• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Rørosfly Cargo Carvair

Re: Rørosfly Cargo Carvair

resize.php


Kewl skapning, samtidig forferdelig stygg men litt fin :)
 
Re: Rørosfly Cargo Carvair

Flyet var vel registrert på Thor Tjøntveit, som på denne tiden hadde eierskap på Rørosfly-navnet.

Opererte vel også under navnet Norwegian Overseas Airways.
Men operasjonen varte vel bare i underkant av et år.

Hadde vært fint om andre som har info, kunne skrive litt mere om dette.
 
Re: Rørosfly Cargo Carvair

Det står en slik i Johannesburg. Må vel være den siste gjenlevende etter krasjet i Alaska for en 4-5 år siden.
 
Re: Rørosfly Cargo Carvair

Hei alle sammen;

Er helt i statrten på ett privat prosjekt som omhandler historien til Røros Lufthavn, med diverse operasjoner, flyklubber, selskaper og luftfartøy.

Noen som kjenner til noen flere detaljer ang sammenhengen mellom Thor Tjøntvedt og "gamle" Rørosfly, og hvilket samarbeid det var og bakgrunnen for dette. Vet at dagens Rørosfly As, som har skolevirksomhet på Røros, ikke har noen forbindelse til det gamle bortsett fra at navnet er tatt i bruk.

Hvorfor har ett bitte lite småflyselskap som opererte VFR ut fra Røros med hovesaklig PA28 på slutten av 60-tallet og tidlig 70-tall fått en slik maskin (Cargo Carvair) inn i selskapet, uten at jeg finner noe om dette i lokale kilder.
Var dette flyet noen gang på Røros?

Kjenner litt til bakgrunnen til Tjøntvedt forøvrig.

Takk for all info om dette.
 
Re: Rørosfly Cargo Carvair

Har ikke svar på det du spør om, men ta en tiit nederst på en av Gunnars sider:
http://kjevik.dk/no-flytransport.htm

Nevnte flyger (HT) hadde så vidt jeg husker en nettside med mere om gamle Rørosflys historie. Desverre borte nå.

Takk for referansen uansett. Når det gjelder "gamle" Rørosfly har jeg den historien du sannsynligvis refererer til. Den var tidligere publisert på nettsiden bangkok.no (siden er borte), men der stopper historien i juni 1971. Da var 2/3 av Rørosfly solgt til Mjøsfly A/S. Antar HT var helt ute av Rørosfly kort tid etter dette, og at selskapet og navnet eksisterte videre men uten tilknytning til Røros. Kjøpt av Thor Tjøntveid kanskje?


Har prøvd å kontakte HT direkte, men desverre for sent, da han forlot oss tidlig i 2012.


Ellers har jeg sett følgende link på dette forum med samme tema:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=77452&referrerid=0


Samt noe her om det aktuelle individet som ble hugget i Bangkok på 80-tallet:

http://www.pprune.org/where-they-now/283923-carvair-2.html


Gjentar gjerne mitt ønske om informasjon om Rørosfly fra 1971 og fram til 1975, vedrørende eierskap, operasjoner og Carvair eventyret.
 
Re: Rørosfly Cargo Carvair

Hei alle sammen;

Er helt i statrten på ett privat prosjekt som omhandler historien til Røros Lufthavn, med diverse operasjoner, flyklubber, selskaper og luftfartøy.

Bra tiltak! Skal bli gøy å se.
 
Back
Top