ROUTES: Copenhagen sets course as European hub (kilde: Flightglobal)

Toffen

ScanFlyer Blue
New Copenhagen Airport chief executive Thomas Woldbye believes it is important for airports, many of which operate with little competition, to be aware of what is happening around them.

"Sometimes you have to look over the fence," he said during the World Route Development Forum in Berlin. "We need to lift our sights and realise there will be more competition among European airports and it becomes more important to know what your market is."

The company has been undertaking a strategic study to set out its future vision, which will be finalised later this year, and will also address its future capacity requirements - likely to include a new terminal.

"We are trying to position Copenhagen as more of a European hub," Woldbye added, saying he sees competition coming more from bigger European airports such as Schiphol and the new Berlin facility than neighbouring Stockholm and Oslo.

Key growth areas for the airport are likely to be in-bound tourism and transfer traffic.

Woldbye highlighted the growth it has seen, for example, in the Middle East, with the arrival at Copenhagen of Etihad Airways, Gulf Air and Qatar Airways during the past 15 months.

In particular, it is looking towards Asia. "When you look at it as a European hub for people flying from China, Copenhagen is one of the first places you reach. So it is a natural fit," Woldbye said.

Egen kommentar: Hårete ambisjoner fra København, men også en tanke arrogant ikke å regne Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen som konkurrenter. Disse lufthavnene vokser mye raskere enn CPH for tiden, og har heller ikke noen dårligere beliggenhet for Asia-trafikk. Både ARN og OSL ligger nærmere PEK og PVG enn CPH. I tillegg tror jeg CPHs nærhet til nye BBI er en ulempe for CPH - fordi man får en stor konkurrent "i bakgården". Men det er kanskje dette som tvinger fram en ny strategi for at CPH skal beholde posisjonen sin i Skandinavia.
 
Lyder i store træk fornuftigt, generelt synes jeg CPH er blevet ret gode til at se hvor dens udfordringer og muligheder ligger.

Min kommentar til din kommentar:
Men i modsætning til ARN, OSL og BBI så har CPH et lokalt selskab med sin IC-hub i byen, hvilket stiller lufthavnen bedre. BBI bliver ikke Lufthansas hovedlufthavn og Air Berlin virker noget svækket for tiden, så spændt på hvor stærk konkurrencen herfra bliver lige med det samme.

ARN og OSL ligger jo for langt mod nord til at være europæiske hub, hvorfor et feedernetværk skal være baseret mere på IC-trafik end i CPH, hvilket er en fordel for sidstnævnte.

Lars
 
...

"We are trying to position Copenhagen as more of a European hub," Woldbye added, saying he sees competition coming more from bigger European airports such as Schiphol and the new Berlin facility than neighbouring Stockholm and Oslo. ...

Reality Check: Was CPH ever more than a European hub?!?

Det eneste hva overrasker at det tar slik en intervju a innrömme at CPH finner seg til virkeligheten. BER som ny flyplass vil bli en betydelig konkurranse til CPH, blant annet til faktum at AB intrer inn i oneworld og planlegger a la sine partners fly til BER i större stil. Dette vil bety nye ruter til BER.

OSL og ARN vil ta större deler av NAX sin langdistanse-satsing. Ogsa dette kan ikke overraske. Her deler jeg ikke synspunkter som ble gitt. Begge OSL og ARN er forsatt underserved og vil vise markant vekst dersom det kommer flere aktörer med rette flystörrelser til disse flyplasser. Som en konsekvens vil bade volum ved disse flyplasser stigge pluss at det blir en del mindre feed inn til CPH.

Den eneste utvei for CPH er a markedföre Danmark som destinasjon slik at inbound traffic stigger markant. Dette betyr kanskje litt mindre yields, men har potensiale til langt större volumer, spesielt i LCC segment. Pluss a fa flere av de mindre regionale flyplasser i Norge og Sverige direkte connected til CPH, med aktörer som JZ og WF.
 
Woldbye highlighted the growth it has seen, for example, in the Middle East, with the arrival at Copenhagen of Etihad Airways, Gulf Air and Qatar Airways during the past 15 months.

Etihad??? Mon ikke han mener Emirates?
 
"We are trying to position Copenhagen as more of a European hub," Woldbye added, saying he sees competition coming more from bigger European airports such as Schiphol and the new Berlin facility than neighbouring Stockholm and Oslo.

Det är väl naturligt att CPH hellre jämför sig med dom stora grabbarna än erkänner verkligheten att man tillhör samma liga som ARN och OSL...
 
Det må være vanskelig å ha slikt navn i en slik posisjon: Woldbye = would be?
 
Det är väl naturligt att CPH hellre jämför sig med dom stora grabbarna än erkänner verkligheten att man tillhör samma liga som ARN och OSL...

Well, TXL er stadig noget mindre end CPH (og ARN og OSL). Men det forventes vel at ændre sig når den bliver til BBI/BER.
 
Berlin har i dag to flyplasser - Tegel OG Schönefeld. Det er passasjerene til disse to flyplassene til sammen som havner på BER i juni neste år. Hvis en legger sammen tallene for de to for 2010, så var Berlin som destinasjon rundt 820 000 passasjerer større enn CPH. Med andre ord tror jeg CPH bør innta lilleputt-rollen dess før jo heller.
 
Well, TXL er stadig noget mindre end CPH (og ARN og OSL). Men det forventes vel at ændre sig når den bliver til BBI/BER.

Jag tänkte väl främst på AMS som nämdes i samma mening.

Men vem som är CPHs mesta konkurrent är kanske mer av en akademisk fråga. Att man positionerar sig som en av de stora naven i Europa ändrar trots allt inte på att det även i forsättningen är OSL och ARN som är CPHs främsta rivaler. Det går liksom inte att bortse från det faktum att alla tre har SAS som sin största operatör och viktigaste kund.
 
Last edited:
Det går liksom inte att bortse från det faktum att alla tre har SAS som sin största operatör och viktigaste kund.

Det er en sannhet med modifikasjoner, Norwegian sies å være den viktigste og største kunden på OSL
 
<mod>
La oss holde oss til saken og la landskampen ligge for en gangs skyld!
(har ryddet bort diverse innlegg)
</mod>
 
Back
Top