RWY 24
Legal Eagle
Slik jeg ser det er en kontrakt en intensjon om et kortere arbeidsforhold, mot fast som generelt er en intensjon om et langvarig arbeidsforhold... Når man blir ansatt fast trenger man ikke gå å tenke på om man fortsatt har jobben om 3/5/10 år (selvfølgelig med unntak av oppsigelser eller permittering som følge av bedriften ikke klarer sysselsette - det skjønner vel alle)
Det er her jeg mener du misforstår og tar feil, eller kanskje du heller blir litt ensidig i argumentasjonen. Det fører i alle fall til noe jeg oppfatter som skinnuenighet. For jeg synes du har mange gode poenger, men henger dem på feil knagg (slik jeg ser det, vel og merke). Og for å gjøre det helt klart: fast ansettelse er ingen garanti for jobb om 3, 5 eller 10 år. En av fordelene med kontraktsansettelser er jo at du gjerne tilbakeføres til konsulent- eller rekrutteringsselskapet ved oppsigelse, og kan leies ut til noen andre. Er du fast ansatt, står du ofte på bar bakke og helt uten jobb i en sånn situasjon. Jeg kjenner flere i min og andre bransjer som ikke kunne tenke seg faste ansertelser, fordi konsulent- eller kontraktsarbeid gir bedre fleksibilitet og større sikkerhet for jevn strøm av oppdrag og inntekt. Dette gjelder særlig i bransjer hvor etterspørselen er ujevn eller konkurransen er stor. Sånt passer ikke meg og mitt liv. Jeg er mer "fast ansatt-type". Men begge deler har sine åpenbare fordeler og ulemper.
Last edited: