Hva er vanlig kompensasjon i slike tilfeller? Jeg tenkte EB-poeng og noen få prosenter av billetten er rimelig? Eventuelt en skjønnsmessig verdi fra Plus til Go?
En ny dom fra Eidsivating lagmannsrett gir forbrukere maks to måneder til å kreve kompensasjon dersom flyet er forsinket eller innstilt. En slik avgrenset frist vil være ny.
Dommen gjelder en forbruker som ble nektet kompensasjon, fordi kravet ble sendt til Finnair tre måneder og fire dager etter at reisen var over. Eidsivating lagmannsrett var enig i at forbrukeren hadde en tomånedersfrist på å fremme krav etter flyreise.
Er det flere enn meg som synes dette er litt`god dag mann økseskaft´ fra Norwegian ?
(måtte kjøpe ny billett med LH for å rekke videreforbindelse fra OSL som jeg i utgangspunkt hadde særdeles god margin til).
"Disruption type: Delayed
Delay time: 5 hours and 28 minutes
Reason for disruption: This flight was delayed due to an inspection of the aircraft following a possible technical fault. During inspection, no technical defect was found. The aircraft was then released for operation without the need to replace any components.
_____________________________
Desværre kan vi ikke imødekomme dit krav om kompensation, da denne afgang blev forsinket som følge af ekstraordinære omstændigheder.
I nogle tilfælde, vil passageren have ret til kompensation når uregelmæssigheden skyldes en teknisk fejl. Dette er i henhold til domsafgørelsen C-257/14 van der Lans, hvor en teknisk fejl som medfører udskiftning af en komponent kan anses for at være indenfor flyselskabets kontrol og dermed give ret til kompensation.
I dette tilfælde, var der ingen teknisk fejl og ingen komponenter blev udskiftet. Van der Lans-afgørelsen er derfor ikke anvendelig og vi kan desværre ikke imødekomme dit krav om kompensation."
Noen som klarer å se i Amadeus hvilken årsak som er oppgitt på SK1902 BLL - OSL som ble kansellert 20.12? Hadde mine foreldre booket på den flighten og de fikk seg en rundtur med LH via FRA[emoji4]
Har sendt inn claim om EU kompensasjon men den ble avvist da SAS påstår at flyvningen ble avlyst pga værforhold. Var ikke noe spesielt dårlig vær på OSL den dagen. Rundturen OSL - BLL dagen etter ble også kansellert av «Shittyjet»
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har et «virus-case» på gang med SAS. De tilbyr jo nå gratis kansellering for reiser til PVG, HKG, PEK, men vi har i utgangspunktet lyst til å reise. Vi skal uansett videre i Asia.
Dersom jeg har en reise de neste 14 dagene, hvordan stiller det seg da med endring og kansellering iht EU-reglene?
Vi reiser til HKG (som jeg ikke er så bekymret for) men har en retur fra PVG (er her bekymret for at SAS kansellerer alle flyginger). Regner med at det kan erklæres force majeure fra både flyselskap og forsikring når det er virus-fare? Er man da helt på egenhånd med tanke på bokostnader etc?
Ved re-routinger har SAS tidligere sagt at en får bonuspoeng iht opprinnelig reise, men dette gjelder vel ikke ved kanselleringer?
The safety of our passengers and employees is our highest priority. After evaluating the situation in China regarding the Coronavirus, SAS has decided to suspend all flights to and from Shanghai and Beijing, as from tomorrow Friday 31st January, until February 9th. SAS will also close sales for all flights to and from Shanghai and Beijing until February 29th.
Refunds and rebooking possibilities are offered for affected passengers.
Hei. Jeg har bedt SAS om standardkompensasjon for en innstilt flight fra Oslo til Kiev på tirsdag, som medførte over 4 timers forsinkelse. Kanselleringen ble varslet ca 10 timer før. Har nå fått avslag, da SAS mener Kanselleringen skyldes sandstorm på Gran Canaria. Kan de komme seg unna med dette? I såfall kan man jo skylde på vær omtrent hvor som helst i Europa for å kansellere et helt annet sted.
Vi dekker avbestilling til land der Utenriksdepartementet og Folkehelseinstituttet har gitt reiseråd. [...] Dette gjelder for de som skal reise fra og med 10.mars, til og med 17.mars.
Avbestilling dekkes ikke ved frykt for smitte eller frykt for karantene.
Arrangementer og skoleturer som blir avlyst som følge av frykt for smitte og karantene, dekkes ikke.
Varsel om at du blir satt i karantene ved ankomst på reisemålet, gir ikke rett til avbestilling.
Blir du satt i karantene på feriestedet eller reisemålet, dekker vi ekstra oppholdsutgifter og ny flybillett hjem om du må bli lenger enn planlagt.
Først - sjekk hvilke regler Swiss har:Bestilt F med Swiss på salg til IAD for noen måneder siden for en påsketur, men ser på twitter at ZRH-IAD nå blir utsatt som ny rute hos Swiss. Har jeg rett til å kansellere dersom jeg blir ombooket til United i C eller Lufthansa F? Vil egentlig helst slippe å reise akkurat nå....
https://www.swiss.com/ca/en/various/breaking-newsSWISS is introducing more flexible rebooking options with immediate effect. The new far-reaching waiver policy for rebooking applies to both existing and future bookings worldwide. It is valid for flights of all Lufthansa Group airlines.