Russisk fly krasjlandet og tok fyr

De er ifølge de seneste meldingene åtte overlevende. En svenske er blant de omkomne. Flyet skal ha kollidert med kraftlinjer under landinga.
 
Det viser seg at det var tykk tåke idet de styrtet. Videre spekuleres det i om det var feil med landingslysene på flyplassen. Vet det er umulig å si noe om årsaken så tidlig, men kan noen her inn svare på om hvor sannsynlig en slik ulykke kan inntreffe her i Norge?
 
Med tanke på den relativt korte avstanden mellom de større flyplassene i Norge, tviler jeg sterkt på at noen norske piloter ville tatt sjansen på å lande i tåke uten at landingslysene fungerer som de skal.
 
På tide å parkere disse gamle jernene ettrhvert før altfor mange liv går tapt.

TU-134 er faktisk et ganske robust fly. De er selvfølgelig på vei ut, fordi de er gamle, bråkete og dårlige økonomisk, ikke fordi de sliter med sikkerheten. Ser du på lista over accidents og incidents på wikipedia (den russiske har ei lengre liste) er de fleste pilot error eller tilogmed terroranfall/krig.
 
I følge airdisaster.com har 1449 personer omkommet i til sammen 27 ulykker før den i dag siden 1971. Majoriteten av disse med Aeroflot.
Det hører også til sannheten at de siste 15 årene har sett mye bedre ut, med bare 3 ulykker i alt før denne i dag.
 
I Sovjet-tiden var Aeroflot ikke kjent for bra vedlikehold nei, og CRM var sett med dagnes øyne nesten helt fraværende, som med SU6502 i 1986, da kapteinen veddet (!) at han skulle lande flyet ved bare å se på instrumenter, lukket vindusrutene (!!) og krasjet. Også mange ATC-feil, som f eks i Alma-Ata i 1983.
 
I Sovjet-tiden var Aeroflot ikke kjent for bra vedlikehold nei, og CRM var sett med dagnes øyne nesten helt fraværende, som med SU6502 i 1986, da kapteinen veddet (!) at han skulle lande flyet ved bare å se på instrumenter, lukket vindusrutene (!!) og krasjet. Også mange ATC-feil, som f eks i Alma-Ata i 1983.

...hva i..!? Har du mer info om denne ulykken? Prøvde å google SU6502 men fikk ikke frem noe.
 
Last edited:
"Human error is the downside of having a brain."

Menneskelig svikt er aldri alene årsaken til en ulykke. Menneskelig svikt er et resultat av noe annet. I tilfeller som dette er det nok rimelig å anta at RusAir sliter med et kulturproblem som de som organisasjon må ta tak i.
 
Det viser seg at det var tykk tåke idet de styrtet. Videre spekuleres det i om det var feil med landingslysene på flyplassen. Vet det er umulig å si noe om årsaken så tidlig, men kan noen her inn svare på om hvor sannsynlig en slik ulykke kan inntreffe her i Norge?
Fly har landingslys - flyplasser har innflygings- og rullebanelys.

Når du spør om sannsynlighet om en slik ulykke i Norge - det er umulig å si da vi ikke vet årsaken til ulykken per nå.
(Og det teller ikke at den russiske visestatsministeren går ut i media og sier det var piloten sin skyld).
 
"Human error is the downside of having a brain."

Menneskelig svikt er aldri alene årsaken til en ulykke. Menneskelig svikt er et resultat av noe annet. I tilfeller som dette er det nok rimelig å anta at RusAir sliter med et kulturproblem som de som organisasjon må ta tak i.

Selvfølgelig. Det er også rimelig å anta at det er tilsynsproblemer i russisk luftfart også. Men denne avsporingen startet med en påstand om at Tu-134 ikke er sikker nok, og jeg ville bare påpeke at mange ulykker med denne flytypen er ikke tekniskrelatert, men derimot skyldes andre faktorer, noe som dessverre ser ut til å være utbredt i Russland.
 
Selvfølgelig. Det er også rimelig å anta at det er tilsynsproblemer i russisk luftfart også. Men denne avsporingen startet med en påstand om at Tu-134 ikke er sikker nok, og jeg ville bare påpeke at mange ulykker med denne flytypen er ikke tekniskrelatert, men derimot skyldes andre faktorer, noe som dessverre ser ut til å være utbredt i Russland.

Ser at det er mange pilot/crew error blant de 27 ulykkene, men en ting skiller seg ut blant de som ikke er det, nemlig cargo hold fire.
Står lite detaljer om de tilfellene, men dette kan vel også skyldes andre forhold enn selve flyet?
 
Ser at det er mange pilot/crew error blant de 27 ulykkene, men en ting skiller seg ut blant de som ikke er det, nemlig cargo hold fire.
Står lite detaljer om de tilfellene, men dette kan vel også skyldes andre forhold enn selve flyet?

Ifølge airdisaster.ru:

I Syktyvkar-ulykken er årsaken ukjent, men det er mulig at det var noen brennbar væske i bagasjen som lekket ut.
I Pervoural'sk-ulykken var det teknisk feil (kortslutning pga slitt isolasjon).
 
Strekningen Moskva-Petroskoi (flight 7R 243) trafikeres normallt med RusLine sine Canadair 200er.

Igar var det en uvanlig dag - pga stor antal pax underveis til DME bestemte RusLine a leie ad hoc en storre maskinen fra ACMI-operator RussAir.

Maskinen som krasjet var 31 (trettien, ja!) aar gammel...
 
Og så melder russiske medier at presidenten har oppfordret regjeringen til å starte arbeidet med utfasingen av Tu-134 i Russland fra 2012.
 
Back
Top