Kun en håndbagasje står det (55x40x20 cm) men hva med en håndveske ved siden av ??? Tenker mest på kona og hennes "reise"remedier. Får man med det
Jeg fløy Berlin - Rygge med Ryanair nå i påsken. I tillegg til hvert vår kolli på under 10 kg så hadde jeg en PC-veske og kona mi en normal håndveske.
En representant fra handlingselskapet "holdt vakt" før sikkerhetskontrollen og spurte oss hvilket flyselskap vi reiste med. Når vi svarte Ryanair, måtte vi først sjekke størrelsen på trillekofferten vi hadde med. Den var OK. Deretter fikk vi beskjed om at konas håndveske og min PC-veske talte som to kolli og at vi dermed hadde fire kolli. Men om vi kunne pakke de to veskene ned i de to andre kolliene så var det greit. Med mye styr gikk det greit.
Det er uten tvil nedverdigende å stå slik på en flyplass å måtte stresse med å pakke om koffertene, men vi var klar over reglene så slik sett var det vår egen feil.
Det koker ned til om man kan finne seg i et par timer med nedverdigende behandling for å reise svært rimelig. Hvis differansen er stor nok, og det betyr at vi kan bruke mer penger på å bo OK og å spise/drikke godt, så er svaret ja. Er differansen for liten, så velger vi et annet selskap. Derfor reiste vi med Norwegian
til Berlin, noe som var mye mindre stressende, og hvor ingen stilte spørsmål om veskene våre.
Jeg anbefaler å ta høyde for at dere ikke får ta med mer enn det som strengt tatt står i avtalen mellom dere og Ryanair. Bryter dere denne avtalen, så kan det fort bli dyrt, og dermed ulønnsomt, å fly med Ryanair.