Ryanair av banan i Rom

Ta en god titt på leading edge venstre side og nesa på maskinen. Ser nesten ut som multiple bird strikes ja.. Ikke vet jeg om dette er nok til å få maingear til å kollapse. Men det kan kanskje noen av våre piloter her utdype litt mer? Uansett godt at alt gikk bra!

DYA

Last edited:
Rart, jeg ville trodd at main gear var ganske sterke saker, og tålte litt juling. Vil noe slikt kunne skje om hydraulikk-linjer blir revet av, eller sitter det ventiler på sylindere som skal hindre total kollaps / utrenning om noe slikt skulle skje?

Ser jo ut som leading edge og nesen har fått noen treff, men ser ikke ut til å være kraftige bulker, bare blod. Ville blitt overrasket om MLG ikke tåler sånne krefter. Kan selvfølgelig ha vært noe større som traff der, eller en helt annen årsak. Vi får vente og se.

Ta en god titt på leading edge vesnstre side og nesa på maskinen. Ser nesten ut som multiple bird strikes ja.. Ikke vet jeg om dette er nok til å få maingear til å kollapse. Men det kan kanskje noen av våre piloter her utdype litt mer? Uansett godt at alt gikk bra!

DYA

Det er nok mer enn kollapset venstre hovedhjulslegg.
Den ser ut til å ha gått opp gjennom vingen.
Tyder på en ekstra hard landing.

Det er nok mer enn kollapset venstre hovedhjulslegg.
Den ser ut til å ha gått opp gjennom vingen.
Tyder på en ekstra hard landing.

Ja det har du rett i. La ikke merke til det før, men ser det nå.

DYA

Ja, de røde flekkene der så mistenkelig kjente ut.. Må ha vært en ordentlig trøkk i den landinga der. Kan det ha vært årsaken til at hovedhjulopphenget sviktet eller kan det ha vært failure der fra før? Leste noe her et sted om at begge motorer kuttet, stemmer det??

Ja ut fra de nye bildene og dømme har ikke dette flyet bare truffet ett par pip pip'er, men en stor flokk!

DYA

Synes det er bra ryanair selv legger ut bilder. Er jo noen sellskap som ikke vil at folk skal se deres fly slik.

Ellers likte jeg kommentaren på pressemeldingen:

"The left hand main landing gear suffered substantial damage on landing, this will delay the aircraft being removed from the runway for some hours."

og

"As a result Rome Ciampino Airport has been closed to all flights including Ryanair's"

Synes da ryanair burde kunne fortsette å lande, der er jo deres eget fly som ligger der...

Veldig godt at dette gikk så bra som det gjorde.
Flyet ser jo ut til å være fullt av blodflekker fra vingetipp til vingetipp.

Skal bli spennende å høre om hva som faktisk var årsak til den harde landingen.

Ser ut som at de har evakuert alle via ene bakdoera evt over venstre vinge og at 1R sliden ikke har fungert. Det forklarer vel hvorfor en del fikk skader her

Viss de har fått motorbortfall på begge motorene så er kanskje det grunnen for den harde landingen?

Back