• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

VNAV RNAV høydekorrigering

gura75

Newcomer
VNAV RNAV høydekorrigering

Fikk følgende svar fra AviNor vedrørende RNAV (GNSS) og høydekorrigering. Mitt spørsmål var om pilotene benytter VNAV. Svaret er noe uklart i og med at han viser til at VNAV blir aktuelt når Avinor innfører RNAV (GNSS) med vertikal guiding. Det jeg egentlig ikke forstår er hvordan de høydekorrigerer innflyvingen ved RNAV (GNSS) ENGM. Svaret fra AVINOR var som følger:

"Hei igjen!

For disse prosedyrene (RNAV) brukes LNAV, da de blir å definere som non-precition approach.

Disse har ikke har noe vertikal rettledning slik eks. ILS har.

Måten disse instrumentprosedyrene utføres på er ved å kode inn prosedyren i FMS'en, og da sammen med LNAV decender flyet i henhold til profilen.

Når Avinor innfører RNAV (GNSS) med vertikal guiding vil VNAV være mer aktuelt."

Jeg trodde at dersom FMS styrer i henhold til den innkodede profilen ville LNAV/VNAV benyttes.

gura75
 
Re: VNAV RNAV høydekorrigering

Hva slags høydekorrigering? På grunn av lave temperaturer?

Jeg tror han rett og slett mener "high guidance".... det som kontrollerer høyden. Ikke korrigering for temperaturforskjeller.

gura75
 
Last edited:
Re: VNAV RNAV høydekorrigering

VNAV kan være så mangt. Det vi nok snakker om her er Baro VNAV hvor f.eks flyets FMS genererer en kunstig glidebane basert på ønsket descent profil. Dette kan f.eks være at FMS databasen er kodet med tanke på høyder. VNAV profilen vil da være avhengig av at riktig trykk (QNH) er satt på flyets høydemåler.
Denne typen innflyvning har kunn GPS guiding i horisotalplanet (altså LNAV)

Med tanke på bruk av VNAV i svaret over, tror jeg nok vedkommende tenker på en innflyving hvor både horisontal og vertikal guiding er gitt med GPS signaler.
Slik som SCAT-1/GLS idag og EGNOS i framtiden. I og med at glidebanen her er langt mer forutsigbar og tilregnelig kan man få ett lavere minema
Baro VNAV gir vel samme minema som en hvilken som helst non precition approach.
 
Back
Top