Roadtrip i USA

Er det lett og få tak i moteller langs veien? Er det dyrt, er det bra standard på slikt eller er det like greit å velge hotell?

Det kryr av moteller over hele USA. Meld deg inn i Wyndham Rewards. De har kjeder som Days Inn, Knights Inn, Travelodge, Howard Johnsen med flere. Prisene ligger på 30 - 100 USD pr natt avhengig av om de ligger utenfor allfarvei eller mer sentralt. Inne i LA og NY er det vel oppe i 150-160. Poeng tjener du, så med flere rom pr natt i to-tre uker, har du nok flere gratisnetter i boks.

Det er ikke luksus, men de tilbyr det man trenger; OK senger, som regel gratis WiFi og en enkel frokost. Rommene har stort sett to store dobbeltsenger, så dere kan være opptil fire pr rom. Badet består av dusj og toalett, mens vask og speil er i samme rom som sengene.
Frokosten er ikke det vi er vant med fra Norge, men helt OK. Skal dere kjøre 10 timer om dagen, så ikke kast bort tida på å spise en skikkelig amerikansk frokost på en "Diner" med bordservering. Det tar fort én time ++.

hvordan er kjørekulturen i USA? Lett å kjøre? Noe jeg trenger å vite. Jeg merker at det er dette som gjør meg mest nervøs med hele turen.

Ikke vær redd for kjøringa. USA er bilens hjemland og alt er tilrettelagt for bil. Veiene er fantastiske, med stort sett motorveier i alle retninger. Alle er ekstremt bra merket og skiltet, og med en GPS i tillegg går kjøringa som en drøm.
Når dere er mer enn to personer i bilen kan dere også kjøre i "car pool lane" der det er slikt.
På veiene er det mye rart å se. Enorme trailere med alt mulig rart lastet, fantastisk flotte og glinsende tankbiler, hillbillybiler og skrotnisser med tilhengere fulle av skrap. Når det er mye trafikk; ikke tenk på tresekundersregelen vi har i Norge; da er det alltid noen som skal inn i luka du har til bilen foran. Ligg så nært at det ikke er plass til flere biler imellom, da får du mer fred. Folk er oftest hjelpsomme og slipper deg inn hvis du skal skifte felt.
Inne i byene er det lyskryss i HVERT ENESTE (nesten) kryss. Så også veldig enkelt her. Stort sett to-tre filer i hver retning, så bare legg deg i venstre, midtre eller høyre fil ettersom hvor du skal.

Et par særegenheter; mange plasser hvis du skal svinge til høyre; så er det lov å kjøre selv om du har rødt lys! Du vil kanskje oppleve at de bak vil tute om du ikke kjører når du står og venter på grønt og skal til høyre. Men som regel vil de skjønne at du er turist og ikke tute i vill panikk slik de ville gjort om du ikke kjører når du har grønt ;) Er det IKKE lov å svinge til høyre på rødt, vil det stå et skilt "No turn on red".
Litt utenfor bysentrene, typisk i boligområder, vil du kanskje komme til en "4 way". Det er et firearmet kryss der man fra alle retninger møter et Stop-skilt, undermerket "4 way". Da er det bilen som kom først til krysset som har forkjørsrett. Alle biler må samarbeide og holde rede på rekkefølgen man kommer til krysset og det fungerer bemerkelsesmessig bra.

Rundkjøringer finnes det så og si ikke. Jeg vet om ei i Florida og ei rett sør for Grand Canyon.
 
Et par særegenheter; mange plasser hvis du skal svinge til høyre; så er det lov å kjøre selv om du har rødt lys! Du vil kanskje oppleve at de bak vil tute om du ikke kjører når du står og venter på grønt og skal til høyre. Men som regel vil de skjønne at du er turist og ikke tute i vill panikk slik de ville gjort om du ikke kjører når du har grønt ;) Er det IKKE lov å svinge til høyre på rødt, vil det stå et skilt "No turn on red".
Litt utenfor bysentrene, typisk i boligområder, vil du kanskje komme til en "4 way". Det er et firearmet kryss der man fra alle retninger møter et Stop-skilt, undermerket "4 way". Da er det bilen som kom først til krysset som har forkjørsrett. Alle biler må samarbeide og holde rede på rekkefølgen man kommer til krysset og det fungerer bemerkelsesmessig bra.

Rundkjøringer finnes det så og si ikke. Jeg vet om ei i Florida og ei rett sør for Grand Canyon.
En annen uvant ting er at man kan få grønt til venstre samtidig som motgående trafikk får grønt. Da triller man ut i krysset og står der til det er tømt for motgående trafikk, og krysser over. Det fungerer heldigvis bedre enn man skulle tro, "worst case" er at du venter til motgående får rødt og smetter over før andre får grønt igjen.
 
Back
Top