Ryanair øker avgiftene

Re: Ryanair øker avgiftene

Ved å sette opp slike avgifter oppnår FR to ting: De sparer utgifter til handling for de som ikke har med seg bagasje, og kan cashe grovt inn fra de som bare har lest prisen før de gikk i gang med å bestille, ikke etterpå. For min del ville FR neppe være aktuell med noe annet enn håndbagasje pga dette. (Og så måtte de fly et sted jeg skal til eller fra...). De tjener nok noe på de som ikke har lest det med liten skrift, men jeg vil tro at de ikke kan lure kundene med liten skrift mer enn en gang, og sure kunder sladrer gjerne. Derfor vil jeg tro at de fleste som flyr med FR, og det er jo en del, gjør regnestykket til KOG også. Jeg har vurdert det en gang, fra STN til Oslo, og fant ut at det ikke var vitsi i å kanskje spare småpenger for å fly med FR til "Oslo" istedet for DY til Oslo. (SAS og BA var i dette tilfellet klart dyrere).

Det er mulig det er noe feil med meg, men mitt favorittflyselskap er til en hver tid det som byr meg det beste snittet av rutetider, priser og service i avvikssituasjoner.

Men i denne tråden koker det igjen opp rundt Ryan. Er det bare følelser, er det bare fordommer. Jeg har lest mye om Ryan her på forumet, men saklige, velfunderte og ikke minst veldokumneterte innlegg på hvorfor de er så ille, kan jeg ikke huske å ha sett.

Kanskje noen kan hjelpe?

Kontrovesielle tiltak, skaper gjerne debatt. Og heldigvis er det nå sånn at folk selv kan velge hvilket flyselskap de vil reise med. I denne TripReporten fra min tur med Ryanair i høst har jeg samlet noen erfaringer: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23008

Det er mulig det er noe feil med meg, men mitt favorittflyselskap er til en hver tid det som byr meg det beste snittet av rutetider, priser og service i avvikssituasjoner.

Må ikke tulle med folks religiøse tro, vettu! :p

Kontrovesielle tiltak, skaper gjerne debatt. Og heldigvis er det nå sånn at folk selv kan velge hvilket flyselskap de vil reise med. I denne TripReporten fra min tur med Ryanair i høst har jeg samlet noen erfaringer: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23008

Ja, jeg husker den rapporten. Hoertes ikke ut som noe jeg kunne tenke meg aa delta i, uansett pris.

Dersom man bor i Oslo, faar man billetter til London for rundt tusenlappen. Det er saapass billig at det aa ha en busstur paa to timer foran seg ved ankomst TRF er out of the question. Og lodd kjoeper jeg heller paa Narvesen

Ja, jeg husker den rapporten. Hoertes ikke ut som noe jeg kunne tenke meg aa delta i, uansett pris.

Dersom man bor i Oslo, faar man billetter til London for rundt tusenlappen. Det er saapass billig at det aa ha en busstur paa to timer foran seg ved ankomst TRF er out of the question.

Jeg regner ikke med at du blir overbevist (;)), men til orientering: Nå kan du ta toget nesten til terminaldøra. Det bruker omkring 1,5 time fra Oslo. Og sist jeg brukte Ryanair, betalte jeg 340,- tur/retur London.

Rapporten må i sin tid ha gått meg hus forbi, men den var bra. Lotteripushing og egenreklame om bord hørtes ikke noe særlig bra ut. Ellers er det vel som flere er inne på: For mange er det lang vei til Ryans flyplasser i begge ender. Selv bor jeg i Bergen, og kunne ikke tenke tanken å først måtte reise til Haugesund for å komme meg til London. For folk på Haugalandet, derimot...

Jeg regner ikke med at du blir overbevist (;)), men til orientering: Nå kan du ta toget nesten til terminaldøra. Det bruker omkring 1,5 time fra Oslo.

Det kan man til OSL også:p

Men når toget til Torp tar 1t 45 min far Oslo S + busstransport, dvs nesten 2 timer totaltransport siden man må beregne litt ekstra tid siden toget ikke går hvert 10 minutt så er det ikke veldig fristende når flytoget tar 20 minutter til OSL.

For oss osloboere koker det ned til hva man sparer ift å reise fra OSL. I mitt tilfelle ca 650 NOK, som gir en ganske grei "timebetaling". Hadde jeg registrert returbagasjen, hadde jeg tjent litt mer (men akkurat hvor mye gidder jeg ikke sjekke nå...) Dette var dog et spesialtilbud fra RyanAir, der en av veiene kostet 1 kr, og dette er vel tilbud som er relativt sjeldne. Som jeg konkluderte i rapporten, ca 500NOK må jeg minst spare for at jeg skal vurdere Torp neste gang.

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23496

Last edited:

Jeg blir ikke overrasket om FR snart innfører toalettavgift, avgift for bruk av flytrappa, ekstra avgift hvis du ønsker vindus- eller midtgangsete.

En kompis kjøpte 3 billetter fra Torp til London og prisen var 1 kr pr vei. Dvs 6 kr tilsammen. Når alle avgiftene var lagt til var totalsummen 2000 kroner. Dvs ca 700 kr pr billett. Når man da får SAS billett til 1300 kr, er snart de 600 kr innspart når alle ekstraavgifter til bagasje, innsjekking og så kan det koste mer og komme seg til og fra flyplassene da FR sine flyplasser normalt er mer avsidesliggende enn de flyplassene SAS flyr til. Ikke minst er det jo ingen hemmelighet at FR sine fly er mye trangere enn SAS sine. Så er man lang og stor er det ikke akkurat noen fornøyelse å sitte i et trangt sete. Og, ja SAS er trangt det også for oss som er lange, men FR er værre!

Så FR! Nei takk! Iallefall for en som bor i KRS, for der ser jeg ingen økonomiske fordeler!

BF:cool2

Jeg regner ikke med at du blir overbevist (;)), men til orientering: Nå kan du ta toget nesten til terminaldøra. Det bruker omkring 1,5 time fra Oslo. Og sist jeg brukte Ryanair, betalte jeg 340,- tur/retur London.

Du Fly High, du må forsøke å holde deg borte fra de dyre avgangene der.
Jeg har billett til London 12.mars (FR035) for under hundrelappen ;)

En kompis kjøpte 3 billetter fra Torp til London og prisen var 1 kr pr vei. Dvs 6 kr tilsammen. Når alle avgiftene var lagt til var totalsummen 2000 kroner. Dvs ca 700 kr pr billett. Når man da får SAS billett til 1300 kr, er snart de 600 kr innspart når alle ekstraavgifter til bagasje, innsjekking og så kan det koste mer og komme seg til og fra flyplassene da FR sine flyplasser normalt er mer avsidesliggende enn de flyplassene SAS flyr til. Ikke minst er det jo ingen hemmelighet at FR sine fly er mye trangere enn SAS sine. Så er man lang og stor er det ikke akkurat noen fornøyelse å sitte i et trangt sete. Og, ja SAS er trangt det også for oss som er lange, men FR er værre!

Ofte blir den totalte kostnaden (pris/tid/komford) best på SAS. Men jeg vil også nevnte Norwegian - det er lett å få billetter OSL-LGW til mellom 200 og 300 kr., noe jeg synes er en veldig bra deal!

Det må et under til for at jeg skal fly Ryanair: http://www.dagbladet.no/dinside/2008/01/23/524725.html[/QUOTE

TRF-LPL helgetur og fotball i Manchester; Kun håndbagasje, internett innsjekk og flyturen for en billig penge. Hva er problemet. Det må sikkert et større under til om RYANAIR bryr seg mye om at "Concorde" ikke flyr med dem.

Fly til fotballens krybbe og deretter reise til Manchester??? :rolleyes::rolleyes:

BTW, Tommy777 flyr heller ikke Ryanair

Du Fly High, du må forsøke å holde deg borte fra de dyre avgangene der.
Jeg har billett til London 12.mars (FR035) for under hundrelappen ;)

Søren også, der brant jeg unødig mange kroner. Må nok sjekke avgangene nøyere, ja! ;)

Og når skrur Ryanair opp prisen ytterligere for de som skal sjekke inn bagasje. Prisen vil økes helt til 50% av de flyvende kun tar med håndbagasje! I dag er prisen 10 euro pr. kolli, og mere skal det bli. Mindre og lettere bagasje betyr at man sparer drivstoff...
http://e24.no/naeringsliv/article2450876.ece

Mindre og lettere bagasje betyr at man sparer drivstoff...

Faerre passasjerer ogsaa .... :rolleyes:

Begynner snart aa aapne seg nye forretningsmuligheter for UPS, Fedex og DHL kanskje? Snart billigere aa la disse ta seg av bagasjen ....

Hadde jo vært kjempeflott med et tilbud om å få hentet bagasjen på døren dagen før avreise og levert på hotellet ved ankomst, dersom prisen ikke var for mye høyere enn det det ville kostet å sende den med samme fly...

Ønsketenkning kanskje...

Fly til fotballens krybbe og deretter reise til Manchester??? :rolleyes::rolleyes:

BTW, Tommy777 flyr heller ikke Ryanair

Artig reiserute, jeg har en motsatt én. Jeg sa til fruen, som skal på en konferanse i Liverpool i sommer, at det ikke kom på tale å fly FR(selvom jeg riktignok ikke er med, er jeg redd konsekvensene :P ). Så Ms. JoeW skal fly SK til Manchester, og så ta toget til LPL...

Det gjorde jeg den eneste gange i livet har vært på fotballkamp. FBU-LHR-MAN og taxi til Liverpool. Samme ruten tilbake.

Nå har vi heldigvis en direkterute OSL-MAN. Men jeg hadde heller sendt henne over CPH enn med FR fra TRF...

Back