Roma-tråden

Re: Roma-tråden

Området rundt Termini har jo ikkje det beste ryktet, men det er veldig sentralt! Og det ser ut til å vere litt forskjell på kva side av stasjonen du er på. Ikkje la deg skremme, du kjem ikkje til å henge rundt hotellet uansett kvar du går! Roma er ein fin by, passe balanse mellom turistfelle og bra severdigheit. :)
Jeg planlegger ikke å bruke mye tid på hotellet, så forhåpentligvis blir det en bra tur. Er bare litt irritert på meg selv for at jeg ikke undersøkte litt mer før jeg booket.

Jeg booket hele turen litt på impuls. Fikk et reisegavekort på 5000 kr på jobben og da jeg kunne få 4 netter på hotell og fly tur-retur på fornuftige tidspunkter med Lufthansa (via FRA) for 4878 kr slo jeg til. :)

Budde ei veke på eit hotel omtrent vegg-i-vegg med det du skal, eit kvartal øst. Nedover der synst eg det virka greit.
Det der blir nok bra! God tur!

Last edited:

Tar to netter på Radisson Blu es. Hotel etter cruiset i sommer, dama har ikke sett Roma før og med kort tid i byen valgte vi et hotell nær stasjonen da vi kommer med tog fra Civitavecchia og skal videre med tog til flyplassen.

Er CC-Gold når oppholdet finner sted, noen som har erfaringer med CC-gold på dette hotellet?

Utenom spansketrappen og Colosseum, hva annet må jeg vise hu? Husker ikke så mye av Roma da det er lenge siden sist jeg var der.. finnes det noen romantiske steder å være på eller spise i?

Radisson'n er OK. Fikk ingen ting spesielt ekstra som Gold. KlagdeI ettertid og fikk refundert endel poeng ettersom vår "executive award stay" ble langt fra det.... Fint område oppe på taket med bar og basseng (Maten er dyr og ikke spesilet bra :-( ). Frokost med fri flyt prosecco blir jo aldri feil. og veier opp :-)

Sentralt og fint område, altså gå avstand til det meste, Finn et kart og begynn å rusle, da kommer du over mange perler.. Så alt I alt et godt utgangspunkt for en Roma tur.

Var noen dager i Roma i forrige uke og kan anbefale Hotel Little Aurelius i Prati, et steinkast fra Piazza Cavour, på det varmeste for de som ikke ønsker å bruke en haug med penger på hotell.

Det er bittelite, en stor leilighet som er gjort om til syv hotellrom. Det er en underavdeling av Aurelius Art Gallery Hotel som ligger litt mer i utkanten og innsjekk foregår via webkamera med resepsjonen der.

Rent, pent, lyst og trivelig rom. Aircondition fungerte bra. Fire netter kom på drøyt 190€ i enkeltrom. Dobbeltrom er ikke mye dyrere, men var dessverre ikke tilgjengelig de dagene jeg var der.

http://www.littleaurelius.it

Enkelt å komme seg dit fra Termini med metro A til Lepanto. Fra metrostasjonen er det omtrent 10 minutter å gå til hotellet. Ellers går det busser til det meste av Roma fra området rundt hotellet.

Nabolaget er veldig trivelig og til tross for nærheten til Castel San Angelo og Vatikanet (samt gangavstand til severdigheter som Spansketrappen, Trevi-fontenen, Pantheon og Piazza Navona) var det overraskende få turister i området og de flestes spisestedene er lokale og hyggelige, med god mat og drikke til en svært så fornuftig penge.

Astoria Cafe på Via Allessandro Farnese, omtrent fem minutters gange unna, har veldig bra apretivo for en rimelig penge.

For flott utsikt over byen kan rooftop baren på Hotel Atlante Star anbefales. De tar dobbel pris for en Aperol Spritz sammenlignet med de mer "lokale" vannhullene i området og de fleste gjestene er turister, men utsikten er fantastisk, spesielt mot Peterskirken.

Last edited:

Var noen dager i Roma i forrige uke og kan anbefale Hotel Little Aurelius i Prati, et steinkast fra Piazza Cavour, på det varmeste for de som ikke ønsker å bruke en haug med penger på hotell.

Det er bittelite, en stor leilighet som er gjort om til syv hotellrom. Det er en underavdeling av Aurelius Art Gallery Hotel som ligger litt mer i utkanten og innsjekk foregår via webkamera med resepsjonen der.

Rent, pent, lyst og trivelig rom. Aircondition fungerte bra. Fire netter kom på drøyt 190€ i enkeltrom. Dobbeltrom er ikke mye dyrere, men var dessverre ikke tilgjengelig de dagene jeg var der.

http://www.littleaurelius.it

Enkelt å komme seg dit fra Termini med metro A til Lepanto. Fra metrostasjonen er det omtrent 10 minutter å gå til hotellet. Ellers går det busser til det meste av Roma fra området rundt hotellet.

Nabolaget er veldig trivelig og til tross for nærheten til Castel San Angelo og Vatikanet (samt gangavstand til severdigheter som Spansketrappen, Trevi-fontenen, Pantheon og Piazza Navona) var det overraskende få turister i området og de flestes spisestedene er lokale og hyggelige, med god mat og drikke til en svært så fornuftig penge.

Astoria Cafe på Via Allessandro Farnese, omtrent fem minutters gange unna, har veldig bra apretivo for en rimelig penge.

For flott utsikt over byen kan rooftop baren på Hotel Atlante Star anbefales. De tar dobbel pris for en Aperol Spritz sammenlignet med de mer "lokale" vannhullene i området og de fleste gjestene er turister, men utsikten er fantastisk, spesielt mot Peterskirken.

Åjåjåj!
Jeg hadde glemt hvor glad jeg er i Roma. Må ta meg en tur igjen. Noen som har prøvd vinteren?

Har vært der i november, ok helt ok.. Men antar større risk for dårlig vær...

Åjåjåj!
Jeg hadde glemt hvor glad jeg er i Roma. Må ta meg en tur igjen. Noen som har prøvd vinteren?

Da vi var unge pleide vi ta en tur første helgen i november. Grei temperatur, og hotellprisene betydelig lavere enn siste helgen i oktober.

Roma er bra uansett årstid. Det kan regne litt Om vinteren, men det er virkelig en by med behagelig klima, selv om sommeren kan være en tanke for varmt for byferie. En av verdens vakreste og mest interessante byer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kom på at jeg har glemt å laste opp bilder i det forrige innlegget mitt i tråden. Gikk litt i ett med jobb etter hjemkomsten. Her er de:
c39a3bfc23d2aa9038c052579e87b782.jpg

Piazza Cavour

044b393fe2df1684ac1201959e1b4fa1.jpg

Apretivo på Astoria Cafe

95ff007cbb2200ca9e8dadd18c256c50.jpg

Utsikt mot Vatikanet fra rooftop baren på Hotel Atlante Star

7ee3cf0354790adb2880fb057de571bd.jpg

Peterskirken sett gjennom Aventiner-nøkkelhullet

cd4bb2a05c14a576cdcd5c6732d64964.jpg

Trastevere

f1bbfb71326dc006f97439602acfbfc9.jpg

Den svært så grønne fasaden på Hotel Raphael[emoji263]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Åjåjåj!

Vinteren er jo beste tiden i Roma, fra nov-mars. Første uke i nov er fin, som regel nedbør midt i nov. Vært der i mars også.

Drar ned neste uke, ser bra ut :)

Vinteren er jo beste tiden i Roma, fra nov-mars. Første uke i nov er fin, som regel nedbør midt i nov. Vært der i mars også.

Drar ned neste uke, ser bra ut :)
Det kan være kaldt og vått da så man er på ingen måte sikker, men min beste tur til Roma var i januar med knall vær og lite turister.

Det kan være kaldt og vått da så man er på ingen måte sikker, men min beste tur til Roma var i januar med knall vær og lite turister.

Værmeldingen ser nå bra ut fra søndagen for min del :) Ingen krise så lenge det ikke regner så mye.

Men midten-slutten av januar er vel den dødeste mnd med tanke på turister. Noe som er viktig.

Back