Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?
Feil feil feil! Ikke bestill WCHC, og dere kommer ikke til å få sete på de fremste radene pga det. Dette vet jeg fordi jeg jobber i handling, og det verste vi alle vet er passasjerer som booker bæring fordi de tror de får ekstra fordeler. Den trillestolen du nevner kalles bærestol, og skal kun brukes til pax som ikke klarer å gå.
Da kan det vel høve seg med tillsvar fra andre i Handling?
WCHC er rett nok, som du sier, for passasjerer som "ikke klarer å gå". Men "ikke klarer å gå" kan defineres ganske vidt i denne bransjen. Det er alt fra "klarer ikke å gå i det hele tatt" til "klarer ikke å gå uten støtte". Som grunnlag for bestilling av assistanse vil jeg da si at man, dersom man er i tvil, bestiller den "tyngre" av de assistansekodene man lurer på om er korrekt. Og trenger man støtte helt inn til setet kan det være like greit å bestille WCHC først som sist.
For å oppsummerer litt kjapt kodene:
WCHR: "Wheelchair Ramp": passasjeren kan fint gå i trapper og inn i flyet, men har antakelig problemer med å gå lengere distanser.
WCHS: "Wheelchair Steps": passasjeren kan ikke gå i trapper.
WCHC: "Wheelchair Carry": passasjeren trenger hjelp helt inn til setet. "Carry" er slikt sett litt missvisende, da mange passasjerer er i utmerket stand til å flytte seg selv fra "bærestolen" til setet og tilbake uten hjelp. De trenger ofte bare stolen.
Utganspunktet for bestilling av WCHR og WCHS bør uansett være at passasjeren er i stand til å klare seg selv fra flydøra og inn til setet, evt. fra setet og ut til flydøra. Behov for assistanse helt inn til setet bør helst være WCHC.
... og du og du, hvor mange ganger har jeg ikke måttet stå skolerett for pursere og crew som forlanger svar på hvorfor enkelte passasjerer var "bare" WCHR/S når de helt klart trengte hjelp helt inn til setet...
Hva setevalg anngår, så er det ingen automatikk i at passasjerer med assistanse får bedre seter, men dette varierer også litt mellom flyselskapene. Det eneste som du kan være ganske sikker på er at om du så mye som anntyder at du behøver en rullestol, da får du ikke sitte ved nødutgang. Betalt eller ei...