Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd
Australia er en av mine favoritter, fantastisk land! Med ett eneste unntak har jeg aldri truffet sure, grinete eller vanskelige australiere.
Problemet er at det er nesten så langt unna det går an å komme, og som Hypern også sier: det er en fryktelig lang flytur. Jeg har tatt den "i ett jafs" bare én gang, 40 timer fra utgangsdøren hjemme til sengen på hotellet. Det var i tillegg på økonomiklasse, selv med Singapore Airlines ble det en laaang tur... For mors skyld bør hun nok legge inn en natt med seng og dusj underveis. Selv om barna sover og klarer seg greit, er det tross alt hun som må passe på dem hele tiden og det blir ikke mye søvn og avslapping underveis. Unn dere en god stopp hvis det er innen rimelighetens grenser, det trenger jo ikke være så veldig fancy.
Personlig ville jeg valgt Sydney fremfor Melbourne. Storbyene i Australia er i seg selv ikke så veeeldig spennende, med unntak av noen få steder er det omtrent en blåkopi av amerikanske byer. Sentrumskjernen i Sydney er mye av det samme, skyskrapere i glass og betong. Dog er det mer artige ting der enn i Melbourne, du har jo broen, operahuset, the Rocks, fergetur rundt havnen, dyrepark(er) osv. Tar du fergen over til Manley og dyreparken er det mange fine restauranter og steder langs nordsiden av bukta som er verdt en titt. Bondi Beach bør vel også stå på turistlisten. Jeg ble også litt glad i Brisbane sist jeg var der, men den er neppe verdt turen i seg selv, spesielt ikke hvis dere har hatt en god runde i Sydney.
Jeg vet jo ikke hvordan billetter/reiserute ser ut for dere, men en idé er å ta runden opp langs østkysten og eventuelt fly hjem fra Gold Coast eller Brisbane.
Du har jo Sea World ved Brisbane, noe sikkert barna vil like. Fantastiske show med blant annet sjøløver og delfiner.
Ideelt sett burde man kanskje startet med noen dager avslapping og strandliv før storbyer, men ser jo at du er "låst" til Adelaide i starten.
Det skal også sies at det er noen ting i Australia som er veldig artig for voksne, men ikke passer fullt så bra for barn. Bridge walk i Sydney er bokstavelig talt et høydepunkt, man går på guidet tur oppå broen, helt øverst på stålbuen 134 meter over sjøen under! Snorkling på Barrierer Reef en annen. Krokodille-safari langs elvene i nord.
Når det gjelder Ayers Rock og the Olgas, må jeg si at det er verdt en tur i solnedgangen. Om barna synes det samme er høyst tvilsomt, og det er tross alt en tre timers flytur fra Sydney. Og bortsett fra outback og småbusker er det ingenting annet i nærheten. Kanskje far kan ta seg en tur på egenhånd ut dit?
Send meg gjerne en PM hvis du har flere spørsmål. God tur!