Rekkevidde/ytelse på narrow-body (splittet)

Re: Rekkevidde/ytelse på narrow-body (splittet)

Når SAS leide B737-800 som de brukte på SVG-IAH. På den var det ekstra stor fuel tank.
Var det ikke plass til noe ekstra fiskekasser eller frakt på den maskinen?

Det var en 737-700.
 
Re: Rekkevidde/ytelse på narrow-body (splittet)

SAS leide inn privatair, disse opererte ikke -700. Men riktig som andre sier BBJ som er basert på -700 men med -800 vinger samt mye fuel i kroppen, endurance på rundt 14 timer. Så finnes det også BBJ-2 som er basert på -800 men igjen mye fuel i kroppen, noe kortere rekkevidde enn BBJ.
Fuel i kroppen går for Boeing sin del på bekostning av volum i lasterommene, så på disse maskinene er det null nix nada kapasitet til fiskekasser, kanskje en pose gullfisk etter at crew og passasjerer har brukt sin del. Ettersom BBJ som oftest blir brukt av steinrike eiere så tar jo disse normalt bagasjen med seg inn i kabinen, hvor det også finnes plass for noen kofferter her og der.
Privatair som forøvrig også fløy BBJ for Lufthansa hadde moddet disse airline BBJene til om jeg ikke tar helt feil til 32 seter, også er det jo ikke lov for passasjerer på kommersielle flyruter å ta med bagasjen i kabinen.
Forøvrig er Privatair nå konkurs.
 
Re: Rekkevidde/ytelse på narrow-body (splittet)

32 seter var BAs A318.
Privatair hadde mer. (44 i den SAS brukte, senere 20+66)
 
Re: Rekkevidde/ytelse på narrow-body (splittet)

32 seter var BAs A318.
Privatair hadde mer. (44 i den SAS brukte, senere 20+66)


De hadde også en 16 og en -28seter.

De fløy også for Gulf Air, KLM, Saudia og opererte Airbus shuttle mellom Tolouse og Hamburg.
Samt en mengde private kunder ...
 
Re: Rekkevidde/ytelse på narrow-body (splittet)

Det kalles BBJ, og er ikke helt det samme. Det finnes ikke noen -ER versjon. En vanlig -800 med beskjeden last klarer såvidt Bergen-Stewart. Som Norwegian gjorde da MAX ble groundet. Skal du fly 10-11 timer, flyr du tom.

ATA fløy -800 til Hawaii da jeg jobbet der, og likedan milchartere fra diverse baser til Midtøsten via Bangor og Shannon. Disse hadde normalt ca halv last. Miami Air og Sun Country gjorde det samme.
Kompiser flyr i Sun Country, tror det er stort sett -800 de har. En stund siden, men han hadde da flydd NY til Polen, tror det var DOD charter. Mulig det var tomt over. UA flyr Hawaii i dag med -800.
Den cockpiten er den samme som -200, et fly som var laget for en time eller to.
 
Re: Rekkevidde/ytelse på narrow-body (splittet)

Kompiser flyr i Sun Country, tror det er stort sett -800 de har. En stund siden, men han hadde da flydd NY til Polen, tror det var DOD charter. Mulig det var tomt over.

De mellomlander oftest på KEF (tror også Gander) når de flyr mellom USA og Europa.
 
Re: Rekkevidde/ytelse på narrow-body (splittet)

Kompiser flyr i Sun Country, tror det er stort sett -800 de har. En stund siden, men han hadde da flydd NY til Polen, tror det var DOD charter. Mulig det var tomt over. UA flyr Hawaii i dag med -800.
Den cockpiten er den samme som -200, et fly som var laget for en time eller to.

DOD-chartene er sjelden tungt lastet, så hvis vindgudene er med dem, er NYC-Polen mulig. Andre veien er det definitivt ikke.

Vi (ATA) fløy vestkysten-Hawaii med fullastede 737-800 allerede i 2003/4. Alaska har gjort det samme siden sent på 2000-tallet. MAX gjør det jo bare enklere. Hawaiian oppgraderte til 330-200 for å klare østkysten-hawaii og til Australia uten problemer.
 
Back
Top