Re: Ryanair dokumentar på tv2 i kveld
Originally posted by P.A. VIKING
Hva lærte vi ;
* CC kurset er en vits, man ledes igjennom examen
* FR , sjekker ikke bakgrunnen til de kabin ansatte
* FR , tar ikke adgangskort så høytdlig.
* Både kabin og cockpit tynes på max timer , hvor cockpit kan "fly opp" års max på 9 mnd.
* Hygiene ombord er under enhver kritikk.
* Sikkerhet i kabinen ignoreres ref. defekter og rapportering av defekter.
Noe mer ?
Hva man lærer på disse CC kursene vet ikke jeg. Men jeg tror i en nødsituasjon, så vil jeg kunne klare å få på meg redningsvest eller oksygenmaske selv. Og ved en evakuering ville jeg klare å komme meg ut døra uten instrukser fra flyvertinnene. Jeg mener ikke flyvertinnene er uten betydning, men bevares... etter 5 uker på kurs bør man ha fått med seg litt. Og det finnes eksempler på andre selskaper hvor flyvertinnene ikke har holdt mål. Eksempelvis da en kollega av meg var med på en tur med Braathens fra London og de mistet trykket ombord og stupte ned. Flyvertinna strigråt. Eller da kona mi var på tur og påpekte at døra der hun satt ikke var ordentlig lukket. "Det skal være sånn" fikk hun til svar. På vei ut til rullebanen kom en av flyverne bak, åpnet døra og lukket den igjen skikkelig. Jammen godt de har instumenter som ser slike ting.
Adgangskort har jeg ingen kommentar til. Annet enn en artig flyver jeg kjenner som stadig går rundt med et id kort fra 70 tallet. Og går igjennom på alle tenkelige flyplasser, nasjonalt og internasjonalt, uten problemer.
Max timer er max timer. Regelverket følges vel av Ryanair som med alle andre. Hvis ikke kommer det vel noen tilsyn og sier fra? Luftfartstilsynet har vært å sjekket Ryanair flere ganger her i Norge, men aldri funnet noe klandreverdig så vidt jeg vet.
Hygienen ombord har jeg ingen dårlig erfaring med. Gjør man alt for å "sverte" noen, går man gjerne litt langt med påstander. Og jeg mener at Ryanair sine fly ikke er hverken mer eller mindre skitne enn noen andre.
Sikkerhet i kabinen ignoreres? Ville ikke myndigheter ta affære hvis dette var tilfelle? Hvor er luftfartstilsynet i Norge og utlandet? Jo, de er ombord og sjekker. Og hadde det vært tilfelle at sikkerheten i selskapet ikke ble ivaretatt, ville de blitt satt på bakken.
Jeg stoler på Ryanair helt og holdent. De har alle andre i bransjen imot seg, og alle vil forsøke å finne hver minste lille ting å bruke mot de. Jeg tror aldri de ville tatt sjansen på alvorlige sikkerhetsbrister. De har for mye å tape på å gamble.
Men bevares, jeg sier ikke de er feilfrie. Men det tror jeg ikke noen andre er heller.