RyanAir og deres kampe...

sk931

ScanFlyer Rusty
Dette er ikke en ny " I hate Ryan Air" tråd, men en tråd der skal handle om de
slagsmål som FR har med myndighederne mange ster i Europa.....
Så er der nogen der har seneste status er det her den skal postes ..

Hilsen
Ole

Siste fra Rygge; "Ryanair bløffer".
http://www.moss-avis.no/nyheter/tid...ffer-om-lonns-og-arbeidsbetingelser-1.6124355
Ligger også på www.hangar.no

Ingen nordmenn har råd til å jobbe for Ryanair med Ryggebase, 10 000,-Euro i året for kabinansatte.
Irske arbeidsbestemmelser gjelder.

Fylkeskommunen, som deleier i lufthavnen, har ingen kommentar.

Så lenge billletten er billig spiller det vel ingen rolle at alle norske lover og regler gjeldende arbeidslivet blir brutt?

Last edited:
Siste fra Rygge; "Ryanair bløffer".
http://www.moss-avis.no/nyheter/tid...ffer-om-lonns-og-arbeidsbetingelser-1.6124355
Ligger også på www.hangar.no

Ingen nordmenn har råd til å jobbe for Ryanair med Ryggebase, 10 000,-Euro i året for kabinansatte.
Irske arbeidsbestemmelser gjelder.

Fylkeskommunen, som deleier i lufthavnen, har ingen kommentar.

Så lenge billletten er billig spiller det vel ingen rolle at alle norske lover og regler gjeldende arbeidslivet blir brutt?

Tror du finner et par tusen tråder her hvor dette diskuteres :)

Oj, så overraskende at det er Jon Gran som står bak artikkelen…
Fyren har helt åpenlyst en slags vendetta mot hele flyplassen.
Han bor kanskje på Larkollen, og liker ikke lyden av småfly/helikoptere fra tid til annen?

Alle norske lover & regler brutt...? Har vi noen dommer å vise til som underbygger dette?

Forøvrig er det kanskje et poeng å utvide denne tråden til ikke bare å inkludere FR sin kamp mot myndighetene, for så vidt meg bekjent er det en del flere selskaper som har vært i kamp med myndigheter (kartellsaker, ulovlig markedsdeling osv.), men det er kanskje ikke så interessant...

Alle norske lover & regler brutt...? Har vi noen dommer å vise til som underbygger dette?

Forøvrig er det kanskje et poeng å utvide denne tråden til ikke bare å inkludere FR sin kamp mot myndighetene, for så vidt meg bekjent er det en del flere selskaper som har vært i kamp med myndigheter (kartellsaker, ulovlig markedsdeling osv.), men det er kanskje ikke så interessant...

tror da helt sikkert at de sager du hentyder til, er diskuteret en hel del herinde, disse sager er vel også afsluttet, men du kan jo åbne en ny tråd om du vil....Denne er som skrevet om FR og DERES kampe, og ikke andre selskaber
Hilsen
Ole

tror da helt sikkert at de sager du hentyder til, er diskuteret en hel del herinde, disse sager er vel også afsluttet, men du kan jo åbne en ny tråd om du vil....Denne er som skrevet om FR og DERES kampe, og ikke andre selskaber
Hilsen
Ole

Ja de har jo ikke vært diskutert før her inne :D

moderator

Nå har tråstarter laget en tråd om Ryanair sine strider, så da kunne det vært fint om man klarte å holde seg til tema, så får man heller diskutere andre tema i andre tråder

/moderator

moderator

Nå har tråstarter laget en tråd om Ryanair sine strider, så da kunne det vært fint om man klarte å holde seg til tema, så får man heller diskutere andre tema i andre tråder

/moderator

Greit nok. Jeg tenkte bare at om man snakket mer generelt om flyselskaper vs myndighetene så ville det i mindre grad bli en tråd om alt som er galt med FR i form av "I hate Ryanair"-innlegg.

Siden det ikke er kommet noe reellt om FRs kamp mot myndighetene så er det kanskje ikke så mye galt FR gjør rent legalt, men det blir jo spennende å se hvordan dette utvikler seg....;)

Oj, så overraskende at det er Jon Gran som står bak artikkelen…
Fyren har helt åpenlyst en slags vendetta mot hele flyplassen.
Han bor kanskje på Larkollen, og liker ikke lyden av småfly/helikoptere fra tid til annen?

Og like overraskende er det at det er Harald Olsen som står bak artikkelen om Ryanair på Hangar.no. Han har helt åpenlyst en vendetta mot selskapet.

"I og med basen på Rygge er Ryanair ikke annet enn en ren og uforfalsket snylter på det norske velferdssamfunn. "

"Ryanair er kjent over hele Europa som et bandittselskap, som kynisk utnytter ethvert smutthull de kan finne i forhold til reduserte kostnader, både overfor sine ansatte og sin drift for øvrig."

Denne måten å omtale Ryanair på som et kynisk bandittselskap gjentar seg i nesten alle "artikler" denne Harald Olsen skriver om selskapet. Amatørmessig, dette kan ikke kalles artikler, men i beste fall et essay, eventuelt leserinnlegg.

Last edited:

Det er vel det samme i Frankrig, tænker jeg...
Hilsen
Ole

Denne tråden på pprune er vel ikke akkurat det jeg kaller "conclusive evidence"...;) Det er jo ikke så mye annet enn en diskusjon frem og tilbake om hva det vil si å være self employed. Jeg kan ikke si at jeg er nevneverdig klokere etter å ha lest tråden.:) Det er iallefall ikke noe grunnlag for å hverken hevde at FR gjør noe galt, eller at de er i krangel med myndighetene.

Det er mulig det er flere saker som er på gang enn det som synes å være rapportert. Jeg finner referanse til en del saker hvor myndighetene, etter å ha sett på saken, har droppet saker om ulovlig statsstøtte i forhold til FR.
F.eks:
Slovakia: http://www.eubusiness.com/news-eu/ireland-slovakia.2fr
Brussels: http://www.thefreelibrary.com/EU+court+backs+Ryanair+in+airport+subsidy+battle-a01611745404

Men så rapporteres det også om nye undersøkelser:
http://www.bloomberg.com/news/2011-...es-on-eu-antitrust-radar-almunia-says-1-.html

Pussig nok så ser det ut til at Frankrike er veldige klare for å klage inn FR for diverse saker, men deres eget nasjonale flyselskap ble vel "dømt" i 2009 for å ha mottatt statsstøtte i form av reduserte flyplassavgifter over en rekke år (jeg finner ikke lenke til dette i farten, men jeg tror jeg husker rett...;)).

Godt nok ikke en kamp mod myndigheder, men mod medarbejder og fagforening. Dette bekræfter vel de metoder FR bruger for at skræmme medarbejderne til ikke at være medlem af fagforeninger.

Jeg trodde dette skulle være en tråd om FRs kamp mot diverse myndigheter. At FR ikke liker fagforeninger er en godt kjent sak (og det kan man like eller ikke like - jeg liker ikke holdningen), men ikke så relevant i forhold til det tråden dreier seg om. Men hei, det er jo FR og til og med negativt nytt for dem, så da er det sikkert greit. Kanskje vi også skulle begynne å poste effektene av FRs avtaler med myndigheter som resulterer i nye ruter her også...?

Jeg trodde dette skulle være en tråd om FRs kamp mot diverse myndigheter. At FR ikke liker fagforeninger er en godt kjent sak (og det kan man like eller ikke like - jeg liker ikke holdningen), men ikke så relevant i forhold til det tråden dreier seg om. Men hei, det er jo FR og til og med negativt nytt for dem, så da er det sikkert greit. Kanskje vi også skulle begynne å poste effektene av FRs avtaler med myndigheter som resulterer i nye ruter her også...?

Vi kan altid diskutere om denne skulle i en ny tråd eller ej. Da denne tråd handlede om FR og kampe synes jeg den passede ok her og vi undgik endnu en FR tråd.

Hvis mod synes, så split gerne mit indlæg ud i en ny tråd.

Dog synes jeg posten er meget relevant ift FR's metoder. Ved at betale denne erstatning har de vel for første gang mere eller mindre indrømmet at de ikke har helt rent mel i posen i denne fyringssag. Noget der er meget interessant ifm medarbejdernes reelle muligheder for at organisere sig.

Når man ved der hænger fyringstrusler i luften hvis man er organiseret, så er der jo ikke mange som tør at gøre det. Denne sag er første skridt på vejen for at finde The smoking gun der kan bevise at vilkårene reelt er sådan.

FR har jo hidtil været mestre i at antyde hvad der sker hvis man er organiseret uden at man reelt har kunnet bevise at det reelt ikke er tilladt.

Når man ved der hænger fyringstrusler i luften hvis man er organiseret, så er der jo ikke mange som tør at gøre det. Denne sag er første skridt på vejen for at finde The smoking gun der kan bevise at vilkårene reelt er sådan.
Dette er ille - alle bør ha mulighet og rettighet til å organisere seg.
Men andre innlegg på forumet viser jo at visse danske fagforeninger driver med bortimot mafiatilstander mot både arbeidsgivere og arbeidstakere som ikke vil organisere seg. Det er like ille.
En gylden middelvei begge veier er veien å gå :old

Back