Røyking ombord, nei takk.

Discus

Galley Slave
Medlem
Røyking ombord, nei takk.

I dag er det ikke forbud mot å kose seg med en elektronisk sigarett ombord i fly, slik det er med vanlige sigaretter. Dette fører til forvirring for flyselskapene, som nå ønsker felles regler for elektroniske sigaretter.
https://www.aftenposten.no/reise/article4265339.ece

SAS har innført forbud for å ikke skape gråsoner, og av hensyn til passasjerene (takk! takk! takk!) Norwegian vurderer hva de skal gjøre.

Noen med erfaring fra disse dingsene? Er det helt luktfritt for omgivelsene? Evt. hvordan vil det stille seg med eks. allergikere som sitter i nabosetet?

Re: Røyking ombord, nei takk.

Nettavisen hadde en test når de kom på markedet for noen år siden - Vi testet e-sigaretten . Konklusjonen ble at den var 100% luktfri og slapp kun ut ren vanndamp.

Synes det er morsomt at SAS' infosjef ikke følger med hva andre flyselskaper gjør:
Johansen vil imidlertid ikke bli overrasket dersom noen selskaper snart vil begynne å selge slike sigaretter til nikotinavhengige om bord.
Har ikke RyanAir solgt slike i lengre tid?

Ifølge tollvesenet har direktoratet innført totalforbud mot innførsel, produksjon, omsetning og å gi bort e-sigaretter.

https://www.aftenposten.no/reise/article4265339.ece

SAS har innført forbud for å ikke skape gråsoner, og av hensyn til passasjerene (takk! takk! takk!) Norwegian vurderer hva de skal gjøre.

Noen med erfaring fra disse dingsene? Er det helt luktfritt for omgivelsene? Evt. hvordan vil det stille seg med eks. allergikere som sitter i nabosetet?

Disse forbud bygger primært på misfortåelser pga at nogle (både CC og pax) i farten ikke kan se forskel på rigtige cigaretter og disse elektroniske.

Der er ingen lugtgener eller andet ved disse. Det eneste der kommer ud af dem er en ubetydelig smule vanddamp, som skal simulere røg. Så de generer ikke omgivelserne, medmindre der er nogle der VIL generes.

Det er er fint supplement til rygere som gerne vil tage hensyn og forbud handler nok lige så meget om den evindelige hetz som visse ikke-rygere forsøger at køre og flyselskaberne makker ret for at undgå mere ballade.

Når det så er sagt, så synes jeg nu selv det ser lidt fjollet ud med disse elektroniske dimser. På korte ruter burde man nu godt kunne undvære nikotin og på langture er specielt snus og tyggegummi glimrende alternativer.

Ingenting slår et realt magadrag og en kopp kaffe etter et bedre måltid, selv på en en I/C flygning:old

Nikotin og koffein er narkotiske midler. Og for en narkoman som får abstinens er det ikke noe som er viktigere eller mer tilfredsstillende enn å få seg en "fiks".

Nikotin og koffein er narkotiske midler. Og for en narkoman som får abstinens er det ikke noe som er viktigere eller mer tilfredsstillende enn å få seg en "fiks".
Narkotiske stoffer er de ikke. Derimot kan de betegnes som "rusmidler." :old

Rusmidler er de. De er sentralstimulerende og gir en avhengighet som er vanskelig å bli kvitt.
Derfor kan man bli like hekta på kaffe og cola f.eks. som røyk.

jeg hadde hatt store problemer om noen nekta meg Pepsi Max på fly, da jeg var på mitt mest avhengige der.
Det er ingen som styrer dette selv i den grad.
Man kan og bli avhengig av sjokolade, som gir hjernen falske lykke"dop".
Det er ikke bare bare.
Men dette med e-sigaretter visste jeg faktisk ingneitng om, det var litt interessant.

Har ikke RyanAir solgt slike i lengre tid?

Ifølge tollvesenet har direktoratet innført totalforbud mot innførsel, produksjon, omsetning og å gi bort e-sigaretter.

Da regner jeg med at Ryanair står ved døra og samler inn "sigarettene" så de ikke er medvirkende til å bryte norsk lov.

Men jeg blir bare dårlig av å lese om det norske byråkratiet. Dog kunne Luftfartstilsynet bare fortsatt galskapen ved å forby e-sigaretter ombord. For så og si alle som reiser ut fra Norge har jo brutt loven som sier det er forbudt å innføre.

Vi røykere skal bli trampa på hele tiden, selv ikke en luktfri sig skal vi få lov å ta inn i landet lengre....
Ser heller ikke poenget med at man ikke kan bruke de på fly.

I Norge er det heller ikke lov å selge godis som ser ut som røyk om jeg ikke husker feil :)

I Norge er det heller ikke lov å selge godis som ser ut som røyk om jeg ikke husker feil :)
Stemmer, disse er forbudte:
skippers_pipes.jpg

Så at e-sigarettene ligner på vanlige sigaretter og derfor kan sees på som reklame for disse er grunn nok til at de blir forbudt i Norge.

Last edited:

Sier det meste om tankegangen til myndighetene når unga må gå inn i røyke avd for å finne lakris piper.

Når det så er sagt, så synes jeg nu selv det ser lidt fjollet ud med disse elektroniske dimser. På korte ruter burde man nu godt kunne undvære nikotin og på langture er specielt snus og tyggegummi glimrende alternativer.

Eventuelt de tilsvarende plastsigarettene uten batteridrevet vanndamp, for eksempel Nicorette sin inhalator.

Eventuelt de tilsvarende plastsigarettene uten batteridrevet vanndamp, for eksempel Nicorette sin inhalator.

Enig, der er masser af fine alternativer. Jeg er selv ryger og har intet problem med at der er mange steder hvor rygning ikke er tilladt. Jeg har heller ikke noget problem med at lade være med at ryge i 10-12 timer. Nicorette tyggegummi, inhalator, e-cigaretter osv er for mig ikke noget alternativ. Så undlader jeg hellere at ryge eller bruger snus. Men disse produkter er for mange mennesker en stor hjælp på steder de ikke må/kan ryge.

Men jeg synes godt nok at anti-rygerne/flyselskaberne/myndigheder går for langt når man forbyder ting som e-cigaretter. Så bliver det lidt for fanatisk efter min smag. Men samfundet gør jo efterhånden sit til at man skal kigge på rygere som var de stiknarkomaner og samfundet udskud.

Det er trods alt ikke nikotinen som er skadeligt, men alle de andre stoffer en cigaret indeholder. Nikotin-produkter som e-cigaretter, Nicorette osv. skaber afhængighed af nikotin, men er ikke skadelige.

At e-cigaretter er forbudt i Norge er i mine øjne direkte tåbeligt og bevidner at myndigheder har misforstået deres opgave. Et sådant produkt er en klar forbedring i forhold til folks sundhed, hvis de bruger dette istedet for cigaretter. At være så naiv at tro at en ryger blot lægger cigaretterne på hylden fordi man ikke kan købe mindre skadelige alternativer er i bedste fald naivt.

Jeg var tidligere storrøyker (banka innpå 20 om dagen i 15 år før jeg sluttet for nesten 3 år siden). Husker godt flyturer på 90-tallet da vi stod i galley med sigg i ene hånda og GT i andre bak i galley. Lengter vel egentlig ikke tilbake til det for å si det mildt.

Men jeg er sterkt imot mye av hetsen mot røykere. Mange får jo totalt spader bare de ser en lakrispipe. Så lenge disse e-sigarettene hverken lukter, er skadelig for andre eller en sikkerhetstrussel ser jeg ikke helt problemet. Om noen bak tror at noen foran kanskje røyker og får hjertebank av tanken så får det være dennes problem.

Men det avhenger altså av at det faktisk ikke er skadelig for andre eller til sjenanse.

Jeg synes forøvrig også det burde være røykekiosker på flyplasser jeg da. Slik man har i Stockholm nå.

Jeg synes forøvrig også det burde være røykekiosker på flyplasser jeg da. Slik man har i Stockholm nå.
Jeg har fremdeles tilgode å se en slik røykekiosk som ikke stinker ut hele området de står i. :drunk:

Jeg har fremdeles tilgode å se en slik røykekiosk som ikke stinker ut hele området de står i. :drunk:

Da vil jeg anbefale en tur til Stockholm lufthavn Arlanda.

Du kan sikkert svakt kjenne en lukt 2-3 meter rundt "kiosken", men så er det da bare å ta to skritt til høyre eller venstre. Det er ikke som de gamle i København for eksempel.

Back