På grunn av dårlig vær utenfor kysten av Nord-Norge ble det ikke sendt opp jagerfly fra Bodø, men de russiske bombeflyene ble senere møtt av britiske beredskapsfly mellom Færøyene og Island.
Originally posted by TCAS
...og samtidig vil noen flytte mer jageraktivitet til Bodø. Lykke til![]()
Klokka 04 onsdag morgen ble to norske F-16-fly sendt opp fra Bodø, for å følge åtte russiske fly på tokt over Kolahalvøya, og videre sørover langs norskekysten i internasjonalt luftrom.
Det bekrefter presse- og informasjonsoffiser Brynjar Stordal ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) overfor an.no.
Vil disse bli fanget opp at TCAS, og vil flygekontrollen kunne følge de på normalradar?
Utrygt synes nå jeg!
Tja, antar vel at de militære flyene har en eller annen radar som gjør at de selv ser andre fly, de har jo heller ingen interesse av å treffe andre.Og Russland er ute å flyr igjen.
4 stk TU95 bear bombefly og Il 78 tankere flydde i internasjonalt luftrom utenfor Norge, forbi England og ned til Portugal. Norge sendte F 16 for å identifisere og om nødvendig avskjære.
Det som er mest interessant er at de flyr uten å file flightplan eller kontakte ATC. I tillegg flyr de uten transponderen påslått, og dette må da utgjøre en trussel for sivilluftfart?
TCAS - nei.Vil disse bli fanget opp at TCAS, og vil flygekontrollen kunne følge de på normalradar?
Mhm. Men det er vel ikke gitt at det bare er russerne som gjør dette, det er vel like sannsynlig at andre stater (inkludert våre allierte) opererer på samme måte rundt andre kystlinjer..Utrygt synes nå jeg!
Tja, antar vel at de militære flyene har en eller annen radar som gjør at de selv ser andre fly, de har jo heller ingen interesse av å treffe andre.
I blant flyr de vel også i "odde" høyder, f.eks. FL285 - mindre sjanse for å treffe andre..
TCAS - nei.
Radar:
- SSR/transponderbasert - nei, (som er den radartypen ATC bruker aller mest av)
- PSR/ekkobasert - tja, om de er nærme nok.
Forsvaret er nok bedre utstyrt på dette nivået.
Mhm. Men det er vel ikke gitt at det bare er russerne som gjør dette, det er vel like sannsynlig at andre stater (inkludert våre allierte) opererer på samme måte rundt andre kystlinjer..![]()
Tror dette er "hypet" opp av media.
Alle rapporterte hendelser hvor sivile fly er involvert blir undersøkt av Havarikommisjonen.
En rask titt på lista over avgitte rapporter viser at situasjoner mellom sivile fly er langt hyppigere, men kommer sjelden i media.
http://www.aibn.no/Luftfart/Avgitte-rapporter
Men hvordan funker egentlig dette med "internasjonalt luftrom" i NAT-regionen? ENOB har jo klasse G under F195, holder de seg alltid under F195 eller popper de opp i klasse A også? Hva slags konsekvenser kan/burde det i teorien få hvis det blir påvist? Kan de "lovlig" oppholde seg i luftromklasse A og gjøre som de vil fordi de er over 24nm fra land og ikke-komerse?
Ikke misforstå, flyging i samme luftrom der halvparten ikke vet om den andre halvparten fremmer ikke akkurat flysikkerheten - det er vel mer omfanget av det som gjør at det ikke nødvendigvis er et kjempeproblem. Hadde det vært 20 "usynlige" flighter om dagen, i stedet for 1 i uka, så hadde vært en annen sak.Takk for utfyllende svar. Svaret er da skjønner jeg at uten transponder så kan de fly usynlig for ATC og andre flygende. Godt å høres at du i tårnet ikke finner det direkte utrygt, men som linken til stromoren viser så er det hendelser iblant mellom sivil og militær luftfart. Å fly uten transponder påslått er ikke med på å trygge forholdene i luften.
ATC får som regel beskjed om området de befinner seg i ja, og så vil man jo som regel vite om eventuelle jagerfly fra oss selv eller allierte som er oppe og "identifiserer".LNCGJ said:Forsvarets radarstasjoner fanger naturligvis opp disse løsekanonene, men er det noen etablert varsling fra Forsvaret til ATC Norway når man har objekter uten transponder i luftrommet?
Som TFC1 sier, militære gjør stort sett som de vil i internasjonalt luftrom.. luftromsklasse er underordnetMen hvordan funker egentlig dette med "internasjonalt luftrom" i NAT-regionen? ENOB har jo klasse G under F195, holder de seg alltid under F195 eller popper de opp i klasse A også? Hva slags konsekvenser kan/burde det i teorien få hvis det blir påvist? Kan de "lovlig" oppholde seg i luftromklasse A og gjøre som de vil fordi de er over 24nm fra land og ikke-komerse?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.