Ruter kutter ut billettsamarbeid med SAS Flybussen

LN-RJJ

*A-flyer
Det er ikke så ofte jeg benytter meg av SAS Flybussen frem og tilbake fra jobb,
men i kveld passet det seg best slik.

Da vi var kommet ut på E6, på vei mot Oslo, opplyste sjåføren over PA-anlegget at de fra 1. januar 2013 ikke lenger lenger har billettsamarbeid med Ruter. I følge sjåføren hadde dette "kommet brått på", så de hadde foreløpig ingen alternativer for de som til nå har benyttet seg av Ruters periodebilletter. (Jeg går utifra at deres eget klippekort for de som jobber på OSL fortsatt vil eksistere).

Personlig synes jeg dette er trist. Til nå har det vært slik at Ruters månedskort for Oslo og Akershus (3 soner eller mer) har gitt "fri reise", også på SAS Flybussen mellom Oslo-Gardermoen-Oslo. - Flybussens enkeltbilletter har gitt fri overgang til alle Ruters linjer i Oslo i 1 time, og Ruters enkeltbilletter har gitt kr. 60,- i avslag mellom Oslo og Gardermoen.

Jeg har prøvd å finne ut mer om hvorfor de nå kutter ut dette samarbeidet på nettet, men foreløpig ikke funnet noe informasjon.

PS.. Jeg vet at SAS Flybussen nå er operert av Norgesbuss Ekspress, men busstilbudet blir fortsatt markedsført som "SAS Flybussen" og bussene er de samme som før. ;-)
 
Får vel anta det er økonomiske grunner, og de fant ut denne rabatten ikke ga flere kunder? Norgesbuss kjører jo flere busslinjer for Ruter, så er neppe noen konflikt mellom selskapene.
 
Fra Ruters Facebook-side er mitt inntrykk at det er Ruter som ikke har ønsket å videreføre dette billettsamarbeidet da de ikke anser flyplasstransport innenfor ders kjerneområder. Jeg leste vel også mellom linjene at det var litt feil å "sponse" én busslinje til Gardermpen og ikke alle. Litt for mange dager og innlegg siden dette dukket opp, så jeg klarer ikke helt å finne igjen de eksakte formuleringene fra Ruters side.
 
Jeg tror du har helt rett i at det er #Ruter som ikke ønsker å videreføre dette billettsamarbeidet. Har neppe noe med selve eierskiftet til SAS Flybussen å gjøre.
 
Tja men er ikke Gardermoen strengt tatt en del av Akershus og dermed hører innunder Ruters takstregulativ? NSB sine billetter kjører vel på Rutertakst og der er vel NSB faktisk meget konkurransedyktige etter at lokaltoget til Eidsvoll har kuttet ut all stopping mellom Lillestrøm og Gardermoen. I tillegg så har man regiontoget hvor også de samme billettene gjelder. Men men flyplasstransport er vel alltid noe for seg selv.
 
Men men flyplasstransport er vel alltid noe for seg selv.

Jeg vet ikke, men det kan vel også ha noe med at flybussen kun tar med passasjerer som kun skal til eller fra flyplassen.

Men det gjør helt klart NSB togene mer attraktive, og hadde de bare klart å få til en tidlig avgang så hadde vel de som bor i Oslo og jobber på OSL benyttet de i stedet.
 
Oslo-Gardermoen er strengt tatt fylkeskryssende trafikk, og da er det mye som skal til for at det offentlige kan sette foten ned.

Forøvrig så er jo dette noe som kan gå to veier, og det kan jo også være at det er prisen Ruter må betale som blir for høy.
 
Oslo-Gardermoen er strengt tatt fylkeskryssende trafikk, og da er det mye som skal til for at det offentlige kan sette foten ned.

Har det vært snakk om at det offentlige har tenkt å gjøre noe eller har reagert på noen annen måte, siden du nevner det? En stor brorpart av Ruter sine reisende (enten det er buss, tog, båt el.) er jo fylkeskryssende på samme måte).
Forøvrig så er jo dette noe som kan gå to veier, og det kan jo også være at det er prisen Ruter må betale som blir for høy.

Det er nok et poeng, det er slik jeg har forstått det, Ruter som betaler et visst beløp ut i fra antatt antall reisende med deres billetter, og det har blitt mye mer attraktivt med det nye takstregulativet med færre soner. Samtidig har flere og flere ansatte på OSL blitt oppmerksomme på samarbeidet.
 
Har det vært snakk om at det offentlige har tenkt å gjøre noe eller har reagert på noen annen måte, siden du nevner det? En stor brorpart av Ruter sine reisende (enten det er buss, tog, båt el.) er jo fylkeskryssende på samme måte).

Det var mer en sidekommentar til at man er "underlagt" Ruters regler.
 
Takst ja, men ikke løyve.

Nå har ikke løyve noe med saken her - , siden spørsmålet var om takstregulativet til Ruter og hvor vidt de må/burde følge dette. For øvrig så har så langt jeg vet både SAS Flybussen (SGS gamle løyve) og Norgesbuss sitt "operative" løyve fra Akershus Fylke og alle bussene har "02" nummer.
 
Løyve har veldig mye med saken å gjøre - er det ingenting i løyven om at Ruters takster skal følges, så trenger man ikke følge de.
Det skal også være tungtveiende årsaker til at den som tildeler løyve (her AFK) setter slike krav for kommersiell trafikk.
 
Løyve har veldig mye med saken å gjøre - er det ingenting i løyven om at Ruters takster skal følges, så trenger man ikke følge de.

Flybussen har da heller aldri fulgt Ruter sine takster, annet enn at de godtar periodekortene. Betingelsen er slik jeg ser det at de ikke tar opp passasjerer som ikke skal til/fra flyplassen. Hadde de tatt lokale passasjerer innen Akershus vil jeg anta at Akershus hadde krevd at de fulgte Ruter sine takster. Ruter er forøvrig Oslo Kommune og Akershus Fylke, og også de samme som utsteder løyve. Skillet er i praksis kun politisk.
 
Flybussen har da heller aldri fulgt Ruter sine takster, annet enn at de godtar periodekortene.
Nettopp, men min orginale kommentar var til Hypern, som antydet at de var underlagt de takstene.

Ruter er forøvrig Oslo Kommune og Akershus Fylke, og også de samme som utsteder løyve. Skillet er i praksis kun politisk.

Hva Ruter# er kjenner jeg til :)
Men er det virkelig Ruter som deler ut løyver? Hva jeg kan se så er det Bymiljøetaten i Oslo og Avdeling for samferdsel og transport i Akershus.

(Men nå sporer vi av fullstendig...)
 
Men er det virkelig Ruter som deler ut løyver? Hva jeg kan se så er det Bymiljøetaten i Oslo og Avdeling for samferdsel og transport i Akershus.

(Men nå sporer vi av fullstendig...)

Jeg vet vi har sport helt av :) , men nei Ruter deler ikke ut løyver. Men det gjør eierne av Ruter. Derfor skrev jeg at skillet kun er politisk.
 
Det eneste jeg vet er at #Ruter er en gjeng med )#¤//#()%)# som ikke vil forbrukeren det beste :)

Der mener jeg du tar fulstendig feil... Bor litt utenfor byen og jobber litt nord i Oslo sentrum. Jeg har aldri hatt et bedre kollektivtilbud enn idag.
 
Back
Top