• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair fjerner to toaletter, sitter igjen med ett!

Nå var vel dette først og fremst tenkt på kortere strekninger der toalettbehovet er minimalt. Hvis det i det hele tenkt som noe annet enn mat for desperate "reiselivsjournalister" som har gått fullstendig tomme for ideer. :rolleyes:
 
Helt ærligt, der er vel ingen i dette forum, der tager MOLs udtalelser seriøst!? Guys, det er et mediestunt, intet andet. Nu er det ved at være tilpas længe siden, at Ryanair har fået omtale i medierne, så derfor hives "toiletkortet" op af hatten. Og nu taler de igen om langruter, som der dog først kan åbnes op for om et par år, da der ikke liiige er fly tilgængelige. Man kan næsten tælle på fingrene, hvornår Ryanair kaster deres platte pressemeddelser over disken. Brug jeres energi på at diskutere de lidt mere seriøse ting ;)
 
Men artikkelen det linkes til i første innlegget forteller at O'Leary ønsker å endre sertifiseringen. Jeg går ut fra at det innebærer at han ønsker at max-tallet for pax økes?

Det er ikke mulig uten at man øker antall utganger. Da snakker vi major modifisering, og for kun 6 seter er det uinteressant.

Man skal huske at 737-900 i utgangspunktet også var sertifisert for maks 189 ettersom de hadde samme utgangsoppsettet og da kundene begynte å etterlyse flere seter, ble jo modellen omtrent ombygd fra bånn, med flere utganger, winglets og høyere fuelkapasitet. Understellet ble også omdesignet og forsterket.
 
Det er ikke mulig uten at man øker antall utganger. Da snakker vi major modifisering, og for kun 6 seter er det uinteressant.

Man skal huske at 737-900 i utgangspunktet også var sertifisert for maks 189 ettersom de hadde samme utgangsoppsettet og da kundene begynte å etterlyse flere seter, ble jo modellen omtrent ombygd fra bånn, med flere utganger, winglets og høyere fuelkapasitet. Understellet ble også omdesignet og forsterket.

Altså er det antallet nødutganger som setter 189 grensa??
 
Altså er det antallet nødutganger som setter 189 grensa??

Jepp, det handler om hva flyet er typegodkjent for med x antall nødutganger. Det er krav til hvor raskt man klarer å evakuere maskinen, og til evakuering så trenger man et visst antall nødutganger.
 
Det er vel antall evakuerte i løpet av et gitt tidsrom som gjelder, så så det er vel ikke bare antall nødutganger, men også typen nødutganger som har noe å si. Noen er større enn andre. Kanskje andre faktorer også kan spille inn?
 
Back
Top