Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Litt merkelig situasjon:
Planlagt reise OSL-TRD, TRD-BGO på to forskjellige bestillinger, begge i pluss.

OSL-TRD ble kansellert ca en halvtime før avgang. Ny rute ploppet opp i appen, men det var med ankomsttid på TRD som ligger etter avreisetid fra TRD, så det går ikke.
Ba om å få flydd OSL-BGO isteden. Det var noe knotete å få til, men SAS-dama som hjalp meg fikk det til likevel. God service det, ikke noe å si på det annet enn at de skal ha masse ros for det :). Det ble SK283, planlagt avgang 18:40.

OSL-BGO er litt merkelig. Først skulle flyet ankomme ved gate A2, som ble endret til A15 (med status "go to gate"), som igjen ble endret til C6, som igjen ble endret til B4, så var det plutselig "new info 20:00" på skjermen der og en haug åndpustne passasjerer som ikke skjønner noen ting. Det ble altså ganske mye å gå... men det var ingen fly noen av plassene!
Bakkepersonale var litt i villrede fordi de heller ikke hadde fått informasjon. Når info kom, håndterte hun som var på speaker ting så bra som det lot seg gjøre, med beklagelser, hva som burde ha skjedd og ikke burde ha skjedd samt veien videre. Veien videre var å vente på ny info, som mest sansynlig skulle komme kl 20. Så ble det endret til 20:20 på skjermen og jeg valgte å dra til loungen (som er et stykke å gå fra B). Når jeg kom fram var det melding om flyavgang kl 1915! Så det var bare å snu igjen. Og jøss, et fly var på vei til å parkere ved B4!
Men, det slutter ikke der... de hadde 13 personer for mye og de trengte frivillige. Fly senere på kvelden og motta 250 euro cash. Ikke interessant for meg, men heldigvis for alle var dette interessant for minst 13 personer. Det tok en god stund før de var registrert om og fikk pengene, og først etter det fikk vi andre gå ombord (stemningen var ikke spesielt bra blant folk).
Bakkepersonale oppfordret via høyttaler om å klage til SAS om hele denne situasjonen med masse flyplass-springing samt dårlig informasjonsflyt.

Alt i alt ble min ankomst i Bergen bare rundt en halvtime forsinket, sammenlignet med planlagt rute OSL-TRD-BGO.


Dette var mye bakgrunnstekst for å komme fra til følgene spørsmål:
1) har jeg krav på kompensasjon for kansellert OSL-TRD?
2) er det egenlig noe poeng i å klage på OSL-BGO, selv om bakkepersonale oppfordret til det?
3) hva med bonuspoengene? Jeg fikk 1000 poeng for OSL-BGO, men i teori burde jeg har fått 750 for OSL-TRD, og 750 TRD-BGO.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Jeg kan svare på punkt 2 i alle fall:
- Når ingen klager risikerer man at flyvningen og kaoset rundt (manglende) informasjon "forsvinner" i statistikken, og eventuelle problemer som kan fikses forblir i selskapets "blindsone". Om man sender en klage gir man også selskapet en mulighet til å finne måter å fikse problemet på.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Jeg kan svare på punkt 2 i alle fall:
- Når ingen klager risikerer man at flyvningen og kaoset rundt (manglende) informasjon "forsvinner" i statistikken, og eventuelle problemer som kan fikses forblir i selskapets "blindsone". Om man sender en klage gir man også selskapet en mulighet til å finne måter å fikse problemet på.

Bra innspill, tenkte ikke på det slik, men er enig! :)
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Litt merkelig situasjon:
Planlagt reise OSL-TRD, TRD-BGO på to forskjellige bestillinger, begge i pluss.
...
Dette var mye bakgrunnstekst for å komme fra til følgene spørsmål:
1) har jeg krav på kompensasjon for kansellert OSL-TRD?


Er ikke det å strekke strikken litt når SAS booket deg om OSL-BGO tross at du hadde to bookinger, og BGO-flyet også var overbooket? I utgangspunktet kunne de sagt "sorry", du kan bli med til Trondheim eller droppe det. OSL-BGO kan du få kjøpe til markedspris.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Mulig det blir lettere for flyselskapet å gi beskjed til passasjerer ved IRROPS, spesielt bookinger via tredjepart og grupper.

On 1 June 2019 the new regulations of IATA Resolution 830d will come into effect. With these changes, travel agencies are obliged to actively request the contact details of passengers when making a flight booking.

These contact details will be made available to the airlines so that in the event of possible flight disruptions they can contact the passenger directly and inform them about flight changes.

This regulation also applies to group bookings, in which case the contact details of the group leader, the hotel or the hotline of the tour operator must be entered.
Kilde: Lufthansa
 
Re: NSB vs Flytoget til Gardermoen

Fikk en feit forsinkelse med KL1151, og det var lite NSB å spore opp. Noen som vet om det er mulig å få igjen mellomlegget til flytoget og drosje fra nærmeste stopp og hjem, som normalt ville gått med buss? Tenker jeg tester meg på KLM en ukes tid, og nytter ikke det, får vi se hva reiseforsikringen har å by på.
 
Re: NSB vs Flytoget til Gardermoen

Fikk en feit forsinkelse med KL1151, og det var lite NSB å spore opp.

Nei, de sluttet å eksistere for en drøy måned siden og byttet navn til VY ;)


Noen som vet om det er mulig å få igjen mellomlegget til flytoget og drosje fra nærmeste stopp og hjem, som normalt ville gått med buss? Tenker jeg tester meg på KLM en ukes tid, og nytter ikke det, får vi se hva reiseforsikringen har å by på.

KLM forplikter seg vel strengt tatt bare til å fly deg til OSL?
 
Re: NSB vs Flytoget til Gardermoen

KLM forplikter seg vel strengt tatt bare til å fly deg til OSL?

Ja. Men vi hadde en avtale om når det skulle skje, som de ikke overholdt. Den forsinkelsen økte reiseutgiftene med rundt 20 %.
 
Re: NSB vs Flytoget til Gardermoen

Ja. Men vi hadde en avtale om når det skulle skje, som de ikke overholdt. Den forsinkelsen økte reiseutgiftene med rundt 20 %.

Er vel EU261 som avgjør hva du eventuelt har krav på her?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Har en tur fra Kristiansand til Hong Kong via København bestilt på sas.no. Er Widerøe som operer første laget via en codeshare med SAS. Har kun 45 minutters transitt tid i CPH. Hvis vi blir forsinket og jeg ikke rekker flyet videre til Hong Kong, blir fet SAS eller Widerøe man da evt må kontakte for kompensasjon?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Noen enkle spørsmål:

1) Når flyet blir forsinket pga regelrett tull og vas med innsjekk, folk som krangler om seter og late boarding - og man minster connection, har man da rett på erstatning?

2) Når man egentlig skulle lande 16:37, men lander 02:41 i stedet, hvor mye erstatning?

3) Alt ble flydd av Air Canada, men solgt på Lufthansa-codesharenummer. Gjelder da EU-reglement?

4) Kan jeg sende inn krav selv, eller bør man bruke flight right?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

1) sannsynligvis med mindre det har vært unormalt vanskelige passasjerer

2) 250/400/600 avhengig av distanse

3) Fra eu/eøs - ja, til eu/eøs - nei

4)flight right er absolutt siste løsning etter at selskapet har ignorert flyklagenemnda.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

1) sannsynligvis med mindre det har vært unormalt vanskelige passasjerer

2) 250/400/600 avhengig av distanse

3) Fra eu/eøs - ja, til eu/eøs - nei

4)flight right er absolutt siste løsning etter at selskapet har ignorert flyklagenemnda.

Takk!

Ja det var bare helt "normal" boardingtull ala det vi frequent flyers kjenner godt.

Noen flere spørsmål:
Hvilken distanse teller egentlig da?

Det ble flydd:

Bremen-Frankfurt 06:20-07:20 (Lufthansa, på rute)
Frankfurt-Montreal 09:55-11:35 (Air Canada, ankom 40min sen ihht fr24.com)
Montreal-St.Johns 12:45-16:37 (AC)/ strekken var slettet fra itinary allerede når de landet, og de var allerede ombooket:

Montreal-Toronto 20:10-21:30 (AC)
Toronto-St.Johns 22:15-02:41 (AC)

Er det Bremen-St.Johns, med 10 timers forsinkelse, som gjelder som erstatningskrav?

Og når billetten er på 220-stock (Lufthansa, mener jeg?) - er det Lufthansa eller Air Canada jeg må henvende meg til? I all øvrighet er billetten booket via reisebyrå ala Berg hansen (bare ikke berg hansen :p ).

De fikk 10dollar å leve på for de nesten 8 timene de måtte vente i Montreal... Synes det også var lusent.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Det er totalstrekningen som gjelder, og Air Canada som må betale.
Uten at jeg kjenner til dem ser jeg for meg at det kan bli en slitsom sak, men jeg kan ta feil.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Anbefaler deg å ta kontakt med reisebyrået før du tar kontakt med AC. Det er sannsynlig at de kan hjelpe deg med saksgangen.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Etter litt internettnerding, googling, forumlesning, så har jeg allerede smelt avgårde en 600€claim til AC. Om de slår seg vrang bruker vi flight right - 421euro er bedre enn null euro, uansett hvor uetisk flight right ellers måtte være :p
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

600€ er på tur fra Air Canada etter at jeg skrev de klage :) Helt uproblematisk, det trenger man ikke flaight raight for!
 
Erstatning dårlig kundeservice SAS Plus

Har en kompis som nylig fløy med SAS Plus, og de fikk relativt dårlig kundeservice av SAIL-crew fra ALC. Og det var ikke lastet mat ombord pga feil. Så han hadde krav på en form for beklagelse/kompensasjon.


SAS svarer med å ut 400 euro i kompensasjon for alle i reisefølget. Er dette normalt? Jeg synes det høres ut som en helt sinnsyk overdrivelse for en flybillett til 1100 kr pga ingen mat og frekke flyvertinner?
 
Back
Top