• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Rettigheter ved "involuntary upgrade"?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Ifølge CheckMyTrip:
Endorsments/Restrictions *M*INVOLUNTARY UPGRADE

United har flyttet meg til et dårligere sete (Forran nødutgang så man ikke kan legge ned rygg og over vinge) i economy pluss fra et greit sete jeg hadde reservert i economy. Har ikke blitt varslet om det og reisen er så nært at det ikke er noen gode seter igjen i økonomi eller økonomi pluss. Hvilke rettigheter og muligheter har man når dette skjer?

På siten til United stod det forresten fortsatt klasse L så jeg får vel heller ikke mere poeng for turen.

Last edited:
Heisann!

Står vel at man aldri kan garantere at du får setet du velger på forhånd i "reglene", så lite du får gjort trolig. Kanskje spørre pent i innsjekken om de kan flytte deg om det dukker oppp noe ledig?

5 cm større benplass i Plus hos UA da, men håpløst seterad det rett foran nødutgangen ja dessverre...

Kim

Beste rad er 21, som har bortimot 40" pitch mot 37 i resten av Plus.

De blokkerer alltid 21DEF til pilotsoving, men vanligvis frigjør det 2-3 dager før da han får plass I FirstBusiness.

Fruen og jeg har alltid 21BC ved booking, på 4-5 turer i året.

Men når de åpner DEF flytter jeg henne til 21D, som jeg gjorde i dagens flight. Siden vi alltid har aisleseter på alle fly bortsett fra hvis tosetere.

Så vær på hugget to-tre dager før... Andre kan dette også...;)

Som SQ777 sier, 21DEF blir frigjort alt fra 2 dager til 4 timer før avgang. Så da kan det være greit å følge med.

Og som det også sies, lite med rettigheter. Seteplassering er noe som ikke er hugget i stein. Man vil gjøre det aller meste for å unngå å flytte noen. Men noen ganger så må man gjøre det for å få kabalen til å gå opp.

Litt tidlig på flyplassen, og noen hyggelige ord til innsjekk vil ofte kunne gjøre susen for å fikse noe.

S

Jeg er ikke blandt de som ønsker sitte ved nødutgang:
-armlenene/skillene er større slik at setene blir smalere
-vingen er som oftest i veien for utsikt
-man får sjelden ledig midtsete og personen ved siden av er ofte lang og hengslete
-det er risiko for at noen andre underveis blir tilvist setet da de "ikke kan bruke" andre seter og da får man det absolutt dårligste setet i flyet istedenfor
-man kan ikke ha noe bagasje på gulvet. Bruker alltid ha en liten pose med ting jeg kan trenge underveis

Jeg styrer altså unna nødutgangene.

Jeg er ikke blandt de som ønsker sitte ved nødutgang:
-armlenene/skillene er større slik at setene blir smalere
-vingen er som oftest i veien for utsikt
-man får sjelden ledig midtsete og personen ved siden av er ofte lang og hengslete
-det er risiko for at noen andre underveis blir tilvist setet da de "ikke kan bruke" andre seter og da får man det absolutt dårligste setet i flyet istedenfor
-man kan ikke ha noe bagasje på gulvet. Bruker alltid ha en liten pose med ting jeg kan trenge underveis

Jeg styrer altså unna nødutgangene.
Nødutgang kan du jo alltids unngå ved å si deg ikke villig til å bidra ved en emergency.

Vel rad 21 har vanlige armlener siden bordet trekkes fram fra seteryggen foran.. Dessuten kan man ikke legge ned setet foran så folk lett kan passere uten å vekke noen..

Vel rad 21 har vanlige armlener siden bordet trekkes fram fra seteryggen foran.. Dessuten kan man ikke legge ned setet foran så folk lett kan passere uten å vekke noen..

I tillegg kan rad 21 også lenes bakover.

Jeg husker også at det var lov å legge håndbagsjen under setet på de radene sist jeg satt der, men da het selskapet Continental.

Joda, det er fortsatt tillatt... I går også, som ofte, ledig midtsete.

Prøvde å be om et annet sete ved innsjekking og det var ikke særlig lurt. Sa jeg fortsatt ville ha vindussete og fikk beskjed om at jeg skulle få fikset det ved gaten:
-først hadde de plassert meg på et midtgangsete. Helt uaktuelt for meg.
-Ingen andre vindusseter var ledige så jeg ba om å få det andre setet tilbake.
-Etter mye styr fikk jeg igjen boardingkort til 12F, men heldigvis oppdaget jeg at det var i et annet navn.
-Enda mere styr før de fikk mitt navn på plass der. De ba om gullkortet mitt og holdt på å rote det bort.
-Og under alt dette styret så hadde midtsetet blitt tatt, mens de fleste andre på economy pluss hadde ledig midtsete.

Så det lønner seg altså å ikke si noe.

Back