• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair med "markedsstunt" på Rygge

Re: Ryanair med "markedsstunt" på Rygge

Tja, jeg synes det er bra at en polsk jente på 25 får sjansen til å jobbe hos Ryanair, og ettersom jeg har hørt er dette reneste drømmejobben i et land som sliter med høy ledighet og dårlig betaling. Norske jenter (og gutter) har både Lånekassa og andre muligheter, hvis de ønsker. Så man kan snu det Polaris her skriver fullstendig på hodet, og faktisk velge Ryanair av den grunn.

Jeg har prøvd å si det samme i 3 år her, men for døve ører.
Jeg møter Ryanair ansatte hver eneste dag. Noen trives godt, noen trives mindre godt. sånn er det vel i de fleste selskaper på bakken som i lufta.

Mitt fly til paris går om 65 minutter, så jeg får vel komme meg avsted nå.
Ha det bra!

At folk med "desperate" tilstander i livet sitt får en jobb, så unnskylder det alt? Jaja, da har jeg hørt det også.

Last edited:

"Æres den som æres bør", og dette var jo faktisk litt kreativt. Dóg merker jeg meg at "skatter og avgifter er ikke inkludert" i disse gratisbilettene.... :8:

Hvorfor all den eder og galle så snart Ryanair prøver å skape litt mer blest om oppstarten av sine nye ruter fra Rygge? Synes faktisk det også er ispedd en del humor i deres markeringen og det er flott. Selv vil ikke kalle meg en av Ryanairs beste kunder, men det har blitt noen få flighter med dem (to for å være mer eksakt). På begge turene har jeg opplevd ubehagelige episoder - og det har vært uhøffelighet fra kabinpersonalet.

Men jeg lar meg ikke skremme av det - det er en Ryanair-only europeisk rundtomkring tur på planleggingsstadiet som også inkluderer alle tre norske Ryanair-flyplasser.

Nevner ord som markedskrefter, konkurranse og etterspørsel. Har man hatt et emne eller to i (bedrifts)økonomi ser man ganske enkelt hvordan dette kan påvirke.

Nå har ikke jeg et fag eller to i bedriftsøkonomi. Så man kan skrive tjukke bøker om ting jeg ikke kan om dette. Og enda tjukkere bøker kan skrives om ting jeg fortsatt ikke forstår logikken i etter at noen blåruss har forsøkt å forklare meg det.

Hva Ryanair har hatt for påvirkning for luftfarten hva angår "markedskrefter, konkurranse og etterspørsel" kan ikke jeg se er annet enn positivt. De har banet veien for lavprisselskaper (som f.eks. Norwegian) og fått slutt på prisdrivende monopoler i luftfarten. Og dette burde da du, Polaris, som bor i Tromsø, være glad for. Men du var kanskje ikke flypassasjer da du måtte fly med SAS som eneste alternativ og Oslo-turen kostet adskillige tusenlapper?

Og her kommer det flere medieoppslag. Her klarer jo de sågar å utfordre norsk alkohollovgivning, så dette blir jo ekstra "spektakulært"...

Nå må Rygge og Ryanair droppe øl-stuntet. Ifølge Helsedirektoratet er det nemlig snakk om ulovlig markedsføring.

- Slik vi ser det er det et brudd på alkohollovens reklamebestemmelser. Her lar man alkoholholdig drikk inngå i markedsføringen av andre varer og tjenester, fastslår avdelingsdirektør Jens Guslund i Helsedirektoratet overfor Aftenposten.no.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3293942.ece

He-he! Ryanair oppnår akkurat det de vil, nemlig å få journalist-saueflokken til å skrive om dem. De biter på agnet som Ryanair legger ut gang på gang.

De får jo forum-saueflokken til å skrive også...

Nå har ikke jeg et fag eller to i bedriftsøkonomi. Så man kan skrive tjukke bøker om ting jeg ikke kan om dette. Og enda tjukkere bøker kan skrives om ting jeg fortsatt ikke forstår logikken i etter at noen blåruss har forsøkt å forklare meg det.

Hva Ryanair har hatt for påvirkning for luftfarten hva angår "markedskrefter, konkurranse og etterspørsel" kan ikke jeg se er annet enn positivt. De har banet veien for lavprisselskaper (som f.eks. Norwegian) og fått slutt på prisdrivende monopoler i luftfarten. Og dette burde da du, Polaris, som bor i Tromsø, være glad for. Men du var kanskje ikke flypassasjer da du måtte fly med SAS som eneste alternativ og Oslo-turen kostet adskillige tusenlapper?

Nå snakket jeg ikke om blåruss, men universitetsnivå.
Hva jeg har fløyet er ikke relevant, og forøvrig har jeg aldri hatt problemer med å betale adskillige tusenlapper hvis jeg først skal fly.

Det finnes en mellomting mellom dyreste businessklassen hos den gammeldagse bedriften mot Ryanair - hvorfor skal man gå til det ekstreme med en gang?

Hvorfor skal det være så billig å fly at det går over alle moralske og etiske grenser? Hvorfor skal det være så billig å fly at ALLE skal kunne fly?
Hva med miljøet? (for ja, det er mer til forurensing fra fly enn bare co2, spesielt hvis det blir så billig at det skal kuttes ned på alle utgifter)

Ryanair representerer sin del av vår tids nyprimitivisme - billig og folkelig, akkurat som lavprissupermarkedene i forstedene med sine enorme parkeringsplasser. Elitister og verdi- og kulturkonservative mennesker vil alltid heve sin moralske pekefinger mot slike fenomener. Like lite som man reiser med Ryan, like lite kjøper man lørdagsvakumbiffen på Rema.

Ryanair og andre lavpris-med-gebyr-selskaper har tatt over det reiseklientellet som inntil for noen år siden befolket danskebåtene. Billettene på danskebåtene var aldri dyre, men i sum var det dyrt å reise med dem, fordi folk i sin iver etter å spare penger drakk mye og handlet mye tax-free. Det er ikke alltid sluttregningen som teller når man bare er ute etter billig morro. Slik er det også med Ryan (eller vårt eget hederskronede DY, for den saks skyld ;)

Jeg har endel økonomikurs bak meg, og tør påstå at når dte gjelder forståelsen av markedskrefter, konkurranse og etterspørsel så har jeg rimelig god grad av kontroll....;)

LCC'er har f.eks. utvidet størrelsen på markedet, gjennom å tilby priser som gjør at folk som tidligere ikke hadde råd til å fly nå kan reise med fly. Dette har også indirekte hatt en (for kundene) positiv effekt på prisene som de tradisjonelle nettverksselskapene setter. Man skal ikke mange år tilbake før det kostet 7-8000 kr for å fly tur/retur TOS-OSL på samme dag (utenom helg). Nå tror jeg full fleks billett koster rundt 2800,- en vei, og med mulighet til både fleksibilitet til betydelig lavere pris og mulighet til å kjøpe billige enveisbilletter. Dette skaper selvsagt et press på de etablerte selskapene som tidligere hadde en mye mer komfortabel inntektsside enn det de har i dag, men jeg har problemer med å se at dette er udelt negativt. Sosial dumping diskuterte vi i en annen tråd så jeg skal ikke ta det opp igjen her.

Hva angår moral & etikk i denne sammenhengen så tror jeg ikke det er slik at alle uten videre vil være enige med deg, Polaris, i å hevde at det å fly med Ryanair påvirker "alt som heter moral og etikk" i luftfarten. Jeg hører både positive og negative sider med FR. Jeg er kritisk til manglende muligheter til organisering, men det er ganske sikkert et problem i bedrifter som produserer mange av de produktene vi kjøper.

Jeg ser det som veldig vanskelig å skulle kunne finne objektiv informasjon om forretningsdriften til alle selskaper man kjøper produkter/tjenester fra (nettstedet som det i en annen tråd var lenket til med gode historier om FR hette "ihateryanair.com", eller noe slikt, og jeg beviler at informasjon der er objektiv...). Det er jo ikke snakk om utnytting av barn, det er ikke hvit slavehandel, og det er snakk om voksne folk som man må forvente skal kunne ta vare på seg selv og ta beslutninger som er til ens eget beste. At det kan være vanskelige økonomiske vilkår i mange av de landene de kommer fra kan man ikke avlaste ved å ikke fly med FR, og det er presumptivt andre mekanismer som vil kunne bedre den generelle velstanden i de landene de kommer fra.

Nå snakket jeg ikke om blåruss, men universitetsnivå.
De færreste mener nyutklekkede gymnasiaster når de bruker ordet "blåruss".

Det finnes en mellomting mellom dyreste businessklassen hos den gammeldagse bedriften mot Ryanair - hvorfor skal man gå til det ekstreme med en gang?
Men man kan godt sammenligne datidens SAS-priser med dagens - innenriks og klasseløst - og se at forskjellen er stor.

Hvorfor skal det være så billig å fly at det går over alle moralske og etiske grenser?
ALLE moralske og etiske grenser? Duverden!

Hvorfor skal det være så billig å fly at ALLE skal kunne fly?

Er det spørsmålet til meg? Jeg kan ikke huske å ha påstått noe sånt.

Tvert imot, jeg synes det var mye morsommere å reise med fly den gang turen hang litt høyt, man fikk god plass og service ombord og securitysjekken fraværende:p

Hvorfor skal det være så billig å fly at det går over alle moralske og etiske grenser? Hvorfor skal det være så billig å fly at ALLE skal kunne fly?
Hva med miljøet? (for ja, det er mer til forurensing fra fly enn bare co2, spesielt hvis det blir så billig at det skal kuttes ned på alle utgifter)

Det er du som hevder at det går utover moralske og etiske grenser. Jeg tror ikke at du får med deg alle på en slik virkelighetsbeskrivelse.

Det trenger ikke være så billig å fly at alle kan gjøre det, og det er det heller ikke. Skal du ut å reise så er kostnaden ved å fly en av flere kostnader, og en weekendtur til f.eks. London kan fort bli dyr selv om du kanskje får flybilletten til 300kr t/r.

Hva så med miljøet? Der har man andre mekanismer som sannsynligvis vil kunne fungere bedre enn å rakke ned på Ryanairs forretningspraksis (f.eks. innlemme luftfarten i EU ETS slik at luftfarten må kjøpe utslippskvoter - det vil indirekte kunne presse prisene opp).

Ser ut at det blir EI-DPH som fly første turen ut i fra RYG idag..:)

Ser ut at det blir EI-DPH som fly første turen ut i fra RYG idag..:)

Ja, da var Ryanair i gang - riktignok med avreise 25 minutter forsinket, men selskapet opererer jo med mye lenger flytid enn nødvendig - og dermed blir det lett tatt igjen.

FR5423 Madrid 30.09.2009 19:10 Avreist 19:35 Ryanair

(ryg.no)

Back