I luftfaren pr idag har du i praksis ingen beskyttelse på kontrakt. Jeg tror det er helt usannsynlig at vi vil se piloter på kontrakt gjennom et norsk byrå.
Kontrakten din blir dermed terminert i Irland, Estland e.l. Da har du ikke mye å stille opp med.
Et knippe norske flygere som fløy for en svensk 737-operatør med bemanning gjennom Jersey for et par år siden...........
Greit nok, men da er det nok irsk og estisk rett generelt som gir liten beskyttelse, ikke kontrakten.
Vet du at irsk og estisk kontraktrett skiller seg fra annen kontraktrett, eller er det noe du tror? Finnes det ev. eksempler? Jeg mener ikke å kverulere altså, men for meg, som kjenner til slikt både fra teori og praksis, virker det merkelig. I de fleste retssystemer (alle?) er kontrakter bindende. Og vanligvis finnes det regler som gjør at klausuler inngått mellom ikkelikevektige parter, og som vil gi den ene parten en urimelig fordel, er ugyldige. Men jeg har ikke positiv kunnskap om de to rettssystemene.
Når det i tillegg kan være vanskelig for kontraktspiloter å organisere seg for å bli representert av en forening eller en foreningsjurist, (...)
Personlig tror jeg trenden med kontraktspiloter er middlertidig. Årsaken til trenden er det
store pilotoverskuddet. Noen år med "dårlige" pilotvilkår vil (forhåpentlig vis) føre til færre utdannelser og
og selskapene blir etterhvert nødt til å ansette fast igjen dersom de vil ha stabil tilgang
På arbeidskraft.
W
Finnair seeks partner for European flights
published Thu Feb 9 12:09 PM, updated yesterday Feb 10 05:49 AM
Finnair aircraft
Image: YLE
National carrier Finnair is planning major changes to its European routes’ operations. The airline is seeking a business partner for Nordic flights, and possibly all European flights. In the future, Finnair says it plans to focus on long-haul flights, particularly to Asia.
The 89-year-old company is seeking substantial savings from organisational changes to its European operations, which have been creating losses for years.
Finnair says it will start negotiations with “potential partners,” but has not yet disclosed who this might include. However the airline says its new partner should become clear within the next couple of months.
Most of Finnair's local domestic flights are already handled by the British-owned carrier Flybe.
According to CEO Mika Vehviläinen, "Our aim is to create a new Nordic airline that will compete against the current players with cost-efficient, quality products. It would be a carrier with 100-150 planes and it would operate from several different hubs around the Nordic region. Along with Finnair, it would include some market-leading partner."
According to the carrier, joint operations would strengthen Finnair’s position in the Nordic countries. Vehviläinen says that as a small company, Finnair cannot do everything on its own. He notes that Nordic cooperation will also help Finnair's air business to Asia.
30m in the red
The company needs to cut expenses, as its losses have mounted recently. Its last quarterly results revealed that Finnair was 30 million euros in the red.
In August, the air carrier announced it was aiming to save 140 million euros by 2014. Of this sum, Finnair only managed to save about 10 million euros last year.
In related news, on Wednesday, its traditional rival SAS announced it would halt all flights to and from Finland at the end of this month. From then on, they will all be handled by its Blue1 subsidiary.
In late January, low-cost carrier Norwegian Air announced Europe's largest-ever order of new planes.
YLE
Kan en norsk, nyutdannet flyger melde seg inn i Norsk Flygerforbund, eller en annen forening, og forvente støtte fra fagforeningen sin ved eventuelle problemer?
Ta deg en tur på pprune og søk opp tråden om HEL basen, så finner du et eksemplar av kontrakten som ble gitt i fjor. Det er langt unna noe vi ville forventet å se i Norge, spesielt på ansattes oppsigelsesvern og sikkerhet.
Litt tibake på tidligere innlegget ditt..
Slik jeg ser det er en kontrakt en intensjon om et kortere arbeidsforhold, mot fast som generelt er en intensjon om et langvarig arbeidsforhold... Når man blir ansatt fast trenger man ikke gå å tenke på om man fortsatt har jobben om 3/5/10 år (selvfølgelig med unntak av oppsigelser eller permittering som følge av bedriften ikke klarer sysselsette - det skjønner vel alle) Det er jo ingen tvil om at DY gjør dette for å spare penger/øke fleksibiliteten, men i tilfellet hvor HEL basen består, har de egentlig noe argument for å ikke ansette de fast i Finland på finnske vilkår? Nei! mener jeg, men de gjør jo selvfølgelig ikke det, for da har de jo intet konkurranse fortrinn ovenfor de etablerte selskapene i Finland.. Da kan man jo spørre seg.. burde ikke et konkurranse tilsyn gripe inn i slike situasjoner?
Beklager, men jeg får ikke det du skriver til å henge sammen. Men vi er nok enige om hvordan det ideelt sett burde være![]()
En vil kunne melde seg inn i fagforeningen i det flyselskapet en er ansatt i, dersom det finnes en fagforening der.
Kan noe av kimen til enkelte problemer være at fagforeningsstrukturen for piloter er så fragmentert som du nevner, eller misforstår jeg deg?
I andre yrker (eks. innen økonomi, ingeniører, transport m.m.) så har man gjerne en/noen (inter)nasjonale foreninger som man kan melde seg inn i uavhengig av om man studerer, har jobb, eller om det finnes lokal avdeling på arbeidsplassen. På den måten får man fanget opp medlemmer før de havner i "uføret", og nye arbeidsgivere (fast eller kontrakt) på markedet får folk som er foreningsmedlemmer inn døra fra dag en. Om foreningen har lokal avdeling på arbeidsplassen som kan ta diskusjoner med arbeidsgiver er et pluss, men ikke et must.
Nå kan det virke for utenforstående at det er de etablerte selskapene og foreningene må kjempe på flere fronter, bl.a. er det "de" og "oss" når man snakker om "nyutdannede uten jobb som bare hopper på kontrakter" og "oss i selskap xx"
Men jeg tror også i likhet med Wahoo at denne negative trenden vil snu. Dersom industrien fortsetter å kutte lønn, vilkår og betingelser ned til det urimelige, vil flyskolene slite med å rekruttere nye studenter i fremtiden. Noe som igjen vil føre til et underskudd av flygere. Selskapene må da bedre lønn og vilkår for å tiltrekke seg kvalifisert aribeidskraft.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.