RNAV (GNSS) på Evenes

ENBO

ScanFlyer Blue
Medlem
RNAV (GNSS) på Evenes

Iflg IPPC er RNAV (GNSS) approach til RWY 35 på Evenes ikke lenger aktiv. SUSPENDED, ref NOTAM ENEV/0063/14. Er det Rambøll Sverige som har hatt en finger med i spillet ;)

RNAV (GNSS) på Evenes

Haha ja dersom de i så fall gjorde en like bra jobb som de gjorde med... Var det ILS35?.. for litt siden så er det ikke så rart.

Skal prøve å lete etter hva de kom opp med... Funn! http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=678605

Tror Rambøll er bestilt av Bodø :)

Last edited:
Re: RNAV (GNSS) på Evenes

Nå er det sikkert andre som sitter med fasiten her men ettersom jeg har skjønt er det plasseringen av MAPt som har skapt en del problemer under landing slik at man har valgt å suspendere denne enn så lenge.

Fasit. I og med at finalen ikke krysser senterlinjen før terskelen, ble det litt mye manøvrering for større fly før landing. Den er suspendert i påvente av en justering. En "visual RNAV", samt "RNP AR" til 35, er også på vei.

Takk for fasit, Cato. Jo, ut fra et amatørøye så jo siste delen hårete ut for CAT C-flymaskiner; etter å ha fått flyplassen syi sikte på MAPt i 680 ft, en heftig høyresving på for å treffe forlenget senterlinje, deretter en venstresving på minst 25° for å komme på, og alt innenfor en avstand på 1.5 NM. Derfor min referanse til Rambøll Sverige :) Ut fra det jeg skjønner ut fra din forklaring, var det OK for "de mindre", dvs f.eks WF?

Det hadde vært artig å fått kommentarer fra piloter som har fgjort denne approachen.

RNAV (GNSS) på Evenes

Om finalen kryssr centerline på terskel oppfyller ikke innflygingen kravet til å kalles en straight-in (i.e. En circling approach RNAV (GNSS) "A" i stedet for "35". Men nå har jeg ikke lest et dugg om RNAV i PANS-OPS. Generelt for straight-in så er krav til finalen at den krysser centerline av rullebanen senest ved 1,4km før terskel. Altså 1,4km eller tidligere før Rwy threshold.

Last edited:

Jeg kan dessverre lite om kriterier for hvordan slike innflyging kan være. Jeg vet dog at det har vært tilsvarende utfordringer andre plasser.

Back