Partnair-dokumentar

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Jeg ser at det er kommet en dokumentar om Partnair-ulykken på ViaPlay. Jeg har ikke sett den, men jeg ser de bruker uttrykk som "konfronterer forsvarsledelsen" og "en av Norges verste skandaler".

Omtalen her vitner muligens ikke om en nøytral dokumentar, men om et mål om å "ta" noen.

Er det noen som har sett den? Og er den verd å bruke tid på?

Jeg så første episode , ikke noe nytt som kom frem der. Vanskelig å vurdere om det er verdt å se hele serien basert på første episode.
Snakket en del med folkene som laget serien når de fikk "låne" vår CV440 og DC-6B på museet i Sola Sjø i 2021 under innspilling med statister.
Det største problemet de hadde var å komme i kontakt med Kelowna i Canada for å få informasjon rundt hovedsjekken av -PAA og det den gjennomgikk før den kom til Norge. Ingen ville snakke med dem der over. Det er jo ikke så merkelig som jeg svarte dem hensyn tatt at det er over 30 år siden arbeidet ble utført og de fleste hos Kelowna den gang har vel sluttet eller gått av med pensjon. Jeg bisto med noen alternative kontakter som heller ikke førte frem.
Fikk inntrykk av at de var opptatt å sette fokus på hva innvirkning den passerende F-16 hadde på havariet.

Podkasten Avhørt hadde en episode forrige onsdag om denne dokumentaren. Der deltok regissøren av tv-serien.

Og på meg virket dem som at det var F-16 som nærmest hadde skylden for ulykken og ikke den offisielle konklusjonen om falske deler, for Partnair hadde hatt vedlikeholdet før det skulle.

Her er en link til en lokal forfatter (Seattle Lokal) som skriver under navnet Admiral Cloudberg i Medium. Jeg synes han er flink med etterforsking og deler mye detaljer i alle sine artikler om Fly Ulykker. Jeg leste denne med stor interesse og han bringer frem langt mer enn falske deler, spesiellt bruken av APU´en som «workaround» for en Generator som var U/S. LN-PAA ble ikke levert med APU originalt - den ble bygget om med APU i 1963, oppigjennom årene ble APU´en tatt bort, montert igjen et par ganger, men Kelowna fant den originale APU´en fra 1963 og leverte LN-PAA med APU (men MEL ble aldri korrigert / oppdatert med APU).

https://admiralcloudberg.medium.com/riven-by-deceit-the-crash-of-partnair-flight-394-f8a752f663f8

Det var skikkelig interessant lesning, Finn Erik.

Jeg stoler nok mer på den enn på den tabloiditeten jeg synes å ha sporet i dokumentaren.

Back