RIP min Samsonite

Re: RIP Samsonite

Kjenner godt til problemet. Det hender faktisk at jeg faller overende ved hver minste skråning og ruller rundt ukontrollerbar på flyplassen. Så jeg holder meg til plane underlag.

Men fra spøk til alvor, du behøver ingen brems på kofferten din.
 
Re: RIP Samsonite

Hvordan? Er har modellen veldig stor rullemotstand eller har du brems du kan sette på?

Og jeg har håndtert kofferter med 4 hjul og disse har både vært ustabile og har rullet avgårde av seg selv ved den minste skråning. Men de var lette å trille på et helt plant underlag, det skal de ha.

Står du ofte i en skråning uten å holde i kofferten din? Bruker selv bare 4hjuls modeller, kunne ikke tenkt meg å handle en større koffert med 2 hjul. Skriver under på at Samsonite har mye bra som tåler en del juling.
 
Re: RIP Samsonite

Bric er noe ordentlig ræl. Ikke rart at til og med Neiman dumper dem for litt over hundrelappen.

Her i huset finnes det kun en Samsonite, en gammel, stor hard sydenkoffert som aldri brukes. Etter millioner av miles og quest for å finne det perfekte merke, ble dette funnet for 5 år siden. Her er det Rimowa for alle penga, har nå 5 av dem

Det finnes absolutt ingen sko som matcher en blankpusset Rimowa i Aluminium - når man er gift med en italienerinne lærer en fort at det praktiske og robuste ikke er verdier som når høyt opp så lenge det ikke matcher, eller kan matche. Her går design og look foran absolutt allt! Og det gir et langt morsommere liv en hva som kan stappes ned i en Rimowa:D
 
Re: RIP Samsonite

Det finnes absolutt ingen sko som matcher en blankpusset Rimowa i Aluminium - når man er gift med en italienerinne lærer en fort at det praktiske og robuste ikke er verdier som når høyt opp så lenge det ikke matcher, eller kan matche. Her går design og look foran absolutt allt! Og det gir et langt morsommere liv en hva som kan stappes ned i en Rimowa:D

Alfa Romeo kunne vel ikke eksistert hadde det ikke vært for slike holdninger, slik jeg har forstått det...:)

Hva angår 4 hjul eller ikke så vil jeg vel anta at robertaas er best i stand til å vurdere egnetheten i forhold til hans bruk. Kanskje fungerer det bra på flyplasser og i hotellkorridorer, men kanskje mindre bra andre steder.
 
Re: RIP Samsonite

Alfa Romeo kunne vel ikke eksistert hadde det ikke vært for slike holdninger, slik jeg har forstått det...:)

Hva angår 4 hjul eller ikke så vil jeg vel anta at robertaas er best i stand til å vurdere egnetheten i forhold til hans bruk. Kanskje fungerer det bra på flyplasser og i hotellkorridorer, men kanskje mindre bra andre steder.

Og Toyota er ikke akkurat noen bestselger i Italia - og det er vel bare i Italia at en kan få kjøpt skikkelig kaffe til Nespresso maskinene (Bra maskin - forferdelig kaffe - dermed lager man God kaffe i illegale kapsler)
 
Re: RIP Samsonite

Og Toyota er ikke akkurat noen bestselger i Italia - og det er vel bare i Italia at en kan få kjøpt skikkelig kaffe til Nespresso maskinene (Bra maskin - forferdelig kaffe - dermed lager man God kaffe i illegale kapsler)

Stiller du opp som "dealer" for denne illegale kaffen når jeg er tilbake...?;) Jeg er blitt litt lei mine favorittvarianter til Nespressomaskinen.
 
Re: RIP Samsonite

Stiller du opp som "dealer" for denne illegale kaffen når jeg er tilbake...?;) Jeg er blitt litt lei mine favorittvarianter til Nespressomaskinen.

Javisst - Finn Erik mot Nestle !!
 
Re: RIP Samsonite

Alfa Romeo kunne vel ikke eksistert hadde det ikke vært for slike holdninger, slik jeg har forstått det...:)

.

Da har du nok misforstått eller kjørt for lite Alfa. ;)

På de firhjulingene (koffertene) jeg ser virker hjulene å være veldig små, sikkert greit nok for flyplasser, men holder disse om man triller de i bygater og over brostein, til dømes?
 
Re: RIP Samsonite

Men fra spøk til alvor, du behøver ingen brems på kofferten din.

Eneste stedet jeg har slitt litt med 4-hjuls koffert er ved innsjekk der enkelte bagasjevekter har båndet litt på skrå, antagelig for å gjøre innlastingen lettere. Men ikke nok trøbbel til at jeg ville valgt bort løsningen.
 
Re: RIP Samsonite

Våre "gamle" 2-hjuls Samsonite får stort sett så i kjelleren fast nå, etter som vi har 2 nyere 4-hjuls samsonite nå. De er etter mine erfaringer bedre på alle områder.
 
Re: RIP Samsonite

Vet ikke om det går an å låse julene på firegjulinger nå, men skal en f.eks gå ti minutter til flytoget i litt slaps er det ikke noe problem med to hjul fra Samsonite. Fire jul er verre enn et hel**te. Det er iallfall min erfaring.
 
Re: RIP Samsonite

Kan ikke dy meg, men det tok utrolig lang tid før de "oppfant" hjulet på nytt for kofferter.:lol:

Først langs langsiden som hos Samsonite for ca.10 år siden.
 
Re: RIP Samsonite

På de firhjulingene (koffertene) jeg ser virker hjulene å være veldig små, sikkert greit nok for flyplasser, men holder disse om man triller de i bygater og over brostein, til dømes?

Asfalt, fliser og brostein, så lenge hjulene ikke er for små merker man ikke forskjell på 2 og 4 hjul. Jeg synes fire doble hjulsett flyter bedre over ujevnheter enn to enkle hjul. Inne på flyplassen er 4 hjul overlegent på alle måter.



Vet ikke om det går an å låse julene på firegjulinger nå, men skal en f.eks gå ti minutter til flytoget i litt slaps er det ikke noe problem med to hjul fra Samsonite. Fire jul er verre enn et hel**te. Det er iallfall min erfaring.

Det går jo fint an å vippe en 4-hjuler over på to hjul. Da er vel problemet med snø osv like stort enten man har 2 eller 4 hjul?
 
Re: RIP Samsonite

Det går jo fint an å vippe en 4-hjuler over på to hjul. Da er vel problemet med snø osv like stort enten man har 2 eller 4 hjul?

uten at jeg vet hva Chrisscross tenker på så ville jeg kanskje trodd at 2 hjul som ikke er låst i direction of travel (som vel er tilfellet på 4 hjuls?) er mindre egnet i snø og slaps enn to som er låst.
 
Re: RIP Samsonite

4-hjulingene har ofte mindre hjul enn de med to. Skal du på ujevn grunn, så er større hjul viktigere enn antallet. Som TOS sier så er også det ikke bare å vippe 4 hjul over bestandig, siden de ikke er låst i bevegelsesretningen men det avhenger litt av typen.

4-hjul og lavt tyngdepunkt er også ikke bestandig like kompatibelt med en del flyplassers automatiske baggasjetransport og -sorteringsanlegg. Men jeg vet ikke om det utgjør noen større sjanse for feilsortering eller forsinkelse av denne typen baggasje.

For min del så synes jeg to hjul er bra for mindre f.eks. "kabin"-størrelse, og 4 hjul er lettere når du har større og tyngre baggasje.
 
Re: RIP Samsonite

Sist jeg shoppet i Shanghai kjøpte jeg en ekstra koffert for å få plass til diverse, navnet på kofferten var Samsomite. Alstå "m" i stedet for "n". Vet ikke om det var en utrolig dårlig fake hvor de ikke klarte å stave riktig eller om de gjorde det i et forsøk på å unngå å bli anklaget for fake, men selgeren var klar på at det var ekte vare og ville ikke høre på at navnet var feilstavet...... Finnes det i det hele tatt en eneste person som tror at man shopper ekte vare på fake marked?
 
Såvidt jeg kan se er det ikke bare 4 hjul på de aktuelle koffertene, men 4 hjul som snur seg fritt rundt. Hadde de i det minste hatt en fast retning kunne man satt dem på tvers slik at de ikke triller ned enhver bakke. Disse 4-hjulingene passer slik jeg ser det kanskje for de som kun triller kofferten innendørs. Folk har forskjellige behov og jeg trenger noe som også tåler å bli brukt utendørs.
 
Hjulene paa Rimowas kofferter er langt fra smaa (dog ser det ut som Samsonite har mye mindre hjul) og som Dag Viking (som har aluminium utgaven av den stoerre jeg har) sier, er det absolutt ingen problem aa bruke koffertene utendoers :rolleyes: over brostein, gjennom slottsparken (gjorde det selv 21 desember) og alle andre steder der man bruker tohjulinger.

Dette er meget robuste kofferter som stiller i en egen liga, men det finnes selvsagt firehjulinger som passer enhvers lommebok
 
Re: RIP Samsonite

Det finnes absolutt ingen sko som matcher en blankpusset Rimowa i Aluminium - når man er gift med en italienerinne lærer en fort at det praktiske og robuste ikke er verdier som når høyt opp så lenge det ikke matcher, eller kan matche. Her går design og look foran absolutt allt! Og det gir et langt morsommere liv en hva som kan stappes ned i en Rimowa:D

Ikke noe fan av aluminium selv (eller Nestlespresso for den del :p), men sliter med aa se problemet med designen til Rimowa (og Rimowa med glidelaas, kan definitivt stappes ;)).

Venter i spenning paa at Alfa skal komme til US and A gjoer jeg ogsaa ;)
 
Hvis man ikke liker blankpusset aluminium, så finnes den i noe mattere alu-magnesium med titan-belegg ;) Jeg likte den vesentlig bedre enn aluminiumsfargen, men slikt er smak og behag.
 
Back
Top