Ryanair av banan i Rom

Litt info som har dukket opp:
- Det er registrert over 200 birdstrikes på flyet.
- Begge motorene stoppet på finalen, i en høyde av ca. 200 ft.
- Pax ble evakuert med trapp, ikke slides. Sliden ble utløst på et senere tidspunkt.
- Personskadene oppsto under landingen, ikke evakueringen.

Kan godt se for meg at landingen blir svært hard, når man mister all skyvekraft i 200 ft. med full flaps...

Det kunne nok gått langt verre om det skjedde i 3-400 ft...

Tror nok Ryanair var griseheldige med denne gitt....

Kan godt se for meg at landingen blir svært hard, når man mister all skyvekraft i 200 ft. med full flaps...

Det kunne nok gått langt verre om det skjedde i 3-400 ft...

Selv om årsakene var veldig forskjellig, så kan du jo se på BA038 hva effekten av noen hundre for mer høyde gjør.

Ut i fra hva jeg har lest tidligere om BA038 så har man rost mannskapet fordi det ikke er mye presendens eller trening på hva man gjør så seint i finalen om motoren(e) slutter å gjøre jobben sin. Kan dere som faktisk flyr her på forumet si noe o hva trening som faktisk gies for slike situasjoner, eller er det bare å stole på Bob Hoover sine ord om hvordan håndtere en tvungen landing uten kraft?*

*) Om du må ta en tvungen landing uten kraft, fly flyet så lenge og langt du kan inn i siutasjonen (min oversettelse).

-A

Kan dere som faktisk flyr her på forumet si noe o hva trening som faktisk gies for slike situasjoner, eller er det bare å stole på Bob Hoover sine ord om hvordan håndtere en tvungen landing uten kraft?

Dobbel motorkutt som del av simulatortrening har jeg aldri hørt om. Det har hendt at vi har fått prøve en landing uten motorktraft i simulatoren, men det er mest for demo/moro skyld. Men helt klart absolutt nyttig å ha vært borti kan det virke som.
Det må være enhver pilots mareritt å oppleve akkurat dette her. Med mye flaps og lav hastighet er dette det verste som kan skje i så lav høyde.

200 birdstrikes...blodflekkene antyder vel at det ikke var de minste spurvene heller. Må ha vært en omfattende flokk.

Ufattelig godt at dette ikke hendte ett minutt eller to tidligere.

Og jeg er faktisk imponert at pressen ikke har falt for fristelsen til å skape usikkerhet rundt Ryanair eller lavprisselskaper på grunn av dette. Bra!

Tror det er stille i tretoppene rundt Ciampino og oppover mot Frascati idag.

Uansett: Godt jobbet av crew'et. Birdstrikes er som klyster: Noe skitt! Kan ruinere resten av dagen din.:cry:

Klarer ikke helt aa se at det kan bli Ryanair bashing, heller feil avgjoerelse av piloter - igjen bashing:

I have been to Ryanair's pilot selection and training base and seen the way the airline works there. Its selection standards are high, the simulator test for aspiring pilots consists of flying a demanding pattern on raw instruments, during which crew resource management skills are closely observed.

Ryanair may be a low-fare carrier, but where crew training and engineering/maintenance are concerned it does not cut corners.

David Learmount har stor tyngde. Han er ofte på CNN og SKY når de trenger uttalelser vedr. safety etc.

Veldig bra at ting fungerte som det skulle. Understellet gikk gjennom vingen, som det skal, uten å skape fuel lekkasje og eksplosjon. Crew i cockpit klarer å håndtere en sikkert svært vanskelig oppgave. Og crew i kabinen får skryt (sammen med de i cockpit) for å være fantastiske.

Det har her på forumet gjennom tidene vært sagt mye stygt og negativt om crew på Ryanair. "Østeuropeere" (i en negativ ordlyd) osv. har vært gjentatt til det kjedsommelige. Jeg er veldig glad for å se at ting faktisk gikk akkurat slik det skal i en nødsituasjon.

Jeg har aldri vært skeptisk til Ryanair sine rutiner på sikkerhet, og denne hendelsen gjør meg ennå mer sikker på at de faktisk kan sine saker - selv om mange i kabinen er fra østeuropa.

IMM

Hva er Øst-europa? Husk at større deler av Norge, hele Finland og Sverige er lenger øst enn Polen. Høybuktmoen og Pulkovo ligger begge på ca 30 grader østlig bredde, men tidsforksjellen er to timer. Høybuktmoen ligger i vest, mens Pulkovo ligger i øst. I bysammenheng betyr det at sentrum i St. Petersburg ligger vest for sentrum i Kirkenes.

Hva er Øst-europa? Husk at større deler av Norge, hele Finland og Sverige er lenger øst enn Polen. Høybuktmoen og Pulkovo ligger begge på ca 30 grader østlig bredde, men tidsforksjellen er to timer. Høybuktmoen ligger i vest, mens Pulkovo ligger i øst. I bysammenheng betyr det at sentrum i St. Petersburg ligger vest for sentrum i Kirkenes.

Hehe godt sagt. De fleste vet vel heller ikke at både Moldova og Romania ligger godt innenfor den østlige linje ved Kirkenes!

Off topic:
Men Cook transport.. :-D

På tide at jeg går å legger meg.

*back to topic*

Back