Risworth Aviation ansetter 737-kapteiner for DY

Slik jeg ser det er en kontrakt en intensjon om et kortere arbeidsforhold, mot fast som generelt er en intensjon om et langvarig arbeidsforhold... Når man blir ansatt fast trenger man ikke gå å tenke på om man fortsatt har jobben om 3/5/10 år (selvfølgelig med unntak av oppsigelser eller permittering som følge av bedriften ikke klarer sysselsette - det skjønner vel alle)

Det er her jeg mener du misforstår og tar feil, eller kanskje du heller blir litt ensidig i argumentasjonen. Det fører i alle fall til noe jeg oppfatter som skinnuenighet. For jeg synes du har mange gode poenger, men henger dem på feil knagg (slik jeg ser det, vel og merke). Og for å gjøre det helt klart: fast ansettelse er ingen garanti for jobb om 3, 5 eller 10 år. En av fordelene med kontraktsansettelser er jo at du gjerne tilbakeføres til konsulent- eller rekrutteringsselskapet ved oppsigelse, og kan leies ut til noen andre. Er du fast ansatt, står du ofte på bar bakke og helt uten jobb i en sånn situasjon. Jeg kjenner flere i min og andre bransjer som ikke kunne tenke seg faste ansertelser, fordi konsulent- eller kontraktsarbeid gir bedre fleksibilitet og større sikkerhet for jevn strøm av oppdrag og inntekt. Dette gjelder særlig i bransjer hvor etterspørselen er ujevn eller konkurransen er stor. Sånt passer ikke meg og mitt liv. Jeg er mer "fast ansatt-type". Men begge deler har sine åpenbare fordeler og ulemper.

Last edited:
Arbeidsmarkedet for piloter er nå gunstigere enn det har vært på flere år. Med erfaring fra kontraktsjobbing har jeg sett hvordan "kostnadskutt" har hatt en kortvarig effekt. Selskapet jeg var engasjert i mistet piloter i mengder i 2006/07. Alle kontraktsvilkår gikk kraftig opp. Så kom krisen i 2008, det var flere piloter enn jobber. Resultatet var da at vi måtte ta 10% lønnskutt, og kontraktene reviderte til det værre for oss. HR var svært fornøyde, for her var penger spart.

I 2011 sluttet omkring 100 piloter i selskapet. Panikken var til å ta og føle på. Pengene som tidligere ble spart, måtte nå bruket til fridagskjøp, overtidsbetaling og trening av nye piloter. Nå letes det under hver stein etter folk med erfaring. Folk som sier opp blir kontaktet av bemanningsbyrået, og spurt om de vil revurdere oppsigelsen, mot bedre vilkår. Ingen har gjort det så langt. Når du har jobbet på kontrakt og blitt behandlet som kveg, sier en ikke nei til en fast jobb i et etablert selskap, selvom en blir tilbudt noen kronestykker ekstra der er var.

Når jeg blir spurt av ungdommen om pilotyrket, vet jeg ærlig talt ikke helt hva jeg skal anbefale lengre. Luftfarten er ikke så glamorøs lengre, det er mer og mer som minner om å kjøre vogntog på langtransport. Kanskje er det ikke værd å ta opp 1 mill i lån, for deretter få jobb i Vueling til 1500 euro måneden. :old

Kontraktsarbid er "risiko" sport vil jeg si. Blir litt som om man skal sette penger i banken eller børsen. Fordelen er at en ofte oppnår høyere lønn en en fast ansatt. Men man må fikse forsikring osv selv.
Etter endt kontrakt, må man ut å finne jobb igjen om den ikke forlenges.

Det er litt smak og behag ;-)

I andre yrker (eks. innen økonomi, ingeniører, transport m.m.) så har man gjerne en/noen (inter)nasjonale foreninger som man kan melde seg inn i uavhengig av om man studerer, har jobb, eller om det finnes lokal avdeling på arbeidsplassen. På den måten får man fanget opp medlemmer før de havner i "uføret", og nye arbeidsgivere (fast eller kontrakt) på markedet får folk som er foreningsmedlemmer inn døra fra dag en. Om foreningen har lokal avdeling på arbeidsplassen som kan ta diskusjoner med arbeidsgiver er et pluss, men ikke et must.

Det er nettopp dette man førsker å få til gjennom NF sitt forholdsvis nye direktemedlemskap. Er man student, jobber på kontrakt, eller jobber i et flyselskap som ikke har en fagforening, så kan man bli medlem direkte i NF (i tillegg til å skaffe seg en loss of license-forsikring). NF har flere hundre slike direktemedlemmer.

Det er her jeg mener du misforstår og tar feil, eller kanskje du heller blir litt ensidig i argumentasjonen. Det fører i alle fall til noe jeg oppfatter som skinnuenighet. For jeg synes du har mange gode poenger, men henger dem på feil knagg (slik jeg ser det, vel og merke). Og for å gjøre det helt klart: fast ansettelse er ingen garanti for jobb om 3, 5 eller 10 år. En av fordelene med kontraktsansettelser er jo at du gjerne tilbakeføres til konsulent- eller rekrutteringsselskapet ved oppsigelse, og kan leies ut til noen andre. Er du fast ansatt, står du ofte på bar bakke og helt uten jobb i en sånn situasjon. Jeg kjenner flere i min og andre bransjer som ikke kunne tenke seg faste ansertelser, fordi konsulent- eller kontraktsarbeid gir bedre fleksibilitet og større sikkerhet for jevn strøm av oppdrag og inntekt. Dette gjelder særlig i bransjer hvor etterspørselen er ujevn eller konkurransen er stor. Sånt passer ikke meg og mitt liv. Jeg er mer "fast ansatt-type". Men begge deler har sine åpenbare fordeler og ulemper.

Jeg er tildels veldig enig med deg i dette. Men i en bransje som flybransjen vil det å bli flyttet til et annet selskapet etter endt kontrakt av rekrutteringsselskapet ofte medføre å måtte flytte over landegrenser, mot en konsulent i Oslo som har en smule bredere marked i lokalområdet... Det kommer vel ned til hva man selv ønsker.. noen har ikke noe i mot å pendle mye i jobb og tar gjerne kontrakter fordi det (som regel) gir høyere avkatsning, så har du oss (slik jeg forsto posten din) som gjerne vi forbli der vi er etablert :)

Men jeg gir ikke fra meg min mening om at hvis det er planer for bedriften å operere over et lengre tidsrom på en base, burde fast ansettelse (med de ekstra godene og sikkerhetene det bringer) være en mulighet.. Det ville være veldig rart for meg om DY sin OSL base skulle bli bemannet av kontrakter over lengre tid (de har gjort det tidligere)...

Last edited:
Jeg har ikke så veldig mye imot at enkelte er på korttidskontrakter, hvor de blir betalt mer enn fast ansatte, mot at de hjelper selskapet i en periode hvor det er usikkert om selskapet skal beholde stillingen man dekker.

Problemet mitt oppstår når man bruker kontraktspiloter istedet for fast ansatte for å dekke det som har blitt faste stillinger og at kontraktspilotene blir betraktelig billigere å bruke fordi man omgår kollektivavtalen til de faste ansatte og slipper å betale sosiale avgifter i landet man opererer i...

Back