Snipp snapp snute..
Så var det snipp snapp snute og en kort oppsummering…
Dette var vel den mest minneverdige ferien noen sinne og vi er fremdeles satt ut og jobber med alle minnene. Litt som forventet og som vanlig så er ikke det man husker best Chardonnayen ved bassenget på det fete hotellet – men den virkelig rare bensinstasjonen in New Mexico..
Totalt ni stater, ni hoteller, seks fly, to leiebiler, 6500 kilometer.. Hadde du sagt det til meg for fem års iden så hadde jeg fått brekninger.. Men det ble da altså et minne for livet.. Barna var forberedt og på ca 65 timer i bil så hadde vi (helt ærlig) kanskje 4x3 minutter krangling som fort roet sag da man hele tiden var i “samme båt».
SÃ¥.. Korte tanker..
• Største positive overraskelser: San Fransisco, Fort Worth Stockyards, Shamrock, Grand Canyon South Rim, Santa Ynez valley. (NB! Alt basert på forventinger.
• Største negative (ikke store): Austin og Solvang
• Barna falt pladask for Las Vegas

• Leiebil:
o Begge bilene ble booket via SAS.NO på Avis og Sixt. Status fulgte automatisk opp, og begge bilene kom opp i de respektive appene.
o På AVIS booket jeg aller største Elite SUV (Suburban), er President OG hadde egen upgrade voucher med meg og de ga oss en Ford Expedition Platinum XLT.. Tøff bil i Norge, men du kjører ikke amerikaner med V6. Det ble fort diskutert opp til da denne GMC Yukon Denali (Denali har 6.2 liters V8 mot 5.4 liter på Suburban)
o Denne bilen var rett og slett fantastisk… Svært mye utstyr og som nevnt meget bra info med full Google Maps til og med i Headup.. Fantastisk på Roadtrip.. Varslinger om Politi, søppel i veien osv. Fantastisk lyd og meget god plass inni med kaptein stoler (2+2+3).. Savner Debbie så det gjør vondt- Klokket inn 4300km. Helt ærlig så hadde X7en vært mye bedre på disse 4300km da vi hadde faktisk spart 430 liter bensin, og den har tre ganger så bra veiegenskaper.. Men lyden av Debbie når man spant ut fra de utallige foto-stoppene er priceless.
o Samme diskusjonen på Sixt.. Ford ble tildelt og X7 skulle koste 4000 NOK mer (mener jeg å huske).. Deilig bil og paset jo bedre inn i Naples. I norge er jo den et beist, og vi er litt i tankeboksen på å endelig kjøpe en nå da prisene på V8eren (5.0) begynner å falle)
• Hotellene:
o Råeste: Encore Wynn Las Vegas, Bellasera Naples.. Svært gode hoteller til meget gode priser.. Begge ca 3500 per natt for fem personer (vi snakker dyrt USA og dyr dollar.. Se på et kjip hotell i Cannes eller Dyreparken i forhold)
o Ikke vår ting: Hyatt Place osv.. Disse kjede hotellene koster rett under favoritten og er 100% kjønnsløse. Skjønner de virkelig ikke..
o Brukte Hotels.com på alle og man sparer ganske mye på det.. Hvert 10ende gratis, gode priser i utgangspunktet og sabla mye SAS poeng. VIP Gold fungerer stort sett dårlig føler jeg, men det renner inn litt drikke vouchere og de er ofte ganske fleksible på utjskk/innsjekk.
• Delta liker jeg, Delta loungene er fine og SAS leverer som de skal.. Selv om jeg prøver å roe ned poeng fokusen så er det litt artig at EBGen slo inn på under to måneder denne gangen og nå er hele familien minimum EBG igjen.
Så sist men ikke minst.. Turte ikke jinxe det.. men, det er ganske sjukt at med det vær-kaoset som har vært i deler av USA, 6500 kilometer med bil osv osv så opplevde vi ikke en eneste hick up.. Alt gikk voldsomt smooth og ikke en eneste forsinkelse på fly, punktering, ran eller noe som helst. Mest dramatiske som skjedde var at ene airpoden til junior ble spist opp av setet på ei A330 så den ser vi ikke igjen. Dent tar vi på egen kappe og lar Storebrand slippe hassel…
Savner… Men godt at det ligger et par sydenturer i kalenderen ut året, og neste MIA fligth er om under fem måneder.