Ryanair kansellerer 50 flighter/dag neste ukene pga ferie

Ikke veldig mye nytt der, siste jeg hørte var at Ryanair har mistet om lag 2 piloter til dagen eller 700 stykk totalt det siste året.

I januar gikk de ut og sa at sa i år skulle de rekruttere 750 nye kadetter, i juni var tallet 850 og nå i slutten av september var det oppjustert til 1000 nye kadetter de neste 12 månedene.

Spørsmålet er bare hvor de skal finne 1000 stykker som er villig til å legge ut €29.500 og jobbe mer eller mindre for ingenting i seks måneder. Hvis de skal ha en sjanse til å stabilisere pilotflukten må de starte å ta denne regningen selv og heller binde nyansettelser til selskapet i tre år.

Har flere bekjente som har gått ut av utdanningen og til €3.000 pr mnd under trening og en nær dobling av dette når line trening er ferdig. Så da er det lite lukrativt å gå til FR når dette er alternativet.
 
Last edited:
FR får vel nå se at forhandlinger hvor de kan diktere samtlige forhold kun fungerer (for dem) så lenge de faktisk har overtaket.

Nå når "the tables have turned" og maktbalansen er iferd med å snu, da funker ikke utpressingen lengre. Jeg antar at FR-pilotene (dagens og fremtidige) vil få se forbedrede vilkår fremover, men jeg lurer virkelig på om pilotene vil la seg "lure" til å forbli. Om situasjonen skulle snu igjen, så er det vanskelig å anta annet enn at O'Leary er førstemann til vende kappa.

At det finnes antydninger til schadenfreude der ute, kanskje særlig blant piloter/CC, er etter min mening høyst forståelig. Selv de med mest tro på markedskreftene (og undertegnede er nok innenfor denne gruppen) ser at hele FR's strategi er basert på å skvise ansatte/skattemyndigheter/flyplasser/etc så langt det mulig. Jeg vil derfor mene at det finnes en viss grad av poetisk rettferdighet over den situasjon som nå har oppstått.
 
Ser ut som loven om tilbud og etterspørsel er i ferd ved å innhente Ryanair og lønnen til deres britiske piloter vil nå trolig øke med 20%

https://standby.dk/ryanair-piloter-faar-loenhop-paa-20-procent/

Efter Ryanair modvilligt har accepteret, at piloter kan organisere sig i fagforeninger, har piloterne på selskabets 15 baser i Storbritannien netop stemt ja til en lønstigning på 20 procent. Ryanair oplyser, at selskabet dermed giver 20 procent mere i løn end konkurrenter på det britiske marked som Norwegian og Jet2.com, der ligesom Ryanair bruger Boeing B737 på sine europæiske ruter.
 
Men så bærer vel Norwegian kostnaden for vedlikehold av Type Rating? Eller er jeg nå på bærtur...? Har forstått det slik at FR-pilotene selv må stå for kostnadene ved Type Rating (også vedlikehold av rating), og dersom de andre selskapene selv står for den kostnaden er det ikke sikker at FR-pilotene er så mye dyrere i drift. Men det kommer vel ann på hva simulatortimene mm. koster...
 
Ikke veldig mye nytt der, siste jeg hørte var at Ryanair har mistet om lag 2 piloter til dagen eller 700 stykk totalt det siste året.

I januar gikk de ut og sa at sa i år skulle de rekruttere 750 nye kadetter, i juni var tallet 850 og nå i slutten av september var det oppjustert til 1000 nye kadetter de neste 12 månedene.

Spørsmålet er bare hvor de skal finne 1000 stykker som er villig til å legge ut €29.500 og jobbe mer eller mindre for ingenting i seks måneder. Hvis de skal ha en sjanse til å stabilisere pilotflukten må de starte å ta denne regningen selv og heller binde nyansettelser til selskapet i tre år.

Har flere bekjente som har gått ut av utdanningen og til €3.000 pr mnd under trening og en nær dobling av dette når line trening er ferdig. Så da er det lite lukrativt å gå til FR når dette er alternativet.

Ingen problem å finne kandidater som vil punge ut, spesielt når det er jobb på 737 som lokker etter kurs.

Hvem betaler så godt som du sier?
 
Ingen problem å finne kandidater som vil punge ut, spesielt når det er jobb på 737 som lokker etter kurs.



Hvem betaler så godt som du sier?



Siste bekjente som var på FR intervju hadde sim-assessment + 15 min intervju. 4 timer senere kom e-post med tilbud om start på TR i april, så jeg tror Ryanair merker at det er større etterspørsel. Så godt som alle som har gått ut fra skolen og søkt hos FR har fått positivt svar.

Her på øya er lønningene meget bra, men hos de lilla er det blitt vanskeligere å komme inn på lokal avtale hvis du ikke er lokal. De fikk inn haug med ferdig TR og erfaring på Airbus etter Air Berlin og Monarc gikk overende.

Icelandair trenger svært mye folk fremover, men de foretrekker folk med tilknytning til øya.
 
https://www.nettavisen.no/na24/ryanair-med-lnnsangrep-pa-norwegian/3423403417.html

"Samtidig er Ryanair i en helt annen økonomisk situasjon enn Norwegian. Ryanair er tilnærmet gjeldsfrie og ventes å få et overskudd på rundt 1,4 milliarder euro, eller rundt 13,5 milliarder kroner, for det inneværende regnskapsåret. Norwegian har gjeld på rundt 20 milliarder kroner og tjente ikke penger i 2017."

Ryanair gjeldsfri med over 400 fly i flåten? Syns dette høres ekstremt imponerende ut..?
 
Og så var det vel en eller annen som kommenterte tidligere at dette er lønningene til de pilotene som faktisk er ansatt? Alle «frilanserne» jobber vel på helt andre vilkår. Og hvor stor andel er det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ryanair har lite gjeld, men gjeldsfrie er det ikke.

Ellers er jo den siste rapporten deres litt morsom lesing. De bruker omtrent mer plass snakke om andre selskaper, spesielt Norwegian, enn deres eget selskap :p
 
E24.no skriver at pilotene krever at MoL går av, grunnet kommende kanselleringer, som igjen kommer av lekkasjen av piloter..

Nå ber en gruppe Ryanair-piloter om at O’Leary går av, fordi det i deres mening nå er uunngåelig at selskapet går inn i en ny krise med massekanselleringer. I et brev skriver European Employee Representative Council, en uoffisiell gruppe som i hovedsak representerer piloter på kontinentet, at O’Leary har mislyktes i forsøket på å beholde nok piloter til å unngå avlysninger.

https://min.e24.no/a/6nl5Pr



Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Ryanair har gjort endringer for å stoppe flukten av ferske kadetter, de tilbyr nå bedre ansettelsesavtale, bonding på typerating og lønn under basetrening.

Ryanair are delighted to announce a new SPONSORED type-rating programme! A first for low cost airlines, cadets will no longer pay a course fee of €29,500, this is being replaced by a one off, up front €5,000 payment and a 5 year reducing bond. Cadets will be paid a salary from day 1 of BASE TRAINING!

https://www.cae.com/civil-aviation/...ot-training/ryanair-boeing-737ng-type-rating/
 
Last edited:
Back
Top