• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Avinor Rutediskusjoner - Tromsø

Re: Rutediskusjoner - Tromsø

De jeg kjenner i Tromsø syntes turismen er topp. Ja, du får «baksiden» med en del turistbutikker i sentrum, og hjelpesløse vandrende briter og asiatere her og der, men det finnes neppe en så rolig og kjekk gruppe turister som nordlysturister. De legger igjen seriøse mengder penger på en rekke plasser, og har skapt haugevis av arbeidsplasser. Spesielt blant de uten utdanning - noe som er positivt og viktig for byen som sådan. De som i sosiale medier er negative er ofte de som er negativ mot elbusser, bompenger og alt som ikke er som det var før (ikke det at en kan være ulemper med overturistifisering, absolutt. Men folk liker å klage).

Tromsøfolk handler på jekta/pyramiden, og neglisjerer ofte sentrum. De som husker litt tilbake kan jo tenke over hvor sunt sentrum var før turismen? I tillegg bidrar turistene til å holde liv i ting som tromsøværinger også bruker (ølhallen, gullsmed winterwold, emmas drømmekjøkken mv.) Jo, priser/køer på fjellheisen er påvirket negativt).

For en som reiser til Tromsø er det negativt. Flyprisene er tidvis hinsides, likeså med hotellprisene (Tromsø hadde landets høyeste belegg, priser og REVPar i 2023). Men dette vil nok bedre seg når et par hoteller til blir bygd, DY/SK øker OSL-frekvensen og «nyhetens interesse» har lagt seg - forhåpentligvis. Det er et tak som nås etterhvert, og Avinors arbeid med å spre turismen i større grad (EVE/ALF) tror jeg blir viktig.

Og det har ført til at byen virker bare tilrettelagt for turisme, framfor de lokale. At sentrum var dafft før er én ting, men nå minner det om Berlin minus historiske bygninger. Den ene turistrælsjappa etter den andre turist-tur-sjappa, som perler på en snor ned hele storgata. Hvor er sjela, hvor er det autentiske, det bare høvles ned for kjappe hotell, kjappe penger. Har ikke tall på hvor mange bekjente som tjener seg søkkrike på å kle på turister en refleksjakke, trø de inn i en minibuss og servere kakao på termos i ei fjære mens man forteller om nordlyset man så i oppveksten. Premiumkunder får en pakke med Bertha’s vakumpakka lefse. For all del, genialt, men jeg savner litt de stille sommernettene. Jeg savner kirkeparken som den var. Spar på hjørnet. Dyrebutikken visavis Austadbygget. Å henge på veita. Nå ble det mer nostalgi enn argument, men som innfødt vil jeg si det eneste positive er at det er lettere for meg å reise hjem. Tromsø får samme følelse som Berlin eller Venezia: det er et turiststed, ikke et sted det bor folk.

Som Tromsøværing: Turismen er topp! Og det sier jeg selv om det bokstavelig talt går på bekostning av min lommebok. Som eier av et kommunikasjonsselskap som også gjør events og konferanse så har vinterhalvåret gått fra å være god butikk (død by på vinteren = billige hotell = billige konferanser i det "eksotiske nord" = cash for meg), til nær game over. Lykke til med å arrangere en konferanse når deltakerne må betale 4000 natta...

Det har også en bakside for hotellene. Du får gjester på besøk som forventer en viss standard når de betaler 400 euro for rommet. Og det de får er... Vel, foruten de tre store så er det vel middels på det beste til ganske kjipt, prisen tatt i betraktning.

Er det bedring å spore? Helt ærlig? Nei. Det eneste hotellet som er på trappene er Scandic Vervet, som med sine 305 rom blir Tromsøs største, foran The Edge på 295 og Radisson Blu på 290. Monner 305 rom? Nei på ingen måte. Har politikerne stemt ned Stordalens forslag i to runder? Ja. Er det idiotisk? Ja.

Så vil du alltid finne noen (som ofte ikke en gang bor i byen lengre) som sier byen er ødelagt av nye høyhus, turister og kjøpesenter. Men ærlig talt, om de drømmer seg til en søvnig fiskerlandsby så finnes de i hopetall langs kysten, god tur! Tromsø skal fortsette å være hovedstaden i Nord og da må gravemaskinene gå og siden øya er fullbygd så er det bare en vei det er ledig: Oppover.

TLDR: Turisme er topp!

On Topic: Keflavik-Tromsø...

og selvfølgelig er det bare å rulle ut neste trinn av utbygging på terminal og på stripe. Start i dag! Terminalen er allerede full.

Sånn for å ta det tilbake til fly... Er det noen som har hørt om sånne som Norse lukter på A321XLR for å kunne ha long haul ut fra f.eks. TOS?

Sånn for å ta det tilbake til fly... Er det noen som har hørt om sånne som Norse lukter på A321XLR for å kunne ha long haul ut fra f.eks. TOS?

Norse har ingen plan om å ta inn A321XLR, de har vært ganske tydelig på at de kjører safe og flyr kun det som er profitabelt. Så å begynne å satse på A321XLR sånn helt uten å være stødig på 787 selv enda er nok ganske usannsynlig.

Da er det heller mer sannsynlig at SAS dukker opp med en A321LR fra TOS isteden...

Som Tromsøværing: Turismen er topp! Og det sier jeg selv om det bokstavelig talt går på bekostning av min lommebok. Som eier av et kommunikasjonsselskap som også gjør events og konferanse så har vinterhalvåret gått fra å være god butikk (død by på vinteren = billige hotell = billige konferanser i det "eksotiske nord" = cash for meg), til nær game over. Lykke til med å arrangere en konferanse når deltakerne må betale 4000 natta...

Det har også en bakside for hotellene. Du får gjester på besøk som forventer en viss standard når de betaler 400 euro for rommet. Og det de får er... Vel, foruten de tre store så er det vel middels på det beste til ganske kjipt, prisen tatt i betraktning.

Er det bedring å spore? Helt ærlig? Nei. Det eneste hotellet som er på trappene er Scandic Vervet, som med sine 305 rom blir Tromsøs største, foran The Edge på 295 og Radisson Blu på 290. Monner 305 rom? Nei på ingen måte. Har politikerne stemt ned Stordalens forslag i to runder? Ja. Er det idiotisk? Ja.

Så vil du alltid finne noen (som ofte ikke en gang bor i byen lengre) som sier byen er ødelagt av nye høyhus, turister og kjøpesenter. Men ærlig talt, om de drømmer seg til en søvnig fiskerlandsby så finnes de i hopetall langs kysten, god tur! Tromsø skal fortsette å være hovedstaden i Nord og da må gravemaskinene gå og siden øya er fullbygd så er det bare en vei det er ledig: Oppover.

TLDR: Turisme er topp!

On Topic: Keflavik-Tromsø...

og selvfølgelig er det bare å rulle ut neste trinn av utbygging på terminal og på stripe. Start i dag! Terminalen er allerede full.

Enig, sist vinter kom jeg relativt billig unna for å være Tromsø med et rom på Smart hotell til 2500 kr for to netter bestilt knapt tre måneder før ankomst. Det virker jo som et røverkjøp, men det er et par store men. Det skulle være et dobbeltrom, men det vår så trangt at der knapt var plass til vår bagasje og sengen var av det intime slaget for to personer. Normalt sett ville dette vært et enkeltrom i mine øyne. Jeg har bodd på ungdomsherberger med høyere standard enn dette til en brøkdel av prisen. Prisene nærmere ankomst var langt høyere, men markedet bestemmer. Tromsø skal passe seg litt for å ikke prise seg helt ut, slik at turismen dør hen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Longhaul fra TOS bliver næppe relevant før banen bliver forlænget. Selv en A321LR ville skulle have nogle større restriktioner for at klare længere ture fra TOS med den nuværende bane, og så er det begrænset hvor rentabel sådan en rute ville være.
Vi kommer til gengæld sikkert til at se mere feed. SAS f.eks. har allerede ændret nogle af tiderne på CPH-TOS-CPH til at passe bedre med nogle af USA-afgangene. Derudover er det næppe usandsynligt at Icelandair kommer til TOS med forbindelser via KEF

Langaas fra Avinor melder i Flypodden om to nye utenlandsruter til Tromsø til neste vintersesong. Mine to lodd:

• Brussels Airlines/Brüssel
  • LOT/Warszawa
Det hadde vært gøyere om IAG dro til med London/Heathrow (British Airways), Madrid (Iberia) eller Barcelona (Vueling), men tviler sterkt.

For øvrig meldes det om at flyselskapene "står i kø", men at kapasiteten på flyplassen setter begrensninger.

BRU-TOS blei jo fløyet av SK pre-korona, så den er vel alltid aktuell.
RIX-TOS er en gammel kjenning til.
Wizz hadde Krakow - Tromsø på planen, men kom aldri i gang før korona.
Ellers har det vært mye snakk om KEF.

Med en porsjon håp i gjettinga, så gjetter jeg BRU og KEF. Icelandair er vel ikke like avhengige av de tidene "alle" vil ha?

Ikke enda:

"Forventer mer trafikk
Nylig gjestet Jensen, sammen med kollega Martin Langaas podkasten «Flypodden». Her kunne de bekrefte at det vil ankomme nye flyselskap til Tromsø fra neste vinter.

– De nye flyselskapene som vi får inn til Tromsø må være de riktige rutene på de riktige dagene for å kunne lykkes, sier Langaas i podkasten.

Selv om de bekrefter mer trafikk på Tromsø lufthavn, vil ikke Jensen røpe hvilke nye flyselskap og destinasjoner som kommer.

– Jeg kan ikke si noe konkret, men jeg kan garantere at vi jobber med mange spennende prospekter fremover, sier hun.

Likevel sier hun at annonseringen kan være like rundt hjørnet.

– Det jobbes for fullt hos flyselskapene akkurat nå, og planleggingen er ikke langt unna med å bli ferdig. Flyselskapene bestemmer selv når en rute skal legges ut for salg, og jeg tror at de vil annonsere om ikke så altfor lenge, sier Jensen.

Men det er en ting hun er sikker på.

– Tromsø-befolkningen har mye å glede seg over, avslutter hun."

Februar: Innland - 166,289 +12 % Utland - 69,589 +139 % Total 247,513 +33 %

Og jeg personlig forstår meg ikke på de som skal til Tromsø midt på svarte vinteren. Joda nordlys er fint det altså men sjansen er større for å møte en snøstorm eller fire.
Nord Norge for meg er og forblir en sommerdestinasjon - midnattsola er ganske kult , husker jeg sjangla rundt i Longyearbyen for noen år siden kl 02 på natta i strålende vær.

Utlendingene elsker naturen, nordlyset og det at det er eksotisk; les: uvant fra det de er vant til.

Enig med deler av det Herlov skriver, men Avinor foretok med god viten en mindre utbygging som de visste måtte følges opp etter relativt kort tid. Dette opplagt grunnet den økonomiske situasjonen. Husk at utbyggingen ble utsatt nettopp på grunn av eksplosjonen i turister. Det man kan kritisere Avinor for er hva de gjør/ikke gjør nå som kapasiteten er nådd. I tillegg regner jeg med de gjorde det "klart" for en relativt enkel utbygging med tanke på de kjente vekstratene når terminalen ble tegnet.

Da har Martin Langaas og en kollega også gjestet Avinors podcast. Søk den opp - interessante vurderinger knyttet til flere norske markeder.

For TOS sin del, så har det slik jeg oppfattet gått fra to nye ruter neste vinter (jf. flypodden for en måned siden), til en rekke nye. Slik at TOS (grunnet hotell/terminal) er full neste vinter. En fyller da videre på ALF, LKL, KKN på sikt. I tillegg til EVE hvor Lofoten drar.

Nyheter droppes fra nå i april og utover.

Yieldmessig nevnes vestlandet som leader på sommeren, mens TOS er hvor selskapene tjener best om vinteren.

En rekke nye, ja. Dette blir spennende. Fortsatt synes jeg det er merkelig at det ikke skal dryppe på BDU også.

Tja, kanskje ikke så merkelig. BDU’s nærområde serves utmerket av dagens ruter via Oslo. TOS hadde betydelig mengde særlig britiske nordlysturister fra 2011 som klarte seg via OSL.

Nordlysturister betaler hva det måtte være, og de vil ikke godta BDU med mindre tilbudet for turister bedres.

Studenter og lokale i Tromsø kunne tatt flybuss til BDU, men den ville fort kostet 500 hver vei, og SK/DY har null interesse av å gå glipp av revenue. Om dette hadde blitt en ting vil BDU se økning i pris.

Enn så lenge vil man kunne presse inn flights på TOS, så dette kommer neppe på spissen. Tror BDU rett og slett er for nær, og har for lite tilbud.

Last edited:

First cat out of the bag:
"Olé! Fly til Madrid fra Tromsø.
Vinteren 2024/25 åpner Iberia en ny sesongrute mellom Madrid og Tromsø. Med to ukentlige flyvninger, åpner denne ruten nye muligheter, både for de som ønsker å utforske den vakre vinterdestinasjonen Tromsø, og for innbyggerne i Tromsø som ønsker å oppleve Spanias hovedstad eller reise videre ut i verden, spesielt Sør-Amerika.
Flytider:
Madrid til Tromsø: Torsdager kl. 13:00 og søndager kl. 08:15
Tromsø til Madrid: Torsdager kl. 19:20 og søndager kl. 14:35
Varighet: 1. desember 2024 til 2. mars 2025.
Bestill på Iberia.com"

Tja, kanskje ikke så merkelig. BDU’s nærområde serves utmerket av dagens ruter via Oslo. TOS hadde betydelig mengde særlig britiske nordlysturister fra 2011 som klarte seg via OSL.

Nordlysturister betaler hva det måtte være, og de vil ikke godta BDU med mindre tilbudet for turister bedres.

Studenter og lokale i Tromsø kunne tatt flybuss til BDU, men den ville fort kostet 500 hver vei, og SK/DY har null interesse av å gå glipp av revenue. Om dette hadde blitt en ting vil BDU se økning i pris.

Enn så lenge vil man kunne presse inn flights på TOS, så dette kommer neppe på spissen. Tror BDU rett og slett er for nær, og har for lite tilbud.

Uenig. Når Avinor sier at full TOS, og vinterturismeboom, er med på å sørke for at det kommer til å bli (flere) utenlandsruter på EVE, ALF, LKL og KKN, så rimer ikke dette. Spesielt siden BDU ligger nærmere mangt flere tilbud til turistene enn det en finner ved ALF, LKL og KKN: Indre Troms, Senja og det som ligger i ytterkant av Tromsø som turistdestinasjon i dag.

Back