Rullebanen i Tromsø bør bli lengre...

Re: Rullebanen i Tromsø bør bli lengre...

Tromsø gir spesielle begrensninger, og innflygningen fra nord er den mest begrensende.
Da "mister"man nesten 500 m rullebane. Normal glidebane er 3 grader, men Tromsø har 4.
Med glatt rullebane gir dette utfordringer. De gamle B737 ( classic ) mestret dette bedre enn de nyere Boeing'ene. Og for en fullastet A321 ( Thomas Cook ) som lander med nesten 10 tonn mer enn B737, og med høyere approach hastighet, ligger det en begrensning rundt " braking action medium" og nedover - fra nord.
Det kreves en spesiell check out for fartøyssjefer på TOS.

Tally-Ho

Mulig jeg har misforstått, men driver de ikke med en eller annen form for utvidelse i nordenden av banen...? Eller er det kun nyasfaltering av den nordlige delen av banen? På meg virker det som banen er forlenget mot nord.

Edit: Ifølge denne artikkelen så utvider de banen med 400 meter mot nord nå i sommer: http://www.nordlys.no/flylass-med-tromsovaringer-matte-tilbringe-natten-pa-gardermoen/s/5-34-201819

Slik jeg har forstått vil ikke rullebaneutvidelse mot nord hjelpe noe, ut i fra begrensningene fjellene nord for flyplassen setter. For å ta ned større fly må rullebanen utvides sørover, slik vel Tally-Ho indirekte sier.

Det sagt, så aner jeg ikke hva de gjør på nordsiden av rullebanen. Er ikke utvidelse av taxebane da, den gikk vel i utgangspunktet ikke lenger nord enn til de-iceing.

Kan det ha å gjøre med vinterrestriksjonene pga at RESA (Runway End Safety Area) ikke tilfredsstiller ICAO-kravene? I dag er det spesielt RESA for bane 19 (sørenden) som er akilleshælen. Ved vinteroperasjoner, når bremseeffekten er medium/poor eller poor, skal de publiserte banelengdene reduseres for 19 når avgangs- og landingsvekt skal beregnes. Dette publiseres i NOTAM i vinterhalvårer, som gir anvisning om hvilke banelengder som skal brukes ved "dårlig føre". En fra før kort bane gjør dette ikke enklere. Lengre start fra nord vil gi høyere marginer og avgangsvekter vinterstid.

Slik jeg har forstått vil ikke rullebaneutvidelse mot nord hjelpe noe, ut i fra begrensningene fjellene nord for flyplassen setter. For å ta ned større fly må rullebanen utvides sørover, slik vel Tally-Ho indirekte sier.

Det sagt, så aner jeg ikke hva de gjør på nordsiden av rullebanen. Er ikke utvidelse av taxebane da, den gikk vel i utgangspunktet ikke lenger nord enn til de-iceing.

Jeg vet ikke hva de driver med. Det er i alle fall i direkte forlengelse av rullebanen i nordlig retning, og ikke taxebanen, som det jobbes med.

Edit: ENBOs forklaring høres veldig fornuftig ut for en legmann.

Last edited:

AIP AIRAC SUP 13/15:
I perioden JUN 2015 til JUL 2015 vil RWY 01/19 være stengt mellom 2200 og 0415 UTC (0000 og 0615 lokaltid) pa grunn av reasfaltering av RWY nord for THR 19. APCH LGT RWY 19 vil være U/S i heleanleggsperioden.

Tromsø gir spesielle begrensninger, og innflygningen fra nord er den mest begrensende.
De gamle B737 ( classic ) mestret dette bedre enn de nyere Boeing'ene.Tally-Ho
Nja, sikkert på landing, men ikke alltid på avgang. Jeg har vært med på at SAS med Classic -500 fra ex-BRA med 18,5K-ytelse ikke kunne ta av mot nord på grunn av dårlig B/A, mens NAX sine 800 gikk. Og kapteinen var ikke nådig; han forklarte svært pedagogisk om motoreffekt og stopplengde ved avbrutt avgang, og gjorde det klart at det å sende motorsvake flymaskiner til Tromsø vinterstid, var risikosport. Vi satt veldig lenge i flymaskinen, mens de brøytet og strødde banen. Da vi endelig kom avgårde (jeg skulle til ENGM). Jeg kjøpte tre små rødvinsflasker etter avgang, men kabinsjefen sa "no pay" på grunn av forsinkelsen!! Dagen etter så jeg Airbus A380 på ENGM som testet Frozen Fog-conditions som en del av sertifiseringen.

Tilbake til topic, og kanskje er det veldig enkelt; som vår Andøya-mann opplyser med AIP SUP; reasfaltering nord for terskel. Merkelig at Nordlys opplyser at banen forlenges...

Kanskje de asfalterer alt i nord, også området med chevrons som er nord for snuplassen for dep rwy19... da kan det jo hende at avisa har latt seg lure... Selv om det ikke er lange biten helt i nord...

Last edited:

Kanskje det betyr at det også blir mulig å starte lenger nord?

Det hadde jo ikke vært dumt nei, men det kan hende det betyr at enkelte lys må ned i dekket; om de ikke er det allerede... Det finnes vel folk på forumet med ENTC-tilhørighet som kan ta seg en tur å kikke :-)

Tromsø trenger oppgradering/ny deler av E8. de hadde visst kranglet om Ramfjorden i evigheter da jeg flyttet til TOS, og da jeg flyttet derfra, og driver vel på enda? Også ny tunnel under Sandnessundet.

Men om ikke det blir nok, kunne man bruke en "Madeira-løsning", dvs rett og slett legge rullebanen i en forlengelse sørover på digre pæler?

Men om ikke det blir nok, kunne man bruke en "Madeira-løsning", dvs rett og slett legge rullebanen i en forlengelse sørover på digre pæler?

Man skal vel ikke forlenge banen mange hundre meter sørover før man omtrent er landfast igjen (men det vil nok medføre enkelte problemer i forhold til eksisterende bebyggelse).

Man skal vel ikke forlenge banen mange hundre meter sørover før man omtrent er landfast igjen (men det vil nok medføre enkelte problemer i forhold til eksisterende bebyggelse).

Så vidt jeg kan se av Gurglekart vil en forlengelse gå parallelt med stranden, men ikke komme på land, selv om det er nære på. Men støyhelsike blir det nok langs Kvaløyveien uansett.

Nja, sikkert på landing, men ikke alltid på avgang. Jeg har vært med på at SAS med Classic -500 fra ex-BRA med 18,5K-ytelse ikke kunne ta av mot nord på grunn av dårlig B/A, mens NAX sine 800 gikk. Og kapteinen var ikke nådig; han forklarte svært pedagogisk om motoreffekt og stopplengde ved avbrutt avgang, og gjorde det klart at det å sende motorsvake flymaskiner til Tromsø vinterstid, var risikosport. Vi satt veldig lenge i flymaskinen, mens de brøytet og strødde banen. Da vi endelig kom avgårde (jeg skulle til ENGM). Jeg kjøpte tre små rødvinsflasker etter avgang, men kabinsjefen sa "no pay" på grunn av forsinkelsen!! Dagen etter så jeg Airbus A380 på ENGM som testet Frozen Fog-conditions som en del av sertifiseringen.

Tilbake til topic, og kanskje er det veldig enkelt; som vår Andøya-mann opplyser med AIP SUP; reasfaltering nord for terskel. Merkelig at Nordlys opplyser at banen forlenges...

Kan ikke ha vært NAX sine -800 som gikk, da de ikke fikk sin første -800 før i 2008. A380'en som prøvde seg i freezing fog på ENGM var i 2007 ;)

Det er sikkert helt riktig, det var SAS sine -800 og -700 (ex-BRA LN-TUx på kystruta Tromsø-Bodø-Trondheim) som gikk. Og hvis ikke hukommelsen min spiller meg et stort puss, så jeg også NAX på avgang, og da selvfølgelig med -300.

Back