Romferga Discovery

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Romferga Discoveryh har litt problemer med været i natt. Foreløpig ligger det an til et nytt forsøk på å gå inn i atmosfæren om en times tid, sånn røfly.

http://www.dagbladet.no/2009/09/10/nyheter/romferge/romfart/nasa/verdensrommet/8052235/


Det finnes jo flere alternative landingsplasser til romferga. Både USA og resten av verden. Men hvor lang rullebane trenger en romferge for å lande? Hadde vært evig kult å se en romferge lande på norsk jord. Men da hadde det igjen vært usikkert om de hadde klart å få den med seg på jumbojet'n for å ta den med hjem.
 
Mener å ha lest 2800m. men er ikke sikker på om det stemmer. Den kan imidlertid lande på de fleste kommersielle flyplasser hvis det kniper - blant annet er Arlanda listet som nødflyplass.
http://www.globalsecurity.org/space/facility/sts-els.htm

Sitter og følger NASA TV - høres ut som at det fortsatt er håp for i kveld ..

Se det ja. Dette blir veldig spennende. Skulle egentlig køye, men dette her må jeg få med meg. Men hvis det blir no-go så finner jeg senga...

Tydelig at det å lande en romferge ikke er helt det samme som å lande en gris...
 
Last edited:
Følger med her og. Det blir nok nødflyplass, så blir det både An-225, A380 og romferge på oss her i Begen i helgen. ;)

-A
 
No go ... prøver igjen i morgen. De har noen dager på seg før de trenger å gå til Edwards.
 
Fra NASA's blogg - akkurat postet:

Flight controllers are still deciding whether or not to call up the shuttle's backup landing site at Edwards Air Force Base in California on Friday. That decision is expected this evening. Landing times at Kennedy tomorrow currently are listed as 5:48 p.m. and 7:23 p.m., although those times may be adjusted.

Dvs 23:48 eller 01:23 lørdag morgen norsk tid.

http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/launch/landing_blog.html
 
Følger med her og. Det blir nok nødflyplass, så blir det både An-225, A380 og romferge på oss her i Begen i helgen. ;)

-A

Ville det ikke vært lurt å velge en flyplass med flere rullebaner, sånn i og med at romferga ikke kan taxe :p. Vet om en sånn flyplass rett ved jobben min :D
 
De burde jo montert potonger på den romferga, så den kunne lande på vann heller! :colgate:

BF:cool2
 
Akkurat lengden på landingsbanen er en ting. Romferga hadde fint kunnet lande på 01L/19R på OSL. Så det er ikke der problemet ligger.

Dritvær + vind er noe man absolutt ikke trenger når man skal lande den saken der. Med ett gjennomsynk på 30 000 ft pr min er det ikke akkurat noe glidelanding. Det er jo mer eller mindre fritt fall med en viss kontroll.

Ett annet problem er sikring av motorene, det er det kun få steder som er utstyrt for å ta imot romferga. Etter landing,og før crew får komme ut skal motorer og drifstofftanker sikres og til en viss grad tømmes før noen kommer inærheten.

For å få romferga opp på 747'ern kreves ett spesielt silase for å heise den opp og montere denne. Er ikke bare å finne nærmeste heisekran akkurat.. Dessuten har jeg en mistanke om at det vil være spørsmål om rekkevidden på 747'ern når den skal tilbake til Florida. Med en maxhastighet på 270 Kts i max 15000 fts høyde og motorene på mer eller mindre fult pådrag går det litt mer fuel en på en vanlig "økonomisk" flyving.
 
For å få romferga opp på 747'ern kreves ett spesielt silase for å heise den opp og montere denne. Er ikke bare å finne nærmeste heisekran akkurat.. Dessuten har jeg en mistanke om at det vil være spørsmål om rekkevidden på 747'ern når den skal tilbake til Florida. Med en maxhastighet på 270 Kts i max 15000 fts høyde og motorene på mer eller mindre fult pådrag går det litt mer fuel en på en vanlig "økonomisk" flyving.

Jo, men de har vært på demotur i Europa før. Det krevde vel mange hopp, ja. Tror de mellomlander 2 ganger fra Edwards til Florida vanligvis.

Faste nødlandingplasser er Banjul, Gambia og Rota, Spania. De har vel en metode for å hente ferga der også..
 
Stemmer ikke helt overens med linken jeg postet litt høyere opp .. bl.a. mangler Arlanda.
 
Fra NASA's blogg - akkurat postet:

Dvs 23:48 eller 01:23 lørdag morgen norsk tid.

Første mulighet er allerede droppet .... været er for dårlig. Mulighetene holdes fortsatt åpne for 01:23, men værutsiktene er ikke lovende.
 
Ahhh, herlig med rolige nattskift, NASA TV er "tunet inn" på en av pc'ene på kontoret.

Fant dette herlige bilde av 747 med "last" i image galleriet til NASA.

297522main_image_1244_946-710.jpg



Yngve
 
Back
Top