Restruktureringen av Thai Airways

Hpkris

Front section flyer
Thai Airways International today reported a consolidated net loss of 9,117 million baht for the first nine months of this year.

The loss represented a 2,864 million baht increase from the same period last year, said Thai acting president ACM Siwakiat Jayema.

Ca 9 milliarder baht i underskudd de 9 første mnd, og som vanlig skylder de på sviktende turisme :o

http://englishnews.thaipbs.or.th/72451/
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Hvor mange daglige seter tilbyr MEB3 ut og inn av BKK pr dag? Det er ikke lite.
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Dog så virker det gå litt bedre det siste kvartalet i forhold til i fjor

However he said the third quarterly performance of this year showed THAI and its subsidiaries have recorded profits of 1,097 million baht, breaking down to 1,086 million baht generated by THAI, as compared with 6,182 million baht net loss for the third quarter in 2013
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Hvor mange daglige seter tilbyr MEB3 ut og inn av BKK pr dag? Det er ikke lite.

Kjapt søk så finner jeg ca 13 flighter mellom Sandkassa og BKK på en vanlig dag i november. Stort sett med B777 og A380, så vi snakker nok om noen tusen seter ja....
Grovt regna mellom 4-5000 seter.
 
Last edited:
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Hvor lenge klarer de å overleve disse store tapene ?


Er nok ikke vanlige økonomiske regler som gjelder for Thai, da myndighetene neppe vil la dem gå under. Samme som vi ser med SAA og Malaysian den senere tid
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Normale økonomiske regler gjelder ikke for Thai Airways nei. Og her finnes det ikke et EU eller noe lignende som kan forhindre Thailand fra å redde sitt nasjonale flyselskap. Forhåpentligvis vil selskapets økonomiske problemer presse frem nødvendige strukturelle endringer slik at selskapet får sorte tall igjen.
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Hvor lenge klarer de å overleve disse store tapene ?

De driver å kutter i ansatte hele tiden og er nå snakk om å selge flere fly enn det som kom i den første kutt pakka i fjor.
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Er nok en større omstilling under omseiling - det er helt supert å fly Thai, men gjennomgående har de falt litt av lasset. Det sies at det gjennom årene har havnet folk i viktige posisjoner i Thai, innsatt av tidligere statsministere som vennetjenester. Det er litt kutyme i Thailand dessverre.

Thai er viktig for Thailands turistindustri som er viktig for landets BNP, så militæret vil nok ordne opp :-)
 
Last edited:
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Thai utsetter leveranser av både A350-900 og B787-9. Allerede i år skulle selskapet mottatt fly.

https://www.flightglobal.com/news/articles/thai-to-defer-delivery-of-14-widebodies-421050/
Thai Airways International will postpone delivery of 14 widebody aircraft originally scheduled to enter the fleet between 2016 and 2018. The 14 aircraft comprise 12 Airbus A350-900s and two Boeing 787-9s, says a company spokeswoman.

“This resulted from decisions put forth by the State Enterprise Policy Committee (SEPO) that advised [Thai] to be cautious of introducing new aircraft to the fleet while the Company is still under the Transformation Plan,” she says. n“Therefore, the Company will avoid additional costs that will be incurred from delivery of new aircraft during 2016-2018, the details of which are pending negotiation.”
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Thai utsetter leveranser av både A350-900 og B787-9. Allerede i år skulle selskapet mottatt fly.

https://www.flightglobal.com/news/articles/thai-to-defer-delivery-of-14-widebodies-421050/

Milde måne. Thai har jo, gjennom årene hatt alle fly i alle versjoner. Litt overdrevet, men med mye sannhet.
Her skal de opperere, dersom de gjennomfører ordrene, 6 stk 787 og 12 A350 Dette er jo omtrent helt likeverdige fly. Burde de ikke ha holdt seg til en av dem, så de fikk litt stordriftsfordeler. Det er vel ingen ting A350 kan som ikke 787 kan og motsatt.
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Milde måne. Thai har jo, gjennom årene hatt alle fly i alle versjoner. Litt overdrevet, men med mye sannhet.
Her skal de opperere, dersom de gjennomfører ordrene, 6 stk 787 og 12 A350 Dette er jo omtrent helt likeverdige fly. Burde de ikke ha holdt seg til en av dem, så de fikk litt stordriftsfordeler. Det er vel ingen ting A350 kan som ikke 787 kan og motsatt.

Nja, onde tunger vil peke på at flere leverandører gir flere fordeler. Her hvor jeg jobber pleier vi å få konfektesker til jul. Jo flere leverandører jo flere konfektesker.

Tror de har fått instrukser om å rydde opp i flåtekaoset.

Spør du meg burde Thai maks hatt tre fly i flåten (langdistanse og regional), kun WB. I tillegg til "Thai Smile" som burde inkorporeres som lavpris under Thai.
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.


Ja da, de har en lang historie, men de har jo hatt nesten alle versjoner av både A340 og 777 og både 737 og A320
Så vidt jeg finner så har de hatt: A330-300 A340-500 og 600 B777-200, -200ER, -300 og -300ER og mulig 777F og alle disse samtidig med at de har hatt 747 og A380. Nå rakk de vel å sette A340-500 på lager før de tok i bruk 787 ellers ville de kommet opp i 10 LH typer samtidig. Så vidt jeg kan se så skal de i tilegg lease 787-9 fra 2017 også.
Dette smaker av mange konfektesker til jul ja....
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Ja da, de har en lang historie
...
Dette smaker av mange konfektesker til jul ja....
Jeg tenkte mer på at de har hatt gode læremestere i SAS ;)
 
Last edited:
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Thai utsetter leveranser av både A350-900 og B787-9. Allerede i år skulle selskapet mottatt fly.

Tja, virker som det er usikker hva som faktisk skjer. Det ligger inne at Melbourne skal bli A350 fra 1/7

http://airlineroute.net/2016/01/31/tg-s16update1/
Bangkok – Melbourne Airbus A350-900XWB, with configuration of C32Y289, to operate following service, instead of 777-200ER:
eff 01JUL16 TG465/466
eff 01AUG16 TG461/462

Og første maskin er jo et stykke på vei i produksjonen i TLS

Foto: by Clément Alloing, sur Flickr
24718291991_812432b199_b.jpg
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Da går det litt bedre med Thai. De har klart å snu skuten og viser til overskudd for 4Q 2015. Mistenker det er mest pga lav oljepris.

Thai Airways returned to profit in the fourth quarter, shrinking its 2015 loss as a restructuring that reduced operating costs and boosted passenger revenues bore fruit.

Net profit was THB5.4 billion baht (USD$151 million) for the October-December quarter, compared to a net loss of THB6.2 billion baht a year earlier, chief financial officer Narongchai Wongthanavimok said.
http://news.airwise.com/story/thai-airways-turns-to-net-profit-in-q4
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

I følge lokal presse går det bedre:

http://www.bangkokpost.com/business/news/880540/thai-turns-to-net-profit-in-q4

http://www.bangkokpost.com/news/general/871320/thai-swings-to-quarterly-profit

Noen gamle fly er ute av flåten. Noen "familiemedlemmer av VIP NN flyr gratis i F"-privilegier er borte, og drivstoff er billigere som nevnt.

Og siste ukene får Thai og Thai Smile hjelp til å fylle sine fly fra Nok Air:

http://www.bangkokpost.com/news/general/873468/nok-air-extends-flight-cancellations

Jeg er tvilende til at Thai skal klare å levere positive månedsresultater stabilt fremover. De har ikke historisk vist at de følger "sufficiency economy"-filosofien. Vi får se.
 
Back
Top