Rutediskusjoner - Tromsø

Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Jeg vil si at dette er et enda bedre eksempel på hva som bør unngås, enn et kjempestygt hotell utafor sentrum. En vegg av høye hus, så sjøen blir borte, var jo allerede i ferd med å utvikle seg. Reint arkitektonisk er et sånt bygg et overgrep mot de gamletrehusene, som faktisk er igjen der - rett ved siden av. Når det gjelder politikk, så er jo dette en sak som er stoppa administrativt, fordi hotellet er dobbelt så høyt som gjeldene reguleringsplan tillater. Reguleringsplaner er til for å skape helhet, så kan de selvsagt fravikes - politisk- for å unngå urimeligheter, men der man strukturelt har en politikk der man fraviker reguleringsplaner bare for at de som vil investere skal få lov, s
får man et gjennomsnittlig, stygt, norsk tettsted i retur.

Akkurat i sentrum av Tromsø, for også å bevare byens relevans som destinasjon, håper jeg at man har lært å bli mye mer restriktiv, spesielt i nærheta av de delene med gammel trehusbebyggelse.

Dette er erstatning av en stygg betongkloss, rett ved siden av det langt høyere Radisson Blu hotell, eller SAS-hotellet på folkemunne. Om man vil ha en søvnig fiskerlandsby med søte små trehus så finnes det i hopetall langs kysten. Tromsø må utvikles for å vokse.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Både Lufthansa og Eurowings bruker i hovedsak A319 fra Tysland, så det er fortsatt mulig å øke kapasitet på de eksisterende frekvensene ved å sette inn A320/A321. Air France bruker vel en del A319 også. Wizzair ser derimot ut til å bruke mest A321?
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Både Lufthansa og Eurowings bruker i hovedsak A319 fra Tysland, så det er fortsatt mulig å øke kapasitet på de eksisterende frekvensene ved å sette inn A320/A321. Air France bruker vel en del A319 også. Wizzair ser derimot ut til å bruke mest A321?

Problemet er at de ikke er highloadere på TOS,
verken WGH eller Aviator har … LH gikk på en stor blemme for et års tid hvis jeg ikke husker feil. Sendte en A320neo med konteinere, og «dette» ble ikke oppdaget før flyet var på vei/hadde landet. Dermed måtte bagasje løftes gjennom konteinere oppe i lasterommet, ble en heftig forsinkelse. Rart WGH ikke har fått dette på plass enda…

Så hvis jeg ikke har tatt feil, er grunnen så simpel at de ikke har utstyr til å ta i mot større AF/LH-fly. EW bruker A320 også.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

En highloader er dyr. Man kan ikke ha utstyr sittende som ikke er i regelmessig bruk.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

En highloader er dyr. Man kan ikke ha utstyr sittende som ikke er i regelmessig bruk.

Jo, er enig i det. Men nå har LH kommet for å bli, så regner med det dukker opp en hos WGH snart.
Før LH kom var det vel SAS A343 eller AB A332 som «virkelig» hadde trengt det sist.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

https://www.nordlys.no/direkterute-ble-oyeblikkelig-suksess/s/5-34-1921447

Da har Finnair, ifølge avisen, gitt ut pressemelding om at det ikke har vært noe problem å fylle den nye ruta RVN-TOS. Denne litt besynderlige ruta som går 2x/u utgjør kanskje med dette et unntak fra ymse nord-nord-ruter som har vært prøvd oppigjennom.

https://www.nordlys.no/her-starter-priskrigen/s/5-34-1921441

DY starter denne uka opp rutene til Milano, Paris og Berlin, og skaper med dette konkurranse i det noe overprisede segmentet til kontinentet. Avisen opplyser om "fjottpriser" nede i 599 kroner til Berlin, som jo kan tyde på en light load. Eurowings matcher norwegian i pris, så nå er det priskrig på TOS-Berlin :D Paris, som AF har suksess med er priset til 1399, så kanskje det er et marked for begge der.

Norwegian sier selv at rutene er "blitt svært godt tatt imot".
 
Last edited:
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

https://www.nordlys.no/direkterute-ble-oyeblikkelig-suksess/s/5-34-1921447

Da har Finnair, ifølge avisen, gitt ut pressemelding om at det ikke har vært noe problem å fylle den nye ruta RVN-TOS. Denne litt besynderlige ruta som går 2x/u utgjør kanskje med dette et unntak fra ymse nord-nord-ruter som har vært prøvd oppigjennom.

https://www.nordlys.no/her-starter-priskrigen/s/5-34-1921441

DY starter denne uka opp rutene til Milano, Paris og Berlin, og skaper med dette konkurranse i det noe overprisede segmentet til kontinentet. Avisen opplyser om "fjottpriser" nede i 599 kroner til Berlin, som jo kan tyde på en light load. Eurowings matcher norwegian i pris, så nå er det priskrig på TOS-Berlin :D Paris, som AF har suksess med er priset til 1399, så kanskje det er et marked for begge der.

Norwegian sier selv at rutene er "blitt svært godt tatt imot".

Hyggelig at Finnair klarer aa fylle den nye ruten mellom Julenissen og nordlyset. Det er sikkert endel som kombinerer besoek i begge byer.
 
Last edited:
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Hyggelig at Finnair klarer aa fylle den nye ruten mellom Julenissen og Nordlyset. Det er sikkert endel som kombinerer besoek i begge byer.

Jeg ser for meg at det er et godt marked for asiater som skal se mest mulig på kortest mulig til: HEL - RVN - TOS - HEL, og motsatt.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Ser at SAS kommer tilbake med seinere fly til TOS. 21.55 fra OSL. Det er vel antakelig for å få mer connections fra OSL.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Ser at SAS kommer tilbake med seinere fly til TOS. 21.55 fra OSL. Det er vel antakelig for å få mer connections fra OSL.

Ja, 2145-2155 er siste bølge og får med seg returtrafikk eksempelvis på DUS som forlater OSL 1700. I tillegg er det vel bedre ift CPH og AMS i fremtiden.

Er dette alle dager eller kun noen?
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Ja, 2145-2155 er siste bølge og får med seg returtrafikk eksempelvis på DUS som forlater OSL 1700. I tillegg er det vel bedre ift CPH og AMS i fremtiden.

Er dette alle dager eller kun noen?


Ser ut til å være alle dager utenom fredag-lørdag, i alle fall fra en gang i sommer, 21.50 fra OSL.

Savner likevel "avisflyet", som gikk skikkelig seint (23-noe (det er det sikker nok av folk her som husker!)).
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Tidligere hadde vel SK avganger til de fleste større flyplassene rundt kl 23? SK299 til BGO var en klassikker, forsvant vel med Covid?
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Ser ut til å være alle dager utenom fredag-lørdag, i alle fall fra en gang i sommer, 21.50 fra OSL.

Savner likevel "avisflyet", som gikk skikkelig seint (23-noe (det er det sikker nok av folk her som husker!)).

Ser ut som en sommergreie, slutt 8. august bortsett fra søndager. Man kan se det samme på CPH-BGO hvor siste går 23ish i stede for 21 som er vanlig.

Det gjelder vel å strekke døgnet på sommeren.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Ser ut som en sommergreie, slutt 8. august bortsett fra søndager. Man kan se det samme på CPH-BGO hvor siste går 23ish i stede for 21 som er vanlig.

Det gjelder vel å strekke døgnet på sommeren.

SK har tidligere prøvd seg på en sen kveldsavgang CPH-BGO. SK4890, gikk som regel med 736, altså norsk produksjon.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Ser ut som en sommergreie, slutt 8. august bortsett fra søndager. Man kan se det samme på CPH-BGO hvor siste går 23ish i stede for 21 som er vanlig.

Det gjelder vel å strekke døgnet på sommeren.


I gamle dager, hva nå det er, gikk det jo SVG, BGO og OSL etc fra CPH rundt den tiden. Så tydeligvis BGO forsvant?
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

I en del år(men selv i moderne tid) så var det vel 2 CPH maskiner som overnattet på BGO?
Disse returnerte kl 0600 og 0630 noe som var veldig tett.

SK4890/SK4891 dukket vel opp for kanskje en 10 år siden og ble altså flydd av norsk produksjon med avgang fra BGO kl 2100 med retur 2250 fra CPH. Dette var vel utelukkende for å plukke opp transfer på returen. Tror ruten forsvant med covid men ser ut til at rutenumrene ble bruk senest i månedsskiftet juni/juli, men da tilsynelatende ikke samme maskin slynget BGO-CPH-BGO.

Ellers var jo det som tidligere nevnt også en del sene flyvninger ut fra OSL, men disse forsvant vel også med covid. Nå kan de vel stenge SAS kantinen litt over kl 21.
 
Last edited:
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

SAS hadde kl. 22.00 til TOS. Tidligere hadde de det "avisflyet", den gang morgendagens VG/DB lå på ledige seter. Det flyet mener jeg var på TOS først ca 1 om natta. Det var det perfekte for connections og billige billetter, så var det visst ikke lønnsomt heller, uten aviser på setene.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Norwegian utvider sesongen til Berlin, Milano, Paris og København fra TOS neste vintersesong.

I hovedsak vil alle rutene gå fra slutten av oktober til slutten av mars.

I tillegg økes frekvensen til LGW til 3x weekly, også den vil gå i samme tidsrom.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Er det slik at folk i Tromsø blir litt lei av alle turistene ? Fikk en kort rapport fra en fra en annen by i Nord Norge, som må betale over 2500 for en natt på Thon, gatene var fulle av turister, og turister fra Singapore med 12 timer flytur til Helsinki, og forbindelse videre til Tromsø, ville rett ut i snøen. (Der hvor de innfødte hadde stått og måkt i 30 - 45 minutter). Han håpet det ikke ble slik i sin by nordpå. Altså mht mengden av turister.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Er det slik at folk i Tromsø blir litt lei av alle turistene ? Fikk en kort rapport fra en fra en annen by i Nord Norge, som må betale over 2500 for en natt på Thon, gatene var fulle av turister, og turister fra Singapore med 12 timer flytur til Helsinki, og forbindelse videre til Tromsø, ville rett ut i snøen. (Der hvor de innfødte hadde stått og måkt i 30 - 45 minutter). Han håpet det ikke ble slik i sin by nordpå. Altså mht mengden av turister.

Har selv faktisk fløyet Tromsø - Alta tur/retur med hotellovernatting i Alta, fordi det blei billigere totalt fly+hotell i Alta enn overnatting i Tromsø.
 
Back
Top