Russiske kopier!

Å jada, men jeg vil da bare minne om diskusjonen rundt tegninger og Boeing/Airbus som gikk for ikke lenge siden.

Hvorvidt det var spionasje eller gave er heller ikke avklart. Engelskmennene lot sovjeterne få full tilgang til tegninger på og en produksjonslisens for Rolls-Royce Nene. Resultatet ble en sovjetisk kopi, Klimov RD-45 som havnet i MiG-15 som igjen skjøt ned haugevis med britiske fly i Korea.

Det ligger enormt mye politikk i slike "kopier"

Jeg regnet med at det ville komme facts fra KOG. Takk!
Når det gjelder etteretteligheten i en del stoff fra Wikipedia har KOG helt rett - dessverre er det en del tøv og feil i det materalet som finnes, men slik må det nødvendigvis være når det er bassert på at alle kan bidra. Det kan sies mye fint om "the wisdom of crowds", men motsatsen er "the ignorance of crowds". Wikipedia er vel og bra, men bør alltid tas med mer enn en ørliten klype salt. Det beste vil alltid være eksperter - som KOG ;-)

Tack KOG för ett briljant inlägg i detta ämne. Det är tröttsamt att alltid läsa samma påståenden om kopior och spionage, tack för att du tog dig tid att förklara och lägga fram fakta.

Det er riktig at et antall B-29 landet i østre deler av SSSR og at flyene ble plukket fra hverandre og "reengineered". Men de slet fælt med å få dem operative. Samtidig ble de ca halvannet tonn tyngre pga at sovjeterne brukte det metriske systemet og ikke føtter og tommeltotter. Jeg tviler på at Stalins fingre var i nærheten av flyene, men det var derimot Andrej Nikolajevich Tupolev. ;)

Det er riktig at et antall B-29 landet i østre deler av SSSR og at flyene ble plukket fra hverandre og "reengineered". Men de slet fælt med å få dem operative. Samtidig ble de ca halvannet tonn tyngre pga at sovjeterne brukte det metriske systemet og ikke føtter og tommeltotter. Jeg tviler på at Stalins fingre var i nærheten av flyene, men det var derimot Andrej Nikolajevich Tupolev. ;)

Tu-4 ble igjen utgangspunktet for flere senere modeller sovjetiske bombefly, og er man så heldig å få lov å stikke hodet inn i en Tu-95-variant, vil man kanskje finne elementer fra Tu-4, og B-29 - akkurat som en del mener at elementer i cockpit på 737 rett og slett "må" stamme fra B-29-tiden. Hadde vært artig å bekrefte eller avkrefte det.

Et dokumentert eksempel på at en nasjons forskning har kommet motparten til gode, er da amerikansk etterretning oversatte en sovjetisk matematisk avhandling de hadde fått i hende. Emnet var hvordan man på avansert vis kunne regne ut radarsynligheten på fly, altså radar cross section. Boken Skunk Works forteller hvordan en Lockheed-ingeniør (mener jeg) som fikk slike oversatte rapporter og avhandlinger til gjennomlesning, så mulighetene til å gjøre mer med den. Resultatet kunne man se noen år etterpå, da F-117A kom ut som den første operative flymaskinen med stealth-teknologi. Årsaken til at F-117 har rette overflater ligger i regnemaskinkapasiteten den gang da. B-2 og senere F-22 og F-35, har alle hatt fordelen av nyere og bedre computere på ingeniørkontoret, derfor er disse flyene også "stealthy", men likner mer på ordentlige fly, med kurvede linjer og smekre fasonger.

KOG - det overstående var som vanlig interessant lesning.

Back