Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

MartinL

ScanFlyer Dusty
Ryanair i ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet?

Jeg har sammenlignet ruteprogrammet til Ryanair og direkterutene til SAS ut fra Oslo (OSL, RYG & TRF) og ser at Ryanair nå er skremmende nære SAS i antall direkteruter utenfor Skandinavia.

Inntil vinterprogrammet setter inn i oktober, har Ryanair hele 94 ukentlige avganger fra Torp. SAS har i samme periode 162 avganger.

Inkluderer man satsningen til Ryanair fra Rygge og de nye rutene fra Torp, vil Ryanair (gitt sommerens frekvens) ha 149 ukentlige avganger når sommersessongen starter i 2010. Til sammenligning hadde SAS ca 162 direkte avganger for sommeren 2009.

Tar man vekst raten til Ryanair i betraktning (antall lanserte ruter fra Oslo området pr år) og går ut fra at denne fortsetter i samme hstighet, vil Ryanair være større enn SAS fra Østlandet og ut i Europa sommeren 2010!

Regner man setekapasiteten (Ryanair har flere seter pr avgang) så er kapasiteten allerede imponerende høy.

Man kan også merke seg at Oslo området (OSL, RYG & TRF) nå er større
enn Stockholm (Arlanda,Bromma og Skavsta). I utenriks trafikken, skiller det nå ca 160.000 reisende. Stockholms området genererte i Juli 1.406.944 og Oslo 1.238.851. København (Sturup og Kastrup) troner fortsatt trygg med
1.902.142.

Derimot er avstanden minimal mellom Øresundsregionen og Østlandet når det gjelder antall reisende.

Øresund: 2.095.530 (inn: 193.388 ut: 1.902.142)
Østlandet: 1.947.273 (inn: 708.422 ut: 1.238.851)
Stockholm: 1.710.615* (inn: 303.671 ut: 1.406.944)

* Tallene for Rygge er beregnet til ca 18.000 utenriks og ca 42.000 innenriks pr måned ut fra Norwegians ruteprogram.
 
Last edited:
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Ja det er imponerende tall du viser til for FR her. Selvom Torp aldri kommer til å ligge i Osloområdet i min verden, så FR vært flinke til å "lure" andre til å tro det..:D
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Torp er jo dog en riktig fin småflyplass :) Men Oslo... nope...
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Sånn sett er vel ikke Gardermoen Oslo heller;)

Det er på grensa ja, men med en kjøretid til OSL fra sentrum med bil på ca 35-40 min, og med tog 19 min, så er det jo mer Oslo enn det Torp er, med 1.30 times kjøretid fra Oslo sentrum, og med tog 1 time og 45 min.
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Dette er en gammel diskusjon og egentlig uvesentlig, ettersom alle tre flyplassene defineres av IATA som 'Oslo'.
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Ja det er imponerende hva Ryanair har klart å få til synes jeg. Og til tross for det mange kaller lureri, så fortsetter folk å reise med de gang etter gang.
Selv skal jeg på tur til Paris om en måned, og gleder meg til det. Betalte bare 306 kroner for tre personer tur/retur, inklusive alle avgifter.
Nå er jeg av den som reiser lett, var på tur til Singapore nettop, og på en ukes reise hadde jeg 6 kilo med meg, inkludert håndbagasje. Så det går ann.

Ryanair har vært heldig på en måte som har klart seg uten at noen andre har forsøkt å gi de konkurranse. Og det har vel med at SAS ikke ser på Ryanair som konkurrent. I mine øyne er det ganske rart. Selv Color Line ser Ryanair som en konkurrent.

Det er lavkonjungtur, og det gjør at lavprisselskapene får en del mer trafikk, men det skal bli spennende å se hva som skjer når økonomien er tilbake på et mer normalt nivå. Vil fullservice selskapene vinne tilbake tapt terreng, eller vil lavprisselskapene fortsette å ta markedsandeler?

Uansett: Imponerende vekst av Ryanair, både i Norge og ute i Europa.
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Både FR og DY har fått utrolig mye gratis, ettersom de for alvor bygget seg opp i Norge da SAS sin interne krangling var på sitt verste, og det ble streiket stadig vekk. Dette medførte at veldig mange nektet å fly med SAS ettersom "de bare streiker hele tiden likevel og er altfor dyr". Dette er fortsatt bildet i manges øyne i dag, selv om det ikke nødvendigvis er riktig, og det ikke har vært en streik på mange år. Dermed har de klart å skape seg et marked langt enklere enn de kanskje ellers ville ha gjort, og nå er de begge der de er i dag. Det er vel strengt tatt ikke før i sommer at SAS virkelig har begynt å anse de som konkurrenter, og prøvd å ta til motmæle.
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Det er vel strengt tatt ikke før i sommer at SAS virkelig har begynt å anse de som konkurrenter, og prøvd å ta til motmæle.

Jeg vet ærlig talt ikke. Det er ikke mange ukene siden jeg leste et sted at SAS ikke så på Ryanair som en konkurrent.
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Tja, de sleivsparkene SAS har kommet med i media i sommer om tyggegummi etc. tyder jo på noe annet, da.
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Dette er en gammel diskusjon og egentlig uvesentlig, ettersom alle tre flyplassene defineres av IATA som 'Oslo'.

Det er da en teknisk definisjon, realitetene er noe annet.
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Vel - skal man se slik på det, er ingen av flyplassene rundt Oslo kvalifisert ... ;)

Men denne diskusjonen dreier seg vel om 'Østlandet', og der er uansett alle tre kvalifisert. Back on track.
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

At Torp er Oslo eller ikke tror jeg er klinkende likegyldig for andre enn utlendinger som kommer til Norge med Ryanair, og de er vel i mindretall av totalt reisende? Vi vet jo hvor Sandefjord ligger før vi eventuelt bestiller.

Noen som har kjennskap til andelen nordmenn og utlendinger som flyr med Ryanair over Torp?
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

FR sine pax er vel som regel forberedt på at de kommer til en flyplass mange mil fra destinasjonen. Torp er vel ganske nære i forhold til mange av de andre flyplassene de flyr til. Så akkurat det tror jeg ikke særlig mange av FR sine utenlandske pax som lander på Torp reagerer på.
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

FR sine pax er vel som regel forberedt på at de kommer til en flyplass mange mil fra destinasjonen. Torp er vel ganske nære i forhold til mange av de andre flyplassene de flyr til. Så akkurat det tror jeg ikke særlig mange av FR sine utenlandske pax som lander på Torp reagerer på.

Nei, velger man å fly med FR, vet man at man stort sett lander et godt stykke unna sin endelige destinasjon.
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Og hvis en er kreativ så er det mulig å kombinere Ryanair med en annen konkurrent til SAS - Norwegian. Ser nå på mulighetene for å komme meg over til Stansted uten å sitte på den ¤#"% bussen ned til Torp, og da åpner denne muligheten seg:
1. OSL-HAU 11. september 07:55-08:45 DY186 kr 329
2. HAU-STN 11. september 20:30-21:10 FR2255 kr 280

Da kan man slå to fluer i et smekk - besøke sin gamle mor på Karmøy på dagen og så kan man få lørdagen på Duxford og besøke "Spirit of North Weald" på søndagen.

... så var det bare returen da uten Torp helst ...
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

At Torp er Oslo eller ikke tror jeg er klinkende likegyldig for andre enn utlendinger som kommer til Norge med Ryanair, og de er vel i mindretall av totalt reisende? Vi vet jo hvor Sandefjord ligger før vi eventuelt bestiller.

Noen som har kjennskap til andelen nordmenn og utlendinger som flyr med Ryanair over Torp?


Har ikke sett noen statistikk over det, men stikker jeg fingeren i været og tipper, så vil jeg tro at det er nær 50% utlendinger på flyene til/fra Torp. På de fleste italia rutene tror jeg det er overvekt av italienere. Men som sagt, dette er ikke statistikk, bare magefølelsen min.


IMM
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Nei, velger man å fly med FR, vet man at man stort sett lander et godt stykke unna sin endelige destinasjon.

Tja, det kommer vel an på hvor man skal. ;)
 
Re: Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet

Nei, skal man feks til Sandefjord, Girona eller Nykøping passer jo FR bra.

Det er jo nettopp mitt poeng. Dvs. at man ikke nødvendigvis havner langt unna sin endelig destinasjon når man flyr med FR. At man stort sett havner på sekundærflyplasser er en annen sak, men det betyr ikke at det alltid er lengre unna endelig destinasjon.;)
 
Back
Top