Routing ifht. været, eksempel LPA-SVG
Kanskje mest et spørsmål til gutta der fremme ( eller jentene ) men kanskje andre kan svare og.
Dro med VKG6636 igår LPA-SVG og han valgte en vestlig kurs, overhead FNC-DUB-SVG. Vi fikk en flytid på 5.05.
For morro skyld sjekket jeg FR24 for å se hvilken routing SK7410 hadde, og de dro over fastlandet, ACE-CDG-SVG.
Utfra FR24 så lå SK på ca +/- 480-500kt, mens det ser ut som DK lå på ca 370/400
Utfra FR24 så dro vi 16mins etter SK, men landet 48mins etter SK i SVG.
32mins er jo ganske mye.
For ordens skyld, så var vi litt i overkant av 100 pax på hjemturen, så flyet var jo forholdsvis lett. Nor jeg mistenker SK'en og for å ha vært, den rakk 36000 over ACE re FR24
Er 32mins lengre flytid "rimeligere" enn å la gassen gå for fullt, om den gjorde det hos SK?
Forøvrig så så jeg på skjermen at vi hadde en vind som lå rundt 100-135km/t fra 210-270 på det siste stykket av turen.
Mitt lille søndagsspørsmål.
Kanskje mest et spørsmål til gutta der fremme ( eller jentene ) men kanskje andre kan svare og.
Dro med VKG6636 igår LPA-SVG og han valgte en vestlig kurs, overhead FNC-DUB-SVG. Vi fikk en flytid på 5.05.
For morro skyld sjekket jeg FR24 for å se hvilken routing SK7410 hadde, og de dro over fastlandet, ACE-CDG-SVG.
Utfra FR24 så lå SK på ca +/- 480-500kt, mens det ser ut som DK lå på ca 370/400
Utfra FR24 så dro vi 16mins etter SK, men landet 48mins etter SK i SVG.
32mins er jo ganske mye.
For ordens skyld, så var vi litt i overkant av 100 pax på hjemturen, så flyet var jo forholdsvis lett. Nor jeg mistenker SK'en og for å ha vært, den rakk 36000 over ACE re FR24
Er 32mins lengre flytid "rimeligere" enn å la gassen gå for fullt, om den gjorde det hos SK?
Forøvrig så så jeg på skjermen at vi hadde en vind som lå rundt 100-135km/t fra 210-270 på det siste stykket av turen.
Mitt lille søndagsspørsmål.