Ellers må jeg si meg svært overrasket at en som tydelig er ansatt i et SAS-selskap til de grader fronter et selskap som har vært i medias søkelys som SAS-konkurrent over en periode (blant annet den Sonberg-saken) Og det gjelder ikke bare denne posten.
Jeg føler ikke selv at jeg fronter Ryanair, men at jeg er med på å komme med saklig og korrekt informasjon om et selskap det finnes mange myter om som faktisk ikke stemmer.
Jeg har jobbet på Torp i over 11 år,og har Widerøe som min arbeidsgiver. Det betyr at jeg daglig jobber med Ryanair. Jeg kjenner deres rutiner, jeg kjenner deres måte å drive på, og jeg snakker med deres ansatte hver eneste dag.
Det finnes utrolig mange historier og myter om Ryanair, og jeg vil tro at 95% av disse ikke har rot i den virkelige verden. Eksempelvis var det for noen dager siden snakk om fuel. Det ble hevdet at de ikke får lov å fylle mer enn minimum. Det er ikke tilfelle. Og da kom jeg med et eksempel på at en pilot for noen dager siden fylte 14 tonn til en reise på en drøy time. Et konkret eksempel på at myten ikke er sann.
I denne tråden kommer jeg med en saklig begrunnelse for hvorfor Ryanair opererer med lengre reisetid enn det faktisk ofte er: At de baker inn tid for de-icing, og at de ikke tar denne bort i sommerhalvåret. Jeg nevner ikke SAS i denne tråden, men kommer med informasjon at FR opererer med 1.55 fra TRF til STN, mens andre har 2.30 fra OSL til LHR. Og i mine øyne viser det at forholdet mellom FR og de andre ikke gir noen grunn til å hevde at Ryanair opererer med kunstig lange flytider. Jeg har selv reist med både BA og SAS til London flere ganger, og stort sett alltid landet lenge før rutetid både på utreise og hjemreise. Så ut fra det, så ser jeg ingen grunn til å misstenke Ryanair for juks og fanteri.
Når det gjelder Soenberg reisen, så må jeg også få kommentere den, siden du nevner den konkret. Jeg var på innsjekk da han sjekket inn. Og det var meg som sendte han ombord i flyet. Og det irriterte meg at han faktisk kom med usann informasjon. Han sa at han sto lang tid i kø, og det gjorde han ikke.
Han sa at innsjekksautomatene var ute av drift. Det var de ikke. Ryanair kjører ikke ut bagasjetagger på automatene slik man gjør hos SAS.
Hos Ryanair går man rett til bag drop hvor bagasjen tas imot og merkes.
Jeg vil mer enn gjerne høre fra dere andre hva dere synes om min holdning til SAS og Ryanair. Er det flere som mener at det er et problem at jeg kommer med saklig og korrekt informasjon om Ryanair, så bør jeg kanskje stoppe.
Jeg jobber i Widerøe, men står ikke her frem som noen talsmann for selskapet. Jeg er her som meg selv, som privat.
Jeg elsker jobben min i Widerøe, og gleder meg til å gå på jobben hver eneste dag. La også det være sagt.
Vennlig hilsen
IMM