Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Dette må man kunne si er gode nyheter.
 
Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Savner ikke Ryanair på Sola ihvertfall. Hvis jeg vil fly billig kan jeg ta bussen til Haugesund.
 
Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Dersom O'Leary tror at han med en slik holdning kan klare å presse gjennom større endringer i eierstrukturen på norske flyplasser tar han antakelig skammelig feil. Rent praktisk betyr det ikke mer enn at Ryanair ikke blir en veldig reel trussel for SAS og Norwegian på innenriksmarkedet med det aller første....
 
Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Savner ikke Ryanair på Sola ihvertfall. Hvis jeg vil fly billig kan jeg ta bussen til Haugesund.

Haugesund ja... Han motsier jo seg selv siden FR allerede flyr til HAU som er en statlig, Avinoreid flyplass :p
 
Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Noen spesiell grunn til å trekke fram denne saken fra begynnelsen av oktober i dag?
 
Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

At han nekter det, skal en vel alle være glad for i lengden :) Bare takke å bukke for at han har såpass fornuft.
 
Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Mindre konkurranse er da virkelig ikke noe å juble for...
 
Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Egentlig er vel ikke dette annet enn en meget tynn TV2-sak....
 
Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Jo. Konkuransen innenriks er mer enn bra nok. Prisene er lave og rutetilbudet bra. Og det siste er det som er viktigst for et godt fungerende tilbud.

Nå var det vel ikke slik at denne artikkelen dreier seg om bare innenrikstrafikk? Det jeg leser er at FR ikke vil fly fra TRD og BGO. Det kan vel tenkes at dette også gjelder ut av Norge.

Om det er nok konkurranse eller ikke er vel også et åpent spørsmål, men jeg er vel enig i at innenriks så er det relativt stort konkurransepress. Jeg er likevel tilhenger av å la bedriftene selv avgjøre hvorvidt dette er tilfellet (noe jeg regner med Someone ikke er uenig i), men når FR ikke vil fly fra andre flyplasser i Norge så har de jo implisitt konkludert med at det ikke er lønnsomt gitt gjeldende rammebetingelser.
 
Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

konkurranse er virkelig ikke det korrekte ordet her.

Hvorfor ikke?
Av en eller annen grunn ser det ut som om ingen ser, eller ihvertfall har sett, Ryanair som en konkurrent.
Flere ganger har man kunne lest at "de har andre kunder enn oss, og de er ingen konkurrent til oss".

Jeg er forundret over det, da jeg selv opplever alle som kan ta passasjerer fra meg som en konkurrent.

Da jeg jobbet i Scandi Line (nå Color Line), så vi jo til og med på høyfjellshotell som vår konkurrent. Og det er jeg helt enig i at de er.
Så hvorfor Ryanair ikke byr andre flyselskap på konkurranse er for meg helt hinnsides og uforståelig.
Men det er vel også derfor de har fått vokse slik de gjør, fordi ingen har tatt de alvorlig.
 
Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Er på en måte synd dette. Siden ikke så mye konkurranse og få på forskjellige ruter, samt nye destinasjoner omkring. Men Oslo og Haugesund er jo statlig eiet av Avinor. Så hva er det han syter over da?
 
Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Er på en måte synd dette. Siden ikke så mye konkurranse og få på forskjellige ruter, samt nye destinasjoner omkring. Men Oslo og Haugesund er jo statlig eiet av Avinor. Så hva er det han syter over da?

Rygge eies av forsvaret, mens den sivile terminalen drives av et privat selskap. Torp er også privat, så ingen av de flyplassene FR kaller Oslo er drevet av Avinor.
 
Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Avinor har hatt - eller har - rabatt i avgiftsnivået på utenlandsruter til/fra enkelte flyplasser i Norge som ikke har hatt utenlandsruter fra før.

Haugesund/Karmøy er en slik flyplass, mens Sola og Flesland har en mengde utenlandsruter fra før, og derfor har det normale avgiftsnivået for alle.

Konkurransen er åpen også på disse flyplassene, men siden Ryanair - rettferdig nok - da må betale de samme avgiftene for tjenestene på disse flyplassene som flyselskapene de må konkurrere mot, klarer de tydeligvis ikke å konkurrere på pris med selskap som SAS og Norwegian. Et rent økonomisk spørsmål, rett og slett, og et grunnleggende et for Ryanairs forretningskalkyler.
Easyjet derimot, regner normale avgifter i sine kalkyler, og flyr derfor til og fra flyplasser som trafikkeres av "alle", som f eks Geneve.

Dersom Avinor senket avgiftene på de større flyplassene, måtte de ha gjort det for alle flyselskapene, og det ville igjen ha gått ut over Avinor sine eiere sitt krav til lønnsomhet. No can do...
 
Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Hva med alle de svære internationale flyplassene dem flyr til da.? Dem må vel betale der også så dem slipper jo ikke under det "billigere" markedet uansett på en måte trodde jeg.
 
Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

KRS er jo en flyplass FR har hatt i øyekroken en stund, noen sjangs for at dette kan bli aktuelt? For meg virker det jo som en sterk kandidat til en ny FR flyplass i Norge ettersom rutetilbudet utenlands derifra er såpass svakt og jeg ser heller ingen grunn til at det ikke skal finnes kundegrunnlag fra den regionen. De trekker seg på torp, mer eller mindre, hvorfor ikke satse litt lengre sør hvor de likevel kan trekke mange av de samme kundegruppene som tidligere.
 
Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Hva med alle de svære internationale flyplassene dem flyr til da.? Dem må vel betale der også så dem slipper jo ikke under det "billigere" markedet uansett på en måte trodde jeg.
Private operatører, som f.eks. Torp kan forhandle, og på den måten f.eks. si "hvis dere opererer 20 daglige hos oss, gir vi 10% rabatt".
"Andre store flyplasser" som du nevner, kan godt være eid av private selskaper. For eksempel er vel Heathrow og Standsted eid av BAA, og Gatwick og London City er eid av GIP.

Avinor (og dermed Norge..) forhandler ikke på sine statlige lufthavnavgifter.
 
Back
Top