Ryanair kutter flyruter

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Hele 20 prosent av lavprisselskapet Ryanairs flygninger fra Stansted blir kuttet den kommende vintersesongen.

LINK

Så langt har selskapet ikke kommentert hvilke ruter som faller bort.

Men i følge BBC er det snakk om å droppe enkelte reisemål i en periode, mens antall flygninger til andre destinasjoner blir redusert.

Kutter kostnader
Målet er i følge flyselskapet å redusere driftskostnadene og fjerne ruter som ellers ville være tapsbringende. Ryanair annonserte kuttplanene på dagens pressekonferanse hvor det også la frem resultatene for første kvartal.

Lavprisselskapet har to ruter fra Stansted til Norge. Den ene som går mellom Torp og flyplassen utenfor London, og flyr frem og tilbake to til tre ganger per dag avhengig av årstiden. I tillegg flyr selskapet fra Stansted til Haugesund tre dager i uken. Det er foreløpig uklart om noen av disse rutene blir rammet av kuttene.

Økte resultatet
Selskapets resultat før skatt for første kvartal økte med 20 prosent til 139 millioner euro. Ryanairs første kvartal går fra april til juni. Resultater var bedre enn markedet ventet.

Gjennomsnittlig billettpris holdt seg uendret i første kvartal, men Ryanair venter at den vil falle i andre kvartal, som strekker seg fra juli til september.

Publisert: 31.07.2007 - 11:52 Oppdatert: 31.07.2007 - 11:59
 
Originally posted by RyanAir.......
This winter we will sit 7 of our 40 Stansted based aircraft on the ground because Stansted's higher airport charges make it more profitable to ground these aircraft during the winter rather than fly them.
......
This will mean reduced frequency or temporary cessation of services on routes which would be loss making due to Stansted's higher airport charges......


Spørgsmålet er hvorvidt der reelt er noget nyt i dette: De har allerede tidligere lavet om i vinterfartplanen - bl.a. lukket MMX, samtidig har de annonceret at de sælger fly (bl.a. til DY), så det er absolut muligt at dette statement reelt er gammel vin på nye flasker, med andre ord, at de ikke parkerer noget som helst i STN, men sælger flyene til DY, og i øvrigt gennefører den plan de allerede har meldt ud.
 
Mulig du har rett karsten ,en jeg tror dette er begynnelsen på slutten for det ekspansive RyanAir vi har sett til nå.

Ikke slutten for selskapet, men en langt mer konservativ vekstrate enn det vi har sett de siste 10 årene.
 
Back
Top