Re: Rullebanen i Tromsø bør bli lengre...
Tromsø gir spesielle begrensninger, og innflygningen fra nord er den mest begrensende.
Da "mister"man nesten 500 m rullebane. Normal glidebane er 3 grader, men Tromsø har 4.
Med glatt rullebane gir dette utfordringer. De gamle B737 ( classic ) mestret dette bedre enn de nyere Boeing'ene. Og for en fullastet A321 ( Thomas Cook ) som lander med nesten 10 tonn mer enn B737, og med høyere approach hastighet, ligger det en begrensning rundt " braking action medium" og nedover - fra nord.
Det kreves en spesiell check out for fartøyssjefer på TOS.
Tally-Ho
Tromsø gir spesielle begrensninger, og innflygningen fra nord er den mest begrensende.
Da "mister"man nesten 500 m rullebane. Normal glidebane er 3 grader, men Tromsø har 4.
Med glatt rullebane gir dette utfordringer. De gamle B737 ( classic ) mestret dette bedre enn de nyere Boeing'ene. Og for en fullastet A321 ( Thomas Cook ) som lander med nesten 10 tonn mer enn B737, og med høyere approach hastighet, ligger det en begrensning rundt " braking action medium" og nedover - fra nord.
Det kreves en spesiell check out for fartøyssjefer på TOS.
Tally-Ho