Ruter forsvinner fra Bergen

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Både Norwegian og SAS har satset på Bergen de siste to årene og det har vært mye fokus på nye ruter fra begge selskaper. De er ikke like flinke til å kommunisere hva som forsvinner ...

I januar legges SAS' London Gatwick-rute og Norwegians Rygge-rute ned. Men allerede neste uke stenges flere ruter som de tidligere ble fløyet hele året. Dette gjelder blant annet Norwegians ruter til Warszawa, Paris, Nice, Praha, Barcelona, Roma og Stockholm. Warszawa, Roma, Barcelona og Praha ser ut til å bli lagt ned for godt og kommer slik det ser ut nå ikke tilbake ved sommerprogrammets start.

Norwegian reduserer også med en daglig avgang til Oslo som nå får 12 daglige og en-to daglige avganger til Stavanger. SAS reduserer fra fem til tre ukentlige avganger til Stockholm, men øker med en daglig til Oslo slik at det blir 16 daglige avganger.

Noen ruter blir stengt i perioder - dette gjelder f.eks. SAS' Alicante-rute og Norwegian Malaga-rute - som holder stengt i desember og januar.
 
Må si det overrasker litt, spesielt at man fjerner/reduserer STO.
Nå har jeg lite innsikt i last, men har hatt inntrykk fra bekjente at flere av Norwegian sine ruter gikk greit.
Det er også litt sært at SAS ikke greier å kjøre skikkelig feed inn til Stockhom, sett i lys av betydelig forretningstrafikk og at det er en hub. Mulig vurderingen er at manglende konkurranse gjør at man godtar et stopp i Oslo uansett.

Sent from my BlackBerry Runtime for Android Apps using Tapatalk
 
Og nå venter vi bare på at Norwegian tar vekk de avgangene til London som er ulønsomme, nå som SAS' LGW rute er borte...
 
Det er også litt sært at SAS ikke greier å kjøre skikkelig feed inn til Stockhom, sett i lys av betydelig forretningstrafikk og at det er en hub. Mulig vurderingen er at manglende konkurranse gjør at man godtar et stopp i Oslo uansett.

Skyways har to daglige direkte...
 
Har inntrykk av at DY legger ned en del av rutene fra BGO rett og slett fordi det er mer lønnsomt å bruke kapasiteten på charter i vinter. Norwegian har jo som kjent en stor kontrakt med StarTour, og skal fly enda mer charter fra BGO i vinter enn tidligere. Synes selv dette er ganske kortsiktig tenkt med tanke på egne kunder, men regner med rutene er tilbake på sommerprogrammet!
 
Har inntrykk av at DY legger ned en del av rutene fra BGO rett og slett fordi det er mer lønnsomt å bruke kapasiteten på charter i vinter. Norwegian har jo som kjent en stor kontrakt med StarTour, og skal fly enda mer charter fra BGO i vinter enn tidligere. Synes selv dette er ganske kortsiktig tenkt med tanke på egne kunder, men regner med rutene er tilbake på sommerprogrammet!
Men er egentlig kundene så lojale i dagens marked? Innenriks er det ingen bonusordninger, og derfor ingen grunn til å være lojale..

Fritidsreisende fokuserer stort sett på pris, og mange forretningsreisende er utstyrt med firmaavtaler med respektive selskaper - det er dog klart at hvis et flyselskap begynner å kutte mye, så er det jo ikke sikkert de firmaene er så fornøyde lenger..
 
Hva skjer egentlig med BGO - AYT ? Den gikk i år, men finner ikke den www.norwegian.no neste sommer...

Blir forøvrig veldig tøff konkuranse på BGO - SPU neste sommer fordi både DY og SK skal fly denne ruten.
 
Langtfra alle rutene er lagt ut for salg enda men de kommer nå på løpende bånd alle sammen, stay tuned.:D Ruteavdelingen jobber på spreng.
 
Og da har Ruteavdelingen bl.a. funnet nye dager fra Bergen til Bacelona (lør/tir) og Paris (fre/man) + Malaga-økning i sommermånedene.
 
Og da har Ruteavdelingen bl.a. funnet nye dager fra Bergen til Bacelona (lør/tir) og Paris (fre/man) + Malaga-økning i sommermånedene.

Men poenget blir det samme - en rekke ruter som tidligere ble fløyet på vinteren, holder stengt gjennom vinteren. Noen gjenoppstår til sommeren - andre legges ned.
 
Jo, for såvidt, og dessverre. Men kommer det flere drypp fra Ruteavdelingen, som ifølge MD11 jobber på spreng, trenger det kanskje ikke å bli så galt som det så ut da du startet tråden.

(For øvrig er det flott med litt utrenskning, SAS sin stemoderlige behandlig av Bergen-London f.eks.)
 
Back
Top