Ryanair med 3 nye ruter fra RYG

Ser for øvrig ut til at antallet backpackere som flyr til RYG med FR bare øker og øker. Senest i går så jeg en gjeng på et 30-talls personer med full utrustning vandre langs E6 i øs pøs regnvær.

Får de haik, da? Da jeg satt om bord i flyet fra Wroclaw til Rygge kom en ung polakk bort til meg og spurte om det var lett å få haik til Oslo og hvor man kunne campe... Hvordan han så at jeg var norsk, vet jeg ikke...

For øvrig markedsførers nå Rygge / FR med store boards i store deler av Oslo om dagen, tydelig merket - Rygge 45 min fra Oslo.

Da jeg var på Rygge og leverte i forrige uka var i alle fall haikerne ved påkjøringsrampa borte da jeg kom tilbake 15-20 min. senere.

Aner ikke hvor de gjør av seg, men har sett mindre fraksjoner rundt omkring på diverse bussholdeplasser, bensinstasjoner osv. litt nærmere Moss sentrum, ofte med små ark påskrevet "Oslo".

Å reise med Ryanair eller andre lavprisselskaper er jo blitt for dagens ungdom hva det å reise på Interrail var da jeg var ung.

Men her ser man jo en av forskjellene/ulempene. Mens de fleste jerbanestasjoner jo er midt i sentrum av reisemålet, opererer jo de fleste lavprisselskaper fra flyplasser et stykke unna storbyene. Lander man på Rygge, Torp, Charleroi, Bouvais eller hvor det nå måtte være, har man jo et stykke igjen til det som antageligvis er reisemålet, og de fleste av disse backpackerne har sikkert begrenset reisekasse.

Her er pressemeldingen med endelig informasjon fra Ryanair. Åtte ruter legges ned.

RYANAIR’S VINTERPROGRAM FRA OSLO RYGGE

TOTALT 21 DESTINASJONER- INKLUDERT 3 NYE RUTER TIL LIVERPOOL, LONDON GATWICK OG ROMA

3 FLY, 21 VINTERDESTINASJONER OG
1,7 MILL. PASSASJERER P.A.
Oslo, 7.juli 2010

Ryanair, “the world’s favourite airline”, lanserer i dag 7.juli vinterprogrammet fra Oslo Rygge. Ryanair vil operere med 3 fly fra Oslo Rygge og tilby totalt 21 destinasjoner, deriblant nye ruter til Liverpool, London Gatwick og Roma (Ciampino). Ryanair’s trafikk fra Oslo Rygge vil med dette øke til 1,7 millioner passasjerer per år og skape opptil 1.700 arbeidsplasser i regionen.

Ryanair feirer vinterprogrammet og de nye rutene med å tilby 500 000 billetter til 74 kroner for reiser i hele det europeiske nettverket i september og oktober. Billettene er tilgjengelig for bestilling på www.ryanair.com til og med midnatt torsdag 8.juli. De 3 nye rutene til Liverpool, London Gatwick og Roma (Ciampino) blir lagt ut for salg i morgen, torsdag 8. juli og prisene starter på kr 199.

Ryanair’s, Michael Cawley, sier på en pressekonferanse i Oslo i dag:

“Ryanair er svært glade for å lansere sitt første vinterprogram fra Oslo Rygge ved å tilby sine passasjerer hele 21 lavprisruter til spennende destinasjoner over hele Europa til bla. Frankrike, Italia og Tyskland. Ryanair vil med dette levere 1,7 millioner passasjerer per år til Oslo Rygge, som igjen vil skape 1700 lokale arbeidsplasser i regionen.

For å feire lanseringen av vårt vinterprogram og de nye rutene til Liverpool, London Gatwick og Roma (Ciampino) legger vi ut 500 000 billetter til kr 74 for reiser i september og oktober på over 500 av Ryanair’s destinasjoner i Europa.”

21 vinterdestinasjoner fra Oslo Rygge

Alicante London Stansted
Barcelona Madrid
Berlin Malaga
Brüssel München vest
Dublin Newcastle
Dusseldorf (Wze) Paris
Gdansk Riga
Kaunas Roma (Cia)
Krakow Venezia
Liverpool Wroclaw
London Gatwick

For nærmere informasjon:
Stephen McNamara – Ryanair Pauline McAlester – Murray Consultants
Tel: 00 353 1 812 1271 Tel: 00 353 1 4980 30

Jeg var nettop inne på Ryanairs side for å booke tur til Gatwick i desember. Men fikk kun Stansted som valg til London.

Nå er billettene lagt ut. Rygge-Gatwick skal gå daglig kl. 11.20 med retur kl. 13.00. Stansted-avgangene skal på sin side gå kl. 10.20 og 22.00 med retur kl. 06.45 og 18.25.

Å reise med Ryanair eller andre lavprisselskaper er jo blitt for dagens ungdom hva det å reise på Interrail var da jeg var ung.

Men her ser man jo en av forskjellene/ulempene. Mens de fleste jerbanestasjoner jo er midt i sentrum av reisemålet, opererer jo de fleste lavprisselskaper fra flyplasser et stykke unna storbyene. Lander man på Rygge, Torp, Charleroi, Bouvais eller hvor det nå måtte være, har man jo et stykke igjen til det som antageligvis er reisemålet, og de fleste av disse backpackerne har sikkert begrenset reisekasse.

Tja problemet gjelder vel egentlig generelt for flyplasser i mange byer, deriblant Oslo, - hjelper ikke å lande på Gardermoen i stedet for Rygge med begrenset reisekasse, man er heller ikke da akkurat midt i byen...:)

Synes det er interesant at FR velger å ha vinterruter til Spanske destinasjoner som ALC og AGP, men at man velger å la disse gå fra Rygge. Dette er jo noe helt nytt etter at de startet til disse destinasjonene i sommer vel? Og at de fortsetter om vinteren tyder vel på en viss suksess??

Ellers merker jeg meg at Liverpool får en kraftig økning med fra Norge med FR. Kraftig frekvensøkning fra Torp til daglige avganger og oppstart fra Rygge. Ruten må da brukes av andre enn fotball-fans...?

Tja problemet gjelder vel egentlig generelt for flyplasser i mange byer, deriblant Oslo, - hjelper ikke å lande på Gardermoen i stedet for Rygge med begrenset reisekasse, man er heller ikke da akkurat midt i byen...:)

Ja, men så var heller ikke sammenligningen min lavprisfly mot andre flyselskap, men lavprisfly kontra Interrail. Jerbanestasjonene er som oftest midt i sentrum.

Back