Reiseforsikring og Hellas

jamesclandestine

ScanFlyer Blue
Jeg har, som en del andre her, en tur til kreta på menyen om ikke alt for lenge. Jeg har egentlig lite lyst å avbestille denne til tross for den pågående økonomiske usikkerheten. Hotellet og fly er allerede betalt (hotellet 50%). Hvordan ligger det an i tilfellet av GREXIT og kollaps av infrastrukturen (flyplass, råvarerlevering etc. evt også stop av service i hotellene) med forsikring. Jeg har en anelse om at evt. avbestilling i såfall ikke dekkes da årsaken sikkert klassifiseres som streik-betinget? Jeg er klar over at nevnte scenario ikke nødvendigvis trer i kraft under en GREXIT, så det er ikke nødvendig med en omfattende diskusjon angående dette :). Jeg lurer bare på rettigheter mtp reiseforsikring i tilfellet det blir åpenbart et stort risiko at man sitter fast på Kreta, eller at hotellene ikke kan levere lengre...

Takk.

Re: Reiseforsikring og hellas

Du kan ta det helt med ro, landet stopper ikke opp i tilfelle økonomisk kollaps. Euroene dine vil forsatt være verdt det samme som før, kanskje faktisk litt mer. Hellas har ingen egen valuta og Euroen vil være deres valuta i lang tid selv om de går ut av eurosammarbeidet. Flyselskapene kommer til å forsette å fly og båtene vil forsette å gå.

De som vil merke dette mest er de som er avhengige av utbetalinger fra staten, slik som pensjonister, byråkrater og de som får sykepenger og trygd.

Det ser jeg litt annerledes. Når bankene ikke kan åpne og folk ikke får lønn og det er ikke råd å drifte sykehus med utenlandsk medisin etc. blir det kaos. Det tar jo langt mindre for å få en allerede uhappy befolkning til å ta til gatene og slippe løs.

Jeg skal i allefall forhøre meg med DNB hvordan det ligger an..

Om du trenger ekvakuering tilbake til Norge ved det minste uro eller når hotellet går tom for Champagne, bør du nok heller la være og dra. Jeg regner med at hotellet og dets ansatte fortsatt er interessert i å få utbetalt lønn og ikke over natten vil kaste deg på dør. Det er realtivt mange tusen Europere på charterferie i Hellas til en vær tid. Noe opprør og gatemarsjering har jeg ikke noe tro på at vil skje på ferieøyene.

Men å ta med en ekstra stabel Eurosedler kan virke fornuftig. Så mitt råd er: skaper reisen mer bekymring enn glede ville jeg selv latt være å dra.

Jeg skal selvf. avvente utviklingen og ta med cash (uansett). Jeg vil bare ha en plan B. Det er ikke snakk om evakuering, men heller å avbestille reisen i tilfellet at infrastrukturen faller fra seg..

Litt OT: Er det noe vits å vente til OSL for å hente ut EUR? Kan vel like godt gjøres hos DNB i hele Norge?

Jeg ville nok tatt ut før OSL, det er helt sikkert mange som nå ønsker å ta ut, og selv om DNB har nok sedler, så er det kjedelig om det er tomt akkurat når du skal dra.
Ellers så ville jeg neppe bekymret meg nevneverdig så lenge du har med deg nok kontanter, det er det som vil være behovet og Euro som valuta er ikke i noen umiddelbar fare for å bli verdiløs. Jeg ville nok holdt meg unna ansamlinger og offentlige bygninger dog.

Ja tenker det samme. Jeg tar ut lokalt ved minibanken. Så lenge flyplassen fungerer som planlagt og de går ikke tom for benzin og varer på øyene, tror jeg alt skal gå fint..

Ellers er det noe helt vanvittig hvordan diverse medier skal intervjue nordmenn i Hellas om dagen. Alle NRKs distriktskontorer har sine egne lokale vinklinger..
... kan nevnes at en greker på fastlandet og en mangeårig norsk turist-dame på Skiathos melder at det meste er som før og at man kan få tatt ut penger, mens en nordlending på Naxos forteller om tomme minibanker.

Ville tatt dette fullstendig med ro og tatt ut penger for oppholdet - man bruker da ikke så veldig mange tusen på et opphold på en uke eller to, når hotellet er betalt...

.. ting har en tendens til å ta av. Reiser man med charter er man i alle fall temmelig godt sikret.

Back