• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

RNAV (GNSS) ENGM

gura75

Newcomer
Som aktiv FSX bruker følger jeg godt med på avinors publiseringer av innflyvningskart for de ulike flyplassene i Norge. I det siste har jeg lagt merke til at instrumentinnflygningskartene for Gradermoen ENGM er oppdatert med såkalt RNAV (GNSS). Er det slik å forstå at navigasjonssysteme ved moderne flymaskiner (som f.eks. 737-800) er gode nok til å benytte GNSS samt VNAV/LNAV for å kunne foreta innflyvning ned til MAPt (Missed Approach Point)?

Instrumentinnflygningskartet for ENGM RWY 19 R jeg refererer til er forøvrig:

https://www.ippc.no/norway_aip/old/AIP/AD/ENGM/EN_AD_2_ENGM_5-13_en.pdf

gura75
 
Back
Top