Ryanair kansellerer 50 flighter/dag neste ukene pga ferie

Har dette noe med EU domstolens avgjørlelse? Jeg kjenner ikke irsk arbeid, men om mange ansatte nå har krav på mer ferie enn tidligere kan det jo spille inn.

Ser ut som det faktisk var irsk lov som spilte inn, da irene harmoniserte luftfartsåret sitt med resten av Europa

http://globalnews.ca/news/3752204/ryanair-cancels-flights-pilot-shortage/
While it currently calculates crew leave from April to March, the Irish Aviation Authority is forcing it to calculate it from January to December from the start of 2018, it added.

Ellers når de nå har kansellert flyvninger mer enn 2 uker frem i tid, så sparer de penger da EU261 da ikke gjelder, slik at de bare må betale tilbake billetter


Ryanair forsøker seg også med bonus, for å få flere piloter i luften

https://www.rte.ie/news/business/2017/0919/905861-ryanair-bonus-for-pilots/
Ryanair offers €12,000 bonus to pilots who give up leave

Nå er vel ikke IALPA helt nøytrale her, men de forsøker her få frem den reelle pilotmangelen hos Ryanair.

Litt interessant å se tallene, gjennomsnittalderen er nærmest konstant, og gjennomsnittlig tid i selskapet svinger heller ikke så mye. Selv om vekst og nyansettelser spiller en rolle her, så er det også tydelig at det er stor gjennomtrekk hos Ryanair når man ser tallene

https://ialpa.net/ialpa-analysis-of-ryanair-pilot-numbers-crisis/
A simple analysis of flight crew figures published by Ryanair in their SEC filings from 2011 to 2017 shows clearly the high level of pilots leaving the company every year
 
Jeg tror noen i Ryanair har komiske Ali som sitt forbilde. Det er en ytterst dårlig skjult hemmelighet at Ryanair ikke er attraktive for piloter i dagens marked, og med dagens intrikate måte å unngå arbeidsgiveransvar, unnvikelse av sosiale avgifter og komplett mangel på en viss forutsigbarhet er det ikke rart at Ryanair sliter (og vil fortsette å slite dersom de ikke radikalt endrer måten de behandler sine viktigste assets på).

I det inneværende år har et større antall piloter sluttet i Ryanair både før, under og like etter linetrainingen er ferdig. Betydelig flere enn det antallet som er nevnt av Ryanair selv. Norwegian alene har fått rundt 150 piloter fra Ryanair hittil i år, og Norwegian er ikke de eneste som nyter godt av ferdig trenede 737 piloter fra pilotfabrikken Ryanair.

Dvs disse pilotene som stikker så fort en bedre mulighet åpenbarer seg, får ikke Ryanair "glede" av i det hele tatt siden de i praksis kun har fått 737 utsjekken (selvsagt selvfinansiert) i Ryanair før de reiser videre - videre til grønnere marker (eller evt annen farge).

Det Ryanair åpenbart kommer til å slite med i årene som kommer er tilgangen på kapteiner når de ikke klarer å holde på styrmennene lenge nok til at de kan sjekke kaptein. Uten kapteiner i venstresetet så hjelper det ikke å ha "en million" styrmenn på venteliste. På ett eller annet tidspunkt (nå eller senere) så er den gjennomsnittlige piloterfaringen i selskapet skummelt lav. Ryanair har allerede i dag bransjens laveste krav til antall flytimer for å kvalifisere til command upgrade, så den appelsinen er det ikke mye mer å skvise ut av. Paradoksalt nok kreves det mer enn 1500 timer for å fly kommersielt på 737 i USA, mens det i Ryanair knappest kreves 2000 timer for å kvalifisere til kaptein! Dvs. 2-3000 timer samlet erfaring i cockpit er et reelt scenarie...... Hjelp....

Tror vel det er mer nærliggende at Ryanair sitt netto tap av arbeidskraft tilsvarer 260 hoder... (6.2% av alle pilotene) dvs de har mistet 260 hoder mer enn de har klart å erstatte. Det tilsvarer omtrent 26 fly med produksjon. Jeg tror ikke nettotapet for 2017 har nådd peak ennå.... Temmelig god inside info sier at 2-3 piloter sier opp daglig fortsatt, og at et flertall av personene på crewcontrol (crew ops) har sagt at nok er nok - lagt harpa på hylla og gått ut døra. De aller fleste typerating/occ kursene som går inneholder low timer styrmenn, og kun unntaksvis dukker det opp en direct entry kaptein eller to.
 
Last edited:
Ikke så mange i år da. Fra Ryanair:

"Are lots of pilots leaving Ryanair?
No in the current year less than 100 of over 2,000 captains left Ryanair (mainly retirements or to long haul airlines) and less than 160 F.O’s who have mainly left to join long haul airlines."

http://corporate.ryanair.com/news/r...ions-by-slowing-growth-this-winter/?market=us
Svaret er ikke feil. Det er bare ikke helt riktig[emoji23]

Hadde det vært litt mer tæl i reporteren hadde denne fulgt opp med å spørre hvor mange som hadde sluttet i Ryanairs bemanningsselskaper.



-eggs
 
Hadde det vært litt mer tæl i reporteren hadde denne fulgt opp med å spørre hvor mange som hadde sluttet i Ryanairs bemanningsselskaper.



-eggs



Det er en pressemelding fra Ryanair. Så ikke overraskende stiller ikke vedkommende fra kommunikasjonsavdeling de mest kritiske spørsmål [emoji13]
 
Ifgl. CNN så UK CAA en smule irritert:

The U.K.'s Civil Aviation Authority has also accused the budget airline of "persistently misleading passengers with inaccurate information regarding their rights in respect of its recent cancellations."
 
Bare synd at det kun er UK CAA som tar opp dette med FR. Dette burde jo resten av de Europeiske administratorene også tatt opp med dem, det kan jo ikke kun være britene som ser at regelverket ikke følges? Eller er FR blitt så mektige at CAA i små land som f.eks Norge ikke tør å ta opp problemer med dem?
 
Bare synd at det kun er UK CAA som tar opp dette med FR. Dette burde jo resten av de Europeiske administratorene også tatt opp med dem, det kan jo ikke kun være britene som ser at regelverket ikke følges? Eller er FR blitt så mektige at CAA i små land som f.eks Norge ikke tør å ta opp problemer med dem?

Jeg vil tro at det er UK som rammes veldig hardt her, og derfor tar det opp. Dessuten ikke uvanlig at kun en myndighet tar det opp på vegne av flere når man er innenfor EU/EØS.
 
Nå får O'Leary smake sin egen medisin. Stor i kjeften når andre sliter har han vært, men noen vet å ta igjen :lol:

4238697.jpg
 
Og angrep er det beste forsvar, for enkelte:

Ryanair today (29th Sept) met with the Irish Commission for Aviation Regulation (CAR) and agreed to implement a series of steps to address the CAR’s requirements to ensure that all customers affected by Ryanair’s recent rostering related flight cancellations are fully aware of their EU261 rights and entitlements, including full refunds, or re-accommodation onto other Ryanair flights or other comparable transport options with reimbursement of reasonable out of pocket expenses.
...
Ryanair has called upon the UK CAA to now require UK airlines to comply with these EU261 obligations which the CAA did not apply to British Airways in May this year, when a computer meltdown stranded hundreds of thousands of British citizens/visitors at London Heathrow and many other airports, with no apparent action taken by the CAA in respect of re-accommodation or enforcement against British Airways.

http://corporate.ryanair.com/news/r...y-customer-entitlements-during-cancellations/

Og en egen pressemelding om refusjon:
Ryanair today (29th Sept) emailed all (under 1%) of its customers who were affected by its deeply regretted 2,100 flight cancellations in Sept/Oct, or the 18,000 schedule changes (announced on Wed, 27th) from November 2017 to March 2018, in order to explain their entitlements under EU261 regulations as follows.
http://corporate.ryanair.com/news/r...e-customers-affected-by-flight-cancellations/
 
Det er vel neppe eneste selskap som gjør dette, og her vil vel kanskje de selskapene som har en Airbus-flåte en liten fordel.



Ser ut som Easyjet og AerLingus også ønsker seg flere piloter med ferdige A320 typerating

https://mobile.twitter.com/AerLingus/status/914886892436549632

#Monarch pilots: Let's talk! Hourly open information sessions for Airbus type-rated pilots. Radisson Manchester Airport, Tue 3 Oct, 9am-3pm

https://mediacentre.easyjet.com/stories/10368

easyJet reaches out to cabin crew, pilots and head office staff of Monarch in its continued recruitment drive
 
. Ser ut som Easyjet og AerLingus også ønsker seg flere piloter med ferdige A320 typerating

Du verden, det er julekveld for EasyJet og AerLingus, samt Kjos og andre som sikler etter å få ferdig typete sertifiserte kusker på brettet.
Mye penger å spare på trening der.
Husker når Tower Air gakk på rompa, Polar Air på samme flyplassen med samme flytyper fikk mange søknader samme dagen.
Verket, eller FAA godkjente lynkurs siden det var samme alt, tilogmed samme fly, ikke bare samme type, men samme hale nummer og samme destinasjoner, og samme flygere.
De som var junior og med lite annsenitet med Tower Air havnet på gata først og fikk også jobb med Polar først.
6 til 12 måneder havnet de som var senior med Tower Air over med Polar og fløy da styrmann til sine styrmenn fra Tower Air..
Best å være snill og høflig i denne bransjen, man vet aldri hvor man havner. Har følt det på kroppen mange ganger, gamle venner og gamle fiender havner stadig i setet til høyere eller venstre for en.
 
Back
Top