Roadtrip og Florida 🇺🇸🇺🇸

Udramatisk og begivenhetsløs tur opp til Atlanta.. Det rare med Delta er at det hele tiden dukker opp folk som er flyverter, men ser ut som vanlige gjester. Skjønner ikke hvorfor man skal ha blendegardinene nede under landing og takeoff - det er vel ulovlig i Europa? Litt rart også at amerikanerne gir beng i utsikten.

d0e23d0e193b11e962236de58030a34d.jpg

7b85d4c9dbca43b6f0f14b516451e671.jpg

Alt er utrolig nok i rute og SAS sleden venter på oss. He he.. barna Tor fremdeles d skal fly Plus.

Vi landet på concourse A og SAS går fra F som på kartet er skikkelig langt unna, men var meget effektivt med dette toget.

Tanten i døren på loungen var umiddelbart nebbete og var helt sikker på at det var en pappa med et gullkort. Hun var rett på pris for barna og etter tre avbrytelser så ga hun seg.. Da vardet inn på loungen og den er deilig.. Stor uteterrasse og nydelig Michelob Ultra på fat..

5ec525451b06e2d8c9871798d5794700.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Roadtrip og Florida [emoji631][emoji631]

Vel installert på rad 2 (og intet plastbrett som sperrer midtsetet [emoji16]) hvor jeg trives best på de aller fleste fly.. Barna ble overraskende glade, så de er vel ikke helt ødelagte ennå. Artig at de er veldig på at dette er kleint og skal ikke deles med venner.

Veldig uinspirerende meny (som vanlig) men vi får se hva min medbragte mexicanske trøffel-saus kan fikse.

De har allerede varslet null wifi som egentlig er deilig.

Kona og jeg har en Bloody Mary date bak i "baren" om ca en time. [emoji8]
6f22f000cc55659c29c35dc547df3c34.jpg

9dd0f8c011110b2e86ab90f80f2613bd.jpg

872b320b83db13bab70b012c3a4580a2.jpg

78a4238d52db20891cdd2d7b72dafdc3.jpg

Last edited:
Her er rakkeren klar.. Kanskje det mest geniale jeg har fått til på disse årene som jordboere.

85121bb1d1240afaf05f45d63eb0891a.jpg

Det ble jo en meget komfortabel og fin tur hjem.. Rart med det, etter nesten fire uker oppå hverandre (tenker med gru på de som drar på "hytta si", så er det egentlig en familiehytte på andre/tredje generasjonen hvor man henger oppå hverandre i feriene) så fikk man nesten separasjonsangst der man satt i sin deilige lille 2H avluke.. Det ble en god del besøk frem og tilbake for de fire andre la seg i fosterstilling med masker og sovnet.

Etter ganske mye SAS siste årene så vet man hva man kommer til, og da er det greit.. Helt greie forretter, kun to valg av hovedretter (helt sinnsykt + en vegetar), og elendig frokost. Fremdeles (sikkert Stockholms syndromet som vi mange lider av her på forumet) så er man fornøyd. Vinene greie og champisen nydelig.

Denne medbrakte sausen min gjorde maten ganske mye mer spennende og pursheren lo godt da han måtte pendle mellom 2H og 6H for å levere sausen til FruS

Var veldig rart å være rundt skandinaver igjen og tipper kabinen var 70% fra Skandinavia så vi hadde plutselig ikke det hemmelige språket lenger..

Familien la seg som sagt rett etter maten og sov forbi frokosten og stod opp rett før hjulene gikk ut (de ble vekket overraskende sent til å være SAS, nesten Thai style) Jeg sov vel tre timer, men med akkurat nok brennevin, dessertvin (nydelig) og Charles innabords så det ble ikke mye kvalitet.
89c6b75503a7d37adf1b1c058e27710b.jpg

Crewet var dansk, lite smiling men meget raske og proffe. Som nevnt var det heller ikke Wifi på denne - glad man ikke er på jobbreiser og skal måke unna litt mails.
d729395f496ab06bfa683628589426e9.jpg

2e66a6ec7bb85bdd37b864744ef21ef5.jpg

3fd7812ceaea50532f0986526c88498f.jpg

2420e139685edd7f5af7448930b75fac.jpg

38f11f64981a0bcd82823bfdd7eff650.jpg

2c09fe3ecb5deb46c78680395835c849.jpg

550827a2d7f50f16ac2c2ae2cba8a0a5.jpg

8e1613b93d5ce05be4d2227912c0aa1a.jpg

Så var det siste etappen.. Ganske så uthvilte på CPH (spesielt de fire andre).. Inn på loungen og der var det stappfullt og ekstremt varmt.. Skandinavia kler ikke 32 grader så godt som en del andre land og jeg er glad vi fikk 4-5 grader rabatt denne uken på mer levelige 26 grader :cool: Må si jeg var litt misunnelig på alle de som skulle starte ferien og ikke avluttet den..

CPH-OSL er som vanlig udramatisk med barna plantet på rad 1 og far og mor på rad 2. 2B som vanlig blokkert, men der åler FruSud seg fort inn og jeg liker jo det selv om jeg later som jeg blir litt brydd.. Synes Plus fremdeles blir stusselig med denne grusomme sandwichen, men det blir jo tross alt transport. Gleder meg til nye SAS etter oktober, og ser at på fremtidige bookinger jeg har så er CPH flightene med sperret midtsete.. Håper det da også blir gardin på de flightene så man slipper folkevandring til og fra toalettene. Håper også at de ikke slenger inn dette bordet på midsetet, så mor fremdeles kan klenge.

Nå er det endelig maxi taxi i Taxifix som passer oss utmerket.. Oslo Taxi leverer best og i tillegg til poeng så får vi nå 10% rabatt på grunn av verdens nest beste fordelsprogram (etter Jumeirah) OBOS..

Var rart å pælme disse fem baggene inn i en bil for siste gang på ens stund.. Det ble jo en del ganger..

Coorsen i et dønn stille nabolag passet utmerket etter utpakking selv om desse oppskrytte 32 gradene blir for drøyt, selv på Knausen.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

Snipp snapp snute..

Så var det snipp snapp snute og en kort oppsummering…
Dette var vel den mest minneverdige ferien noen sinne og vi er fremdeles satt ut og jobber med alle minnene. Litt som forventet og som vanlig så er ikke det man husker best Chardonnayen ved bassenget på det fete hotellet – men den virkelig rare bensinstasjonen in New Mexico..

Totalt ni stater, ni hoteller, seks fly, to leiebiler, 6500 kilometer.. Hadde du sagt det til meg for fem års iden så hadde jeg fått brekninger.. Men det ble da altså et minne for livet.. Barna var forberedt og på ca 65 timer i bil så hadde vi (helt ærlig) kanskje 4x3 minutter krangling som fort roet sag da man hele tiden var i “samme båt».

SÃ¥.. Korte tanker..

• Største positive overraskelser: San Fransisco, Fort Worth Stockyards, Shamrock, Grand Canyon South Rim, Santa Ynez valley. (NB! Alt basert på forventinger.
• Største negative (ikke store): Austin og Solvang
• Barna falt pladask for Las Vegas 😊
• Leiebil:

o Begge bilene ble booket via SAS.NO på Avis og Sixt. Status fulgte automatisk opp, og begge bilene kom opp i de respektive appene.
o På AVIS booket jeg aller største Elite SUV (Suburban), er President OG hadde egen upgrade voucher med meg og de ga oss en Ford Expedition Platinum XLT.. Tøff bil i Norge, men du kjører ikke amerikaner med V6. Det ble fort diskutert opp til da denne GMC Yukon Denali (Denali har 6.2 liters V8 mot 5.4 liter på Suburban)
o Denne bilen var rett og slett fantastisk… Svært mye utstyr og som nevnt meget bra info med full Google Maps til og med i Headup.. Fantastisk på Roadtrip.. Varslinger om Politi, søppel i veien osv. Fantastisk lyd og meget god plass inni med kaptein stoler (2+2+3).. Savner Debbie så det gjør vondt- Klokket inn 4300km. Helt ærlig så hadde X7en vært mye bedre på disse 4300km da vi hadde faktisk spart 430 liter bensin, og den har tre ganger så bra veiegenskaper.. Men lyden av Debbie når man spant ut fra de utallige foto-stoppene er priceless.
o Samme diskusjonen på Sixt.. Ford ble tildelt og X7 skulle koste 4000 NOK mer (mener jeg å huske).. Deilig bil og paset jo bedre inn i Naples. I norge er jo den et beist, og vi er litt i tankeboksen på å endelig kjøpe en nå da prisene på V8eren (5.0) begynner å falle)

• Hotellene:
o Råeste: Encore Wynn Las Vegas, Bellasera Naples.. Svært gode hoteller til meget gode priser.. Begge ca 3500 per natt for fem personer (vi snakker dyrt USA og dyr dollar.. Se på et kjip hotell i Cannes eller Dyreparken i forhold)
o Ikke vår ting: Hyatt Place osv.. Disse kjede hotellene koster rett under favoritten og er 100% kjønnsløse. Skjønner de virkelig ikke..
o Brukte Hotels.com på alle og man sparer ganske mye på det.. Hvert 10ende gratis, gode priser i utgangspunktet og sabla mye SAS poeng. VIP Gold fungerer stort sett dårlig føler jeg, men det renner inn litt drikke vouchere og de er ofte ganske fleksible på utjskk/innsjekk.

• Delta liker jeg, Delta loungene er fine og SAS leverer som de skal.. Selv om jeg prøver å roe ned poeng fokusen så er det litt artig at EBGen slo inn på under to måneder denne gangen og nå er hele familien minimum EBG igjen.

Så sist men ikke minst.. Turte ikke jinxe det.. men, det er ganske sjukt at med det vær-kaoset som har vært i deler av USA, 6500 kilometer med bil osv osv så opplevde vi ikke en eneste hick up.. Alt gikk voldsomt smooth og ikke en eneste forsinkelse på fly, punktering, ran eller noe som helst. Mest dramatiske som skjedde var at ene airpoden til junior ble spist opp av setet på ei A330 så den ser vi ikke igjen. Dent tar vi på egen kappe og lar Storebrand slippe hassel…

Savner… Men godt at det ligger et par sydenturer i kalenderen ut året, og neste MIA fligth er om under fem måneder.

Minner, hele poenget med familie ferie.
Om Hyatt Place var dyrt så ser jeg poenget ditt. Jeg bruker poeng og stort sett 6000-9000 utenom storbyene. Ofte rett rundt $150 inkludert frokost for alle. Hyatt House er bedre. Samme pris men fullt kjøkken med spiseplasser og eget soverom.

Fin trip report så langt. har du noe sånn kart over reisen eller noe? Og selvsagt USA mange advarsler om krypdyr man skal være obs på hehe, kan ikke risikere søksmål. Apropos det rareste jeg har sett av et slikt advarselskilt var i Taiwan hvor de advarte mot snacks (de mente snakes) som var i skogen, litt lost i translation av og til.

Her er det endelige kartet.. Jeg blir helt sjuk av å se på det og har bare lyst til å dra opp til OSL ASAP.. Jobber med neste års rute nå fra Detroit til Naples via Canada og New Orleans..

RT.jpg

Nydelig tripreport Sud!!

Nettopp hjemkommet fra Tampa her, og savner allerede GMC`en man svinset rundt med! Tør ikke engang sjekke hva det vil koste å importere en hit til landet... hehe.

Merket meg denne setningen din: "neste MIA fligth er om under fem måneder."... Nøyaktig det samme her faktisk. Jeg flyr til Miami den 26 Nov.... Skulle neste tro vi planla turene der! Må vel møtes for en kald øl en gang og masse røverhistorier!!

Takk for følget!

Kim

Nydelig tripreport Sud!!

Nettopp hjemkommet fra Tampa her, og savner allerede GMC`en man svinset rundt med! Tør ikke engang sjekke hva det vil koste å importere en hit til landet... hehe.

Merket meg denne setningen din: "neste MIA fligth er om under fem måneder."... Nøyaktig det samme her faktisk. Jeg flyr til Miami den 26 Nov.... Skulle neste tro vi planla turene der! Må vel møtes for en kald øl en gang og masse røverhistorier!!

Takk for følget!

Kim

Ha ha..

Ser ut som du kan få en til rett over 2.000.000 :cool:

https://lysholmbil.no/biler/125599-gmc-yukon-2025

Avresie Miami er 23DEC..

Det var den samme som vi leide i LAX i 2018, for en bil og fantastiske kjøre egenskaper.
Løp og kjøp!!! :D

2025-GMC-Yukon-release-date-800x459.jpg

Det var den samme som vi leide i LAX i 2018, for en bil og fantastiske kjøre egenskaper.
Løp og kjøp!!! :D

2025-GMC-Yukon-release-date-800x459.jpg

Kjøreegenskaper er vel litt iver en Rattkjelke ned Ljabrubakken en isete morgen…dette er jo en Minivan med Attitude…..helt greit om en skal ha med seg mormor og de åtte ungene….

Det er jo et stort steg ned fra Ford Excursion V-10 som ikke lengre er i produksjon - det var bilen sin det :lol:

Neste år bør være forberedt på at det er en Toyota Sequia som er tilbudet, Trump Tariffene og avtalen med Japan er en meget skremmende utvikling for GM og GMC…..LN-MOW our Toyota man smiler…men for oss som trenger litt benplass - er dette langt fra ideelt

Det er som 2-seters varebil, du skal nok få lov til å betale enda mer om du vil ha med familien i den

Så ikke den gitt, og i tillegg er denne 2024. Så si man har en for 3 milioner så begynner det å bli drøyt :colgate:(Men hadde kupongen slått inn).

Back