Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Noen som vet om Norge åpner for turisme fra USA snart? (Rykter eller in-side info, alt taes imot med takk)
Begynner å rykke i reisefoten, tenkte å få med meg sensommer i Norge men ser unektelig dårlig ut..:cry:

Om du er fullvaksinert og kan få registrert det i de norske arkivene, så kan du fritt reise til Norge allerede nå. Du har vel norsk pass fortsatt?

Alle de farge-greiene gjelder de uvaksinerte eller de med bare 1 dose.

Kim

Sikkert vært oppe hundre ganger men slenger inn tre spørsmål som kanskje andre har glede av svarene på;

Mørkerøde Spania:

- Vi er to fullvaksinerte som skal ordne noen praktiske ting i Spania i slutten av september. Er det ingen hassel? Ingen testing eller karantene noen av veiene?

- En annen tur er også i slutten av september men da med en 7,9 og 12 åring som selvfølgelig ikke er vaksinerte. Hva blir det da? Tre dager hjemme-karantene på 12 åringen?

- Hva men mellomlandinger på disse turene i Frankfurt, Kjøbenhavn eller Zürich - lager det noen problemer?

Takk

Om du er fullvaksinert og kan få registrert det i de norske arkivene, så kan du fritt reise til Norge allerede nå. Du har vel norsk pass fortsatt?

Alle de farge-greiene gjelder de uvaksinerte eller de med bare 1 dose.

Kim

2 av 3.

Er full vaksinert og har det registrert i de Norske arkivene, men det Norske passet er utgått, derfor er jeg Amerikansk turist.
Så noe om at Danmark har åpnet, håper Norge er like rundt hjørnet..

Har hatt en rekke flighter til Tyskland siden mai, både direkte og vis Stockholm og København, - og det har ikke vært noen form for kontroll der ved ankomst, så det skulle ikke være noen fare for den videre reisen.

Og da lå sertifikatet i postkassen min her i Georgia. Tok ca 3 uker fra jeg sendte skjemaet til jeg fikk svaret. Både norsk og EU-sertifikat, så dermed er alt klart for en tur til Mosjøen i oktober.

Og da lå sertifikatet i postkassen min her i Georgia. Tok ca 3 uker fra jeg sendte skjemaet til jeg fikk svaret. Både norsk og EU-sertifikat, så dermed er alt klart for en tur til Mosjøen i oktober.

Hvilket flyselskap skal du bestille hos (fly med)?

Ikke så lysten på stopp i Europa, så får vel komme meg opp til Newark og ta SK908. Vi får se ..

Jeg stoppet på FRA i helgen, og det var helt problemfritt. Eneste maset der var på LH sin kantine.

Jeg stoppet på FRA i helgen, og det var helt problemfritt. Eneste maset der var på LH sin kantine.

Lufty flyr ikke på rett dag, så de bortfaller. Dessuten tror jeg det er mindre trøkk på ankomst når SK908 lander. Jeg skal hente pass i Mosjøen, så må gå gjennom manuell kontroll.

Hvis man reiser med SAS i business class til f.eks. USA. Da kan man vel sitte i setet uten maske?
For det er 1 meter i mellom setene på SAS business class på f.eks. A350-900.

Hei. Er det verdt å begynne å tenke på å reise litt rundt i Europa? Jeg og kona er fullvaksinerte og hvordan er utsiktene til å reise f.eks til Frankrike uten å måtte i 10 dagers karantene etterpå?

Som fullvaksinert virker det å være rimelig fritt fram, men hvert sitt land har sine regler, så man må nesten lese seg opp

Som fullvaksinert virker det å være rimelig fritt fram, men hvert sitt land har sine regler, så man må nesten lese seg opp

Ja. Har vært innom UDs sider og kikket litt. Vet ikke om det blir nå i høst uansett. Men kanskje til våren. Time will show.

Tror man heller burde sjekke hvert land sine sider. Første resultatet på et søk etter "travel to country" gir ofte gode treff på en offisiell side

Det eneste som er helt sikkert, er at det er lite poeng i å sjekke regler for land nå om en skal reise til våren. Mye kan ha endret seg til da. For alt vi vet har det kommet et nytt virus da eller verden er tilbake til normalen igjen.

Var på rundreise med bil i Tyskland, Østerrike, Slovenia og Italia forleden, med koronapass(fullvaksinert) var det veldig uproblematisk, var og første gang at en ikke trengte test verken på OSL eller MUC. De fleste restauranter og hoteller ville se QR-kode/dokumentasjon fra appen, men det var jo fort gjort.

Last edited:

. De fleste restauranter og hoteller ville se QR-kode/dokumentasjon fra appen, men det var jo fort gjort.

Så bra. Men hvilken app er det snakk om?

Back