Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Har de ikke lige besluttet at lukke Oslo - Stockholm for anden gang? Synes ikke det trækker i retning af, at de forsøger sig igen på den nordiske triangel.

Lars

Det har du rett i, men hvor mange av disse rutene har gått til hovedflyplassen, altså ARN?
At de nå skal begynne å trafikkere CPH og ikke en perifer flyplass kan endre betingelsene for en suksess.
 
Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Om alle varslede ruter blir åpnet fra Oktober, vil 8 av dem være i direkte konkurranse med Norwegian ut fra Kastrup;

Pisa
Roma
Haugesund
Rygge
Alicante
Malaga
Dublin
Edinburgh

Lavpris mot lavpris. Klarer DY å kutte ned til Ryanair nivå?
Hva med Cimber Sterling? Det vil jo ha en effekt på dem også!
 
Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Jeg tror ikke det vil oppstar den store problem.

Enten vil de navaerende handling-selskaper handle FR eller en ny selskap vil dykke opp og starte handling av FR og andre kunder. Da er det ingen av de navaerende aktörer tjent med, fordi konkurranse og prispress vil stige...

Lad mig sige det sådan, at der så absolut er problemer for Ryanair i forhold til dette og det kan desværre blive en "show-stopper" i forhold til Ryanairs indtog på CPH - ihverfald på den korte bane. Vi må se hvad der sker, men jeg tror det er tvivlsomt om FR allerede vil være at finde på CPH fra 30 okt 2010.

Men på lidt længre sigt er jeg ikke i tvivl om at FR kommer til CPH og når det sker bliver det relativt massivt...
 
Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Lad mig sige det sådan, at der så absolut er problemer for Ryanair i forhold til dette og det kan desværre blive en "show-stopper" i forhold til Ryanairs indtog på CPH - ihverfald på den korte bane. Vi må se hvad der sker, men jeg tror det er tvivlsomt om FR allerede vil være at finde på CPH fra 30 okt 2010.

Men forstår jeg det da riktig at det ikke er anledning for noen nye handlingsselskaper å etablere seg på CPH? Har vondt for å forstå at det ikker er noen som ville være villige til å handle FR, og sett på litt sikt så er det eneste fagforeningene oppnår (på det personlige planet synes jeg det er ganske utrolig at de får bestemme slike forretningsmessige avgjørelser også, men det er en annen sak) er at de skaffer seg selv og sin arbeidsgiver ennå flere lokale konkurrenter. For det ER nok av selskaper som er villige til å handle FR, også der de må etablere nye filialer av organisasjonen.
 
Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Men forstår jeg det da riktig at det ikke er anledning for noen nye handlingsselskaper å etablere seg på CPH? Har vondt for å forstå at det ikker er noen som ville være villige til å handle FR, og sett på litt sikt så er det eneste fagforeningene oppnår (på det personlige planet synes jeg det er ganske utrolig at de får bestemme slike forretningsmessige avgjørelser også, men det er en annen sak) er at de skaffer seg selv og sin arbeidsgiver ennå flere lokale konkurrenter. For det ER nok av selskaper som er villige til å handle FR, også der de må etablere nye filialer av organisasjonen.

Jeg vil gerne se nogle starte handling på CPH uden at deres medarbejdere er organiseret i 3F - Held og lykke...
 
Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Ryanair har i dag annonceret deres base nr. 43 i Valencia.

Det interessante er dog at Ryanair COO Michael Cawley i forbindelse med annonceringen af den nye base udtalte at der inden for de kommende uger vil komme yderligere 4 store annonceringer fra Ryanair - højest sandsynlig fire nye baser...

Vi må se om CPH er i blandt her - rygterne om Ryanair og CPH er blevet kraftigere de seneste par dage, men rygterne går to veje. Nogle rygter siger at en annoncering af en CPH base er nært forestående, mens andre at siger at Ryanair afventer grundet handling problematikken...
 
Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Jeg vil gerne se nogle starte handling på CPH uden at deres medarbejdere er organiseret i 3F - Held og lykke...

Det vil absolutt være en utfordring. Men hva gjør de på Jylland hvor FR flyr?
 
Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Det vil absolutt være en utfordring. Men hva gjør de på Jylland hvor FR flyr?

Benytter Billund Airport Handling, der så vidt jeg ved ikke er organiseret i 3F... Så det er en helt anden verden!
 
Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Benytter Billund Airport Handling, der så vidt jeg ved ikke er organiseret i 3F... Så det er en helt anden verden!

De flyr til Århus også, hvordan er det der?
 
Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Jeg vil gerne se nogle starte handling på CPH uden at deres medarbejdere er organiseret i 3F - Held og lykke...
Et selskap som opperer i CPH må jo forholde seg til Dansk lov, og der regner jeg med det er organisasjonfrieht/tvang? Men derfra til at de ansatte skal kunne hindre arbeidsgiveren i å handle FR fordi noen andre ansatte har "dårlige" vilkår hører ingensted hjemme.
 
Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Benytter Billund Airport Handling, der så vidt jeg ved ikke er organiseret i 3F... Så det er en helt anden verden!

Det er mulig jeg er usedvanlig treg her, men hva hindrer Billund Airport Handling å etablere seg på CPH og ansette folk som ikke nødvendigvis er innmeldt i 3F?
Uansett så vil jo personer organisert i 3F uansett ikke søke stillinger i Billund Airport Handling, og om de gjør det så vil de bli sparket fordi de ikke gjør jobben sin. Done deal. Det som kanskje 3F og deres medlemmer bør tenke over er at EU's fri flyt av arbeidskraft gjør at man kan ansette mennesker fra andre land som er villige til å gjøre den jobben de blir satt til å gjøre.
 
Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Det blir na litt for dumt her.

Ryanair har 44 baser over heile Europa. Ved 44 flyplasser handler mennesker Ryanair. Blant disse er BCN, LGW, DUB. Dyre flyplasser hvor det koster litt a ha handling. Ryanair flyr der fordi det finnes seg en marked.

Det hva man leser her kan skape inntryk at noen i Danmark mener at fagforeninger kan bestemme hvem skal bruke en flyplass pga av en visst eget-motivert agenda. 3F profilerer seg pa en meget billig mate, som vil bli veldig dyr for sine medlemmer dersom nye handling-aktörer kommer inn i CPH. Da blir det ökt konkurranse og prispress og fallende inntekter, lönner og antall ansatte. Er det virkelig dette som 3F vil ha?

Eller har de ingen tiltro de diverse ledelser av de na-vaerende handling-selskaper ved CPH? Jeg vil gjerne tro at de kommer a forhandle hard med FR, men til slutt vil man komme til enighet. En vil handle FR, rett og slett fordi dette blir en business-case.
 
Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Som sagt over, jeg ble sjokkert over fagforeningens makt i handlingbransjen på CPH - faktisk en av grunnene til at jeg ikke er å finne der i dag. Trafikkområdet er dog ikke det verste - der finnes det enkeltpersoner som står utenfor HK-klubben - men stuerne(portørene på dansk) er gjennom- og overorganiserte i 3F. 3F Kastrup klarte vel i sin tid å presse Menzies til kraftig lønnsøkning hos stuerne - og jeg mener faktisk et av dagens handlingsselskaper har kontrakter for stuerne som krever medlemskap i 3F. Det høres ikke ut som 2010 for meg, men det er slike forhold som kan bli problematiske for FR.

Et nytt handlingsselskap i CPH kan i realiteten ikke ansette på andre vilkår enn 3Fs overenskomst -- og den er dyr...

(Og personlig har jeg absolutt intet til overs for hverken FR eller 3F - i denne saken heller jeg dog mot FR som behandles svært ufint av fagbevegelsen 3F uten å ha gjort noe spesielt galt...).
 
Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Storg, Trety, BU662 - jeg er helt enige i jeres betragtninger omkring 3F og mener det er en skandale at de befinder sig i en magtposition hvor de i stedet for ledelsen kan diktere udviklingen af forretningen...

Men som JoeW påpeger så er virkeligheden desværre sådan på CPH - et handlingselskab på CPH må følge 3F overenskomsten alt andet er utænkeligt...
 
Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

Så er fagforeningerne i CPH begyndt at gøre klar til en evt. Ryanair-introduktion i CPH.

Det bliver uden tvivl en blodig kamp, hvis FR vælger at starte i CPH. Til info kan nævnes at fagforeningerne er så stærke at de meget sjældent (hvis ikke aldrig) har tabt en sådan kamp.

Noget tyder på at det ikke kun er konkurrenterne, som Ryanair skal overvinde, hvis de gør brug af de ansøgte slots i Københavns Lufthavn. I et brev til Københavns Lufthavns ledelse advarer HK Luftfart om konsekvenserne, hvis Ryanair vil forsøge at flyve uden overenskomster.

http://www.boarding.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=29683
 
Re: Ryanair har søgt slots på CPH Swift

SAS tilgodeset i aftale om ny lavpristerminal

Lange forhandlinger i luftfartsbranchen er mundet ud i en beslutning om højere passagerafgifter. SAS fik stor indflydelse på aftalen, der kritiseres af lavprisselskaberne, vurderer eksperter.

Med SAS som storkunde var det svært for Københavns Lufthavn ikke at slå ring om selskabet i forhandlingerne om passagerafgifter for den nye lavpristerminal Swift.

resten af artiklen: http://www.business.dk/transport/sas-tilgodeset-i-aftale-om-ny-lavpristerminal
 
Back
Top