Romferga Discovery

Discovery er nå på vei nedover. Deorbit burn pågår akkurat nå, den varer i 2.30 min.

Det blir landing på Edwards AFB

Entry interface (går inn i jordatmosferden), ca over Fijii på vei mot Edwards AFB rett utenfor Los Angeles. Avstand 4500 miles unna T/D

Det var som f..., ble snytt for den ja!
Hadde tatt meg av flyging i ettermiddag på Space Coast Regional (KTIX) og med leilighet rett syd av TTS lå alt til rette.... Hadde til og med handlet lime til GT'en og stillt opp terrassestolene "rette" veien. Vinden har vært fra nord hele uken og klare kvelder i ett ellers så disig Brevard County.
Så snudde det i dag og da kom selvfølgelig "ettermiddagsværet", astronauter er heller ikke så glad i de to bokstavene TS skjønner jeg.

Men jeg skal leve lenge på "nightlaunchen" for den var rå!
Vi satt en gjeng på stranden og det i stummende mørke, det var som om noen slo over lysbryteren når det dro igang. 10 sekunder senere satte samme "noen" igang ragnarokk, et crescendo i lyd jeg aldri har hørt maken til.
Tok meg selv i å stå med nakken knekt bakover og med åpen munn 3 minutter senere

Det var som f..., ble snytt for den ja!
Hadde tatt meg av flyging i ettermiddag på Space Coast Regional (KTIX) og med leilighet rett syd av TTS lå alt til rette.... Hadde til og med handlet lime til GT'en og stillt opp terrassestolene "rette" veien. Vinden har vært fra nord hele uken og klare kvelder i ett ellers så disig Brevard County.
Så snudde det i dag og da kom selvfølgelig "ettermiddagsværet", astronauter er heller ikke så glad i de to bokstavene TS skjønner jeg.

Men jeg skal leve lenge på "nightlaunchen" for den var rå!
Vi satt en gjeng på stranden og det i stummende mørke, det var som om noen slo over lysbryteren når det dro igang. 10 sekunder senere satte samme "noen" igang ragnarokk, et crescendo i lyd jeg aldri har hørt maken til.
Tok meg selv i å stå med nakken knekt bakover og med åpen munn 3 minutter senere

Launch er knall å se på video/tv men det aner meg at det er 10 ganger så spektakulært å se det live i virkeligheten. Synd at det går mot slutten for romfergene.

Er det ikke slik at de to flyplassene (tror det er i Spania og Gambia) er til for å kunne ta ned fergen ved feil i utskytningsfasen. Mener å ha hørt at det er ingen reverseringsmuligheter fra ca 5 sekunder før "lift off" og at de da har en eneste liten mulighet til å gå som normalt, slippe tankene tidligere enn normalt, for så å lande på en av disse to flyplassene. Trodde også deres plassering hadde noe å gjøre med ruten for oppskytningen?

Er det ikke også slik at disse derfor må ha en spesiell lengde? Mye lengre enn for landing etter endt oppdrag? Mener å huske at det også stilles særdeles skjerpede krav til renhet langs banen og at det blir gått til fots for å rense den for stein og deler før utskytning.

Mulig jeg er litt ut i kanoen her, men mener jeg leste dette et sted.

Hva er grunnen til at det snart er slutt?

Fordi de er veldig gamle og krever stadig mer vedlikehold for å kunne benyttes videre. Husk at de brukte nesten 15 år på å tegne og komme frem til produksjonen av disse. Vi snakker derfor om skikkelige
veteran fartøy, selv om de er oppdatert med den beste teknologi.
Kostnadene ved å skyte opp disse fergene, er hinnsides all verdens fornuft.

Det var vel også slik at fergen Endaevour kunne bygges som erstatning for Challenger på grunn av et respektabelt lager av reservedeler.
Denne er derfor den nyeste om jeg husker riktig og blir nok sikkert den fergen som lever lengst.

http://www.schneiderism.com/wp-content/uploads/2008/01/buran-vs-shuttle-large.jpg

For de som synes dette er moro, kan jeg anbefale litt literatur om Buran prosjektet til Sovjetunionen. Dette var fartøyene som AN 225 var bygget for å frakte.
Når man ser ressultatene av disse konstruksjonene, så forstår man betydelsen av etteretning;)

Last edited:
Vanvittig kul video. Hvor stor er hastigheten når fergen entrer atmosfæren og hvor lang tid bruker den fra det punktet til landing?

Og det kan bekreftes av undertegnede at å se oppskytningen live er en helt rå opplevelse.

Back